• Lejo

Utebliven mens & inte gravid

Hej!

Måste först få säga att åhh va härligt att dessa sidor finns. Det är ett otroligt stöd och hjälp att se att mååååånga andra är i liknande situationer =)

Min mens försvann helt och hållet i juli 2006. & det är ju det här jag fruktat för hela livet. Att när man väl har hittat sin drömprins och VILL skaffa en bebis...(vilket vi har försökt med sen i höstas) då försvinner mensen och då även ägglossningarna....
    Finns det fler som förlorat sin mens när man verkligen inte vill det???

• Svar på tråden Utebliven mens & inte gravid
  • Night sky

Hej!

Min mens försvann inte helt, blev bara oregelbunden efter ca 7år med p-piller knapprande. Men självklar upptäcks det att jag har PCOS just när man vill kunna få bebis, typiskt
    Det kommer inte bli så lätt som man hoppats när man oftast inte har någon ägglossning...
    Hoppas du får svar på dina problem och att du får hjälp!
    Lycka till!

• BunY

Det är ju skönt på ett sätt att inte ha mens, men o andra sidan så undrar man ju om det är ngt fel när mensen inte kommer och man visar negativt test efter test efter test slutade med mina ppiller i november 2006, hade mens normalt dec. o jan. var borta i nästan 2 månader sen kom den, nån dag innan jag "skulle" ha den. Det var i mars o nu är det likadant igen, ingen mens o den är nu 3 veckor sen men fortfarande negativt på testerna.. Vi försöker inte bli gravida just nu, har planerat in det lite lite senare, men man blir ju ändå orolig när mensen inte kommer och det enda mödravårdcentralen säger är att dem kan göra tester först när mensen varit "borta" i 6 månader.. Hoppas allt löser sig för dig!!

• C r e d o

Jag har sällan mens, 4-6 gånger per år, men det har varit lätt att åtgärda för min del då jag velat bli gravid. Först tar jag Gestapuran som sätter i gång mensen efter några dagar, sedan fortsätter jag med Pergotime som är ett ägglossningsstimlerande medel. Detta har funkat klockrent för mig som i vanliga fall skulle ha liten eller ingen chans att bli gravid naturligt. Lycka till!

• Lejo

Åh va skönt att få lite svar....
    Jag var på kvinnokliniken i december och gjorde blodprov för att se "hur det stod till med hormonerna". och enligt läkaren fick jag då bara ett brev hem där det stod att det var normalt.

Förra veckan påbörjade vi en utredning, fick göra gyntest där de såg att slemhinnan var för tunn och att jag bara hade ca 3-4 äggblåsor och när den här nye läkaren tittade över provsvaren från dec tyckte han att jag hade ett för högt prolaktinvärde. så fick lämna nytt blodprov för att jämföra resultaten. Men om jag förstod honom rätt så kommer inte mensen bara att "komma tillbaka" och inte heller ägglossningen, utan det enda var att börja med något, så han tyckte att hormonsprutor skulle vara det första alternativet.

Gör Gestapuran så att mensen bara kommer igång? och hur gick Pergotime till? Sprutor 2 veckor?

• Lejo

Vi ska tillbax å träffa läkaren igen nästa vecka (tisdag), så jag hoppas självklart att provsvaren visar sig bättre och att man snart kan få komma igång med något.... å det värsta är väl att man inte heller underlättar för kroppen när man är orolig

• C r e d o

Lejo: Det vanligaste är nog att man börjar med nåt som sätter i gång mensen och sedan tar Pergo (tabletter) men din läkare kanske ville köra sprutor direkt då? Det brukar vara nästa steg annars. För mig funkade Gestapuran jättebra, fick mens innan avslutat kur på tio dagar tror jag det är. Sedan tar man Pergo från dag 5 tom 9 och inväntar äl som brukar dyka upp ganska sent, mellan dag 18-23 för min del. Vi hade sex varje dag under tiden för att inte missa nåt.

Svar på tråden Utebliven mens & inte gravid