• xxJessikaxx

Vad ha i stor zinkbalja?

Är inte så mkt för att odla blommor i rabatt eller jord på tomten men har fyra lite större krukor på infarten där jag kommer att ha några små buskliknande saker har jag bestämt. Såg också på en av våra blomsterhandlare att de hade en ganska stor zinkbalja till salu och blev sugen på att köpa en sådan och arrangera nåt med lite mer färg i - annars är jag mer för gröna växter.
    För det första: jag kommer väl aldrig att kunna hälla ner jord direkt i baljan och börja sätta blommor, vad jag såg var det inga hål i baljan och hur skall vattnet från ev regn och det man vattnar hitta ut? Räcker det med lecakulor i botten eller måste man göra hål i botten? Ngt annat tips på vad som kan bli snyggt i en sådan? Är sugen på lite olika sorters blommor men i samma färgskala, vitt till exempel, ngn blomma som hänger lite utanför och någon som är lite mer upprättstående. Kanske blanda med lite fina stenar och så... Någon som gjort ngt sådant och har tips och kanske lite bilder?

• Svar på tråden Vad ha i stor zinkbalja?
  • korven72

Tjena!

Jag hade balkongen full av massa "små" zinkbaljor och spänner. Va iväg i blomaffären och fick plötsligt en glad känsla. Jag har aldrig varit förtjust i pelargoner, men framför mig fanns ett hav av Rosa pelargoner i olika nyanser!!! Åhhh jag blev helt kär, köpte på tok för många och planterade i mina baljor. Lecakulor i botten, jord + ev. näringstillskott... Balkongen är helt underbar nu =)

Ang. hål i botten... Det kan nog vara bra så baljan inte blir mättad av vatten om det regnar mycket.

• xxJessikaxx

Jaaa vad fint det lät
    Det där lite romantiska "svulstiga" (som jag eg. inte är så förtjust i) är nog en härlig kontrast till det lite råa zink-materialet. Du har ingen bild?

• Thursday

Rejält med lecakulor i botten så går det nog bra utan hål. Annars är det väl bara att göra hål? Hammare och spik...

Jag hade en stor zinkbalja med en liten pump och vackra stenar i - världens minsta fontän! Supertrevligt faktiskt.

• xxJessikaxx

Det lät också fint. Var köper man en sådan pump och hur funkar det, liksom samma vatten som far runt runt eller?
    Dock blir det ju antingen eller antar jag, blommor eller liten fontän, och eftersom jag nyss lagt stenar i hela fd rabatten mot husväggen på framsidan så kanske det blir för mkt med stenar i en zinkbalja i närheten också. Hur är det med pelargoner, skall de helst stå i sol, skugga...kräver de mkt vatten, lite?...Lättskötta och så?

• Thursday

Vi köpte pumpen på... blomsterlandet kanske? För... inte så väldigt mycket pengar. Det är samma vatten som far runt, men det dunstar ju en del så man får fylla på eftersom.

• gräsulv

nu har jag letat som en galning efter en speciell bild utan resultat.... men ett år hade jag silver färgade blad/blommor dells hängande och stående...  + husarknapp tror jag det heter? Skit snyggt i zink byttor... och vad heter de... blommor som ser lite ut som gerbera som blommar när solen lyser...??hmm ca15 cm höga...jättesnygga oxå...

Svar på tråden Vad ha i stor zinkbalja?