• Anonym

mocca snus= farligt?

Vill vara anonym av privata skäl.

Jo, jag snusar mocca (tjejsnuset) ibland snusar jag en dosa i veckan och ibland en dosa i månaden.

Vi planerar att bli med barn innom snar framtid, hur farligt är det att fortsätta med mitt lilla snusande? Jag kommer tycka det är jobbigt att sluta helt tror jag men om det är skadligt så slutar jag bums förstås, men fråga: Är det farligt?

• Svar på tråden mocca snus= farligt?
  • Cullinan

Givetvis är det farligt, det innehåller ju nikotin.

• Anonym

Om du snusar så pass lite så borde det ju vara ganska lät och sluta snusa

Anonym skrev 2007-05-15 14:18:36 följande:
    Vill vara anonym av privata skäl.Jo, jag snusar mocca (tjejsnuset) ibland snusar jag en dosa i veckan och ibland en dosa i månaden.Vi planerar att bli med barn innom snar framtid, hur farligt är det att fortsätta med mitt lilla snusande? Jag kommer tycka det är jobbigt att sluta helt tror jag men om det är skadligt så slutar jag bums förstås, men fråga: Är det farligt?
  • Anonym

lätt ska det ju stå

Anonym skrev 2007-05-15 14:22:38 följande:
    Om du snusar så pass lite så borde det ju vara ganska lät och sluta snusa
  • olympia71

snusar oxå mocca (mint).
    skulle dock aldrig chansa och fortsätta under en grav. det är ju nikotin i precis som vilken annan nikotinprodukt som helst...

• listo

Jag instämmer med Cullinan, givetvis är det farligt. Nikotin är ett gift. Nikotin gör att blodkärlen dras samman, så även blodkärlen som för näring och syre till ett foster. Det gör att flödet av syre och näring minskar, och kan medföra att fostret växer mindre än det ska.

• Cullinan

En svensk-amerikansk studie är den första som studerat hur snusandet påverkar ett ofött barn. Snus innehåller också flera tusen ämnen som tex nitrosaminer, metallföreningar och kolväten. Nikotin som är det ämne man blir beroende av som tobaksbrukare finns i höga halter i snus. En "prilla" har en nikotinhalt motsvarande 2 starka cigaretter. Nikotin passerar över via moderkakan och når därmed fostret med både känd och okänd påverkan.
    Enligt studien kan barnets födelsevikt minskas. Dessutom fördubblas risken för att barnet ska födas för tidigt. Risken för havandeskapsförgiftning ökas också hos den blivande mamman.

Källa: www.niomanader.se/content.asp

• thesa2

Tycker du ska försöka sluta eftersom att du snusar så lite så förstår jag inte varför du snusar ens en gång. Hade jag varit du så hade jag slutat

• J3NNY

Det är ju nikotin i det så givetvis är det ju inte bra för varken dig eller barnet..

Eftersom du snusar så lite så borde du inte ha ett sånt stort beroende. Så sluta med skiten, + det finns nikotinfritt snus.

• Anonym

okej, ja jag ska sluta direkt när jag slutar med p-pillren som jag hade tänkt, kom bara på tanken och va tvungen och kolla Tack för era svar!

Svar på tråden mocca snus= farligt?