• Blåsippa33

20% plus på tillväxtultraljud - hur bra stämmer det?

Gjorde ett ultraljud idag, v34+2, för att kolla att inte moderkakan satt för lågt. När vi ändå var där gjorde hon ett tillväxtultraljud. Det låg på 2900 dvs plus 20%. Jag ligger mitt emellan snittkurvan och den övre kurvan på sf-måttet, blodsockret har varit bra och jag har bara gått upp ca 6kg sen inskrivningen så jag har kännt mej trygg med att allt är normalt.

Nu är jag helt plötsligt jätteorolig och tycker det känns superjobbigt. Hur säkert är tillväxtUL? Brukar det stämma? Blir förlossningen jobbigare om man får ett större barn?

• Svar på tråden 20% plus på tillväxtultraljud - hur bra stämmer det?
  • SeTa

Det kan diffa på ett halvt kg upp och ett halvt kg ner. Ibland även mer. Jag har för mej att det är dessa siffror man brukar gå efter.

Vad räknar du som stort? Ett barn på 4 kg behöver inte vara jobbigare än ett barn på 3 kg. Prata med din bm om din oro.

• Magulli

Tillv.ul är inte särskilt tillförlitligt...
    Jag har gjort det regelbundet med 2 av mina 3 barn. Med nr 2 uppskattade de vikten till 2100g i v. 40, blev i gångsatt o ut kom Maja och vägde 2575. 10% brukar de säga är felberäkningen, men det var ju bra mycket mer felberäknat.
    Nu är jag i v.39 och har gått varannan vecka på ul, för 4 veckor sen skulle bebis väga 1990g enligt ul, 2 veckor senare fick dom det till 2750...En ökning på 800g är inte rimlig på 2 veckor, så läkaren sa att det är mycket svårt att få till mätningarna, de brukar sammanföra ul-måtten och s/fmåtten och göra en snittbedömning...

Jag tycker inte du ska vara orolig, tillv.ul ska ses som en "överblick" att allt ser ok ut, det är mer än vikt de kollar på!

• minasöner

Jag sattes igång 6 dagar före BF pga av stort barn. Han beräknades vara +37% större än normalt. Förlossningen gick jättelätt när värkarna väl kom igång(Tog 30 timmar innan värkarna började efter att gelén lades). Han vägde 4840 gram och var 54 cm. Så han hade nog vägt runt 5 kg om jag hade gått tiden ut. Så för mig stämde +37% bra. Vilket blir 4795 gram om man räknar att ett normalstort barn väger 3500 gram.

(¯`°?.¸ ღ♥ William ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Blåsippa33

Hej!

Tack för att ni delar med er av era egna erfarenheter, det gör att det känns lite bättre!

Det känns skönt att veta att det kan vara rätt stor variation på mätningen, förmodligen blev det så himla jobbigt eftersom kvinnan som gjorde ultraljudet bara kallt konstaterade att det var en avvikelse. Sen sa hon att jag inte skulle vara orolig bara det att direkt efter det så sa hon att jag inte skulle äta godis, chips, för mycket frukt blablabla men det hade varit mycket mycket värre om det hade varit 20%mindre - min tolkning blev ju då att det nog var ganska illa. Sen skickade hon bara iväg oss, för tiden var ju slut. Det kändes hur hemskt som helst!

Nåväl, vi har fått en tid hos BM på måndag för att prata igenom hur jag ska se på resultatet, hur säkert resultatet är och varför undersökningen gjordes över huvud taget.

• Cissi71

Hej!
    Min bebis väger -21%enligt u-ljud. Till mej sa dom att det är helt normalt med +- 20%, och att det inte fanns något som jag själv kunde påverka det genom. Alltså, det skulle inte spela nån roll om jag häller i mig vispgrädde?? Ibland blir man inte klok på vad de säger.

• lurksmulan

Jag gjorde tillväxtul när jag var på bf+2 och då fick vi inte veta storleken i procent utan vikt. Han beräknades väga 4,6 kg (vilket säkerligen är många glada % över det normala) och till oss sa de att de har en felmarginal på 200 g +/-. För oss stämde det jättebra, han vägde 4540 g när han föddes 5 dagar senare. Men jag har en kompis där de räknat fel på 1 kg och det är ju ganska mycket.

Sen är den där rädslan för stora barn överdriven. De allra flesta har jättebra förlossningar helt utan komplikationer. Det kan uppstå precis samma komplikationer med ett mindre barn. Min kompis t.ex fick barn här i maj, en tjej på 3,4 kg. Men hon fastnade med axeln och det blev jättejobbigt, min kompis sprack massor, förlorade 2 liter blod och fick opereras efteråt. Det låter så hemskt att skriva, men många tror att stort barn automatiskt betyder att man spricker massor och får besvär, och att ett litet bara glider ut utan problem, och det är inte ett dugg sant.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
Svar på tråden 20% plus på tillväxtultraljud - hur bra stämmer det?