• Fru Höstlöv

Hjälp mig inreda vårt sovrum. (med bilder)

Nu är vårt sovrum ommålat i ljus chokladfärg plus sandfärgat, men själv är jag hopplös på att veta vad jag ska dekorera rummet med. (om jag får försöka själv så tenderar jag till att matcha för mycket så det blir tråkigt)
    Funderar på att ha en färg till, kanske rött på kuddar, lite på gardiner mm. Vi vill också ha några förstoringar på våra bröllopsbilder någonstans på väggarna.

Sovrummet sedd från dörren, byrån och tvn ska bort och stolen ska stå i det hörnet sedan.

Garderoben och byrån som behöver "något på sig"

Väggen mellan säng och byrå/garderoberna. Funderar på en serie foton från bröllopet här eller på den bruna fondväggen mellan stolen och dörren.

Sänghörnan med en liten hylla infälld i väggen/sängen. Orkideen står där mest för att få perspektiv på bilden. (sängen är 160 bred och vi ska flytta madrassen under den såklart)

Hoppas nån har några hjälpsamma ideer.

Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Svar på tråden Hjälp mig inreda vårt sovrum. (med bilder)
  • Emeeliee

Känns som lite mycket olika trä sorter i hörnet med fåtöljen å byrån men annars kan jag inte säga så mycket då det inte är "min stil". Nånting på väggen åxå kanske!

• Fru Höstlöv

Ja, det där var ju inte mycket till hjälp. Flört
    Byrån och tv'n ska som det står i TS bort och tavlor vill jag ju såklart också ha eftersom jag bad om hjälp med det.
    Men tack för titten iaf.

• Salmiak6

Hej Fru Höstlöv!

Tycker att du har en fin bas att utgå ifrån. Sen kan du tillsätta detaljer som gör olika stämningar. Vill du ha en lite lantlig känsla så håller du dig till vitt och kanske marinblått.
    Vill du ha starkare accenter så kan du blanda in grönt. Rött ihop med brunt tycker jag kan bli lite för murrigt och ofräscht. Grönt fräschar upp och piggar upp. Likaså blått. Rött matchar jag hellre ihop med svart och vitt.

Vad gillar du för typ av gardiner? Ett par vita linnelängder kan vara fint, en vit hissgardin också. Vill du ha mer färg så kan du välja ett färgat linnetyg. Tycker att linnetyger passar ihop med naturtonerna du valt på väggarna.

En fluffig matta, typ en rya mjukar upp intrycket. Lite plädar och kuddar i fåtöljen. Ljuslyktor/blockljus på vita byrån eller en fin bordslampa.

Lite tips kanske...

• Fru Höstlöv

Tack så jättemycket Salmiak6,
    vår stil är väl modern lantstil kanske? Vi testade lite med ljusblått och tyckte inte det passade, men grönt gillar vi båda två, så kanske ska testa något sånt. (Stolen är ju exempelvis ljusgrön)
    Tack för alla tips.

• mammatotoo

Jag tror jag skulle möblera om och ställa sängen med gaveln mot garderobsväggen, så man ser dörren.
    Då skulle ni kunna få in tex malm-byråer längst fondväggen och någon lampa på dom och bröllops foton ovanför.
    Den höga byrån brevid fotöljen och på den en kruka med en stor hängväxt
    Jag tycker att rött skulle pigga upp rummet. Det behöver ju inte va så mycket men tex i kuddar, pläd, tavlor.

• Saris2

Ett tips är att klä in garderobsdörrarna i tyg. Då kan det tyget gå i rött och matcha kuddar och så. Jag har själv klätt in några av våra garderober, och det blir helläckert! Har tyvärr inga bilder. Jo kanske på sonens garderob i hans lekrum

• ellebelle

Kan köpa lite extra kuddar att ha i sängen och köpa örngott i grön färg eller någon annan. piffar upp det lite. sen kan man köpa gardiner som tar upp det den färger, inte en enfärga utan en med jordnära färger där det är lite av den andra färgen. vill du bröllpsfotona på den mörka väggen så kan ni köpa vita eller svarta ramar. och på den ljusa väggen kan man ha ekramar. så att man tar upp träet lite på väggarna också om man vill.

Svar på tråden Hjälp mig inreda vårt sovrum. (med bilder)