• jellona0507

Skansen

Vet nu inte riktigt om denna fråga passar här "Resa med barn" men, det enda ämnet som är nära nog.

Vad finns det att göra på skansen? Mer än att knalla runt och kika på djuren?
    Ska nu denna helg åka dit med min snart 22månaders dotter, och med en väninna och dennes barn.
    Har själv inte varit på skansen på ca 5-6år, så minns inte mycket.
    Var det på skansen man kunde lämna nappen till katterna? Tänkte kolla om dottern skulle vilja lämna sin napp (inget tvång).

Finns det café där? Eller bör man ta med sig egen fika?
    Finns det bra ställen att sitta på där?

Vilken dag är bäst att åka dit? Tänkte ev. torsdag, eller lördag.

//Busfröet

Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.24]
  • Svar på tråden Skansen
  • ruterdam

Jag älskar Skansen, går dit flera gånger per år. Kolla på www.skansen.se så kan du se vad som finns.

• pulmones

Alla dagar går fint. Caféer finns det gott om .Och ja, man glor bara på några älgar och uttrar . finns lite karuseller också i slutet

• jellona0507
    Tack för svaren!

Blir nog nöje för barnen även om det bara är att kika på några älgar osv. Min dotter är hel galen i ALLA djur, så hon lär nog älska det stället.

Skansen akvariet, finns det kvar? Det är separat inträde där va?
  • pulmones

Ja, det finns kvar kostar 65:- per vuxen!! rena rånet!

busfrö86 skrev 2007-05-15 20:36:21 följande:
    Tack för svaren!Blir nog nöje för barnen även om det bara är att kika på några älgar osv. Min dotter är hel galen i ALLA djur, så hon lär nog älska det stället. Skansen akvariet, finns det kvar? Det är separat inträde där va?
  • jellona0507
    pulmones skrev 2007-05-15 20:38:31 följande:
    Ja, det finns kvar kostar 65:- per vuxen!! rena rånet!
    Men FYY!! Det är ju DYYYRT!! men men.. lär nog inte åka dit på ett tag igen, så får nog snällt betala. Kostar det något för barn?
  • LCHE

Skansen var nästan det bästa med hela semestern. Hade kunnat tillbringa två dagar där. Mirja var två och ett halvt då och jag misstänker att klappa ormen, mata en anka och rida på en karusell häst var hennes strösta upplevelser. Visst var det lite dyrt men vi hade fika med oss så det blev ju bara inträden. Väl värt ett besök!!! Passar alla åldrar!

• pulmones

Då är det jättevärt . Roliga apor och spännande krälisar..... minns inte vad det kostar för barnen, under en viss ålder är det gratis också . Det är jättemysigt på skansen, va där i lördags .

busfrö86 skrev 2007-05-15 20:48:29 följande:
    Men FYY!! Det är ju DYYYRT!! men men.. lär nog inte åka dit på ett tag igen, så får nog snällt betala. Kostar det något för barn?
  • Söderböna

Det finns så mycket att göra på Skansen!!! Vi har årskort och är där ofta, men än har vi inte tröttnat.

Några tips om vad man kan göra:
    - Akvariet, visst det kostar, men det är väldigt kul.
    - Tivolit på Galejan. Pluttan tycker fortfarande (vid 3) att det är hur kul som helst. De har små slänggungor, en gammeldags karusell, bilar mm. Ett tips är fiskdammen - 15 kronor bara och det brukar vara bra grejer de får.
    - Gå in i exempelvis skolan. Personalen i husen är väldigt bra att visa och förklara även för väldigt små barn.
    - Åk Skansentåget! Det är en bra guidning till Skansen.
    - Prova ponnyridning! De har så små hästar att även en 22 månaders kan rida!
    - Lillskansen är kul, inte minst att gå in till getterna.

När det gäller fika föredrar jag Wallins kaffé nere vid Galejan (vid tivolit). Det är bättre priser än uppe på Ekorren (vid Solliden). Det förutsätter dock att det är fint väder - eftersom man då sitter utomhus.

Jag hoppas själv att jag kan övertyga min man om att vi skall gå till Skansen i helgen.

Svar på tråden Skansen