• Mama2005

Urinvägsinfektion och CP-skada

Har varit extremt kissnödig den senaste tiden, och när jag rotade i min medicinlåda för en stund sedan såg jag att jag hade ett gäng nitrittester, som man använder för att kolla om man har urinvägsinfektion. Testet tar bara 10 sekunder, och det visade att jag har urinvägsinfektion Kan förklara arför jag varit så konstigt kissnödig hela tiden...

Googlade på urinvägsinfektion och graviditet och fick en hemsk träff www.barntotal.se/nyheter/gravid/urinvaegsinfektion_oekar_risken_foer_cp-skada/

Där står det att "Infektioner, oftast urinvägsinfektioner, tiofaldigade risken att föda ett cp-skadat barn."

Nu blev jag orolig.... Någon som vet något om hur man får behandling???

• Svar på tråden Urinvägsinfektion och CP-skada
  • Ungmamma88

kontakta din bm ...förresten jag har haft 4 urinvägsinfektioner å mitt barn mår hur bra som helst å jag är i . 33

• Sleepyhead

jag hade en urinvägsinfektion om dte inte var två föresten när jag väntade teo o han är helt normal

Jag älskar min Teo 060101!!!!
  • amraimer

jag förstår att du blir orolig, men om du läser det en gång till så står det att 20% av mammorna som födde cp-skadade barn hade haft urnvägsinfektion, inte att 20 % av de som haft urinvägsinfektion fått CP-skadade barn, så sannolikheten är ganska liten.
    Naturligtvois skall man ändå ta en infektion på allvar, det skall man alltid göra, men försök att inte stessa upp dig Ring din MVC i morgon bitti (eller vårdcentralen) och berätta hur det är, de hjälper dig.

se så, sov lugnt inatt!

kram

Var försiktig med vad du önskar -det kan slå in!
  • Mama2005

Tack amraimer! Ska försöka sova gott tills jag får ringa läkarn imorgon!

• sarama

Du får antibiotikatabletter som behandling. Kom ihåg till nästa gång du testar dig att att du kan ha en urinvägsinfektion fast urinstickan visar negativt. Många urinvägsinfektioner ger inte positiv nitrit, utan visar sig genom urinodling.

• Bananskal

jag hade urinvägsinfektion 3 gånger i början av min graviditet.
    läste sen det med ökad risk för cp-skador i aftonbladet.
    så det vart nästan det första jag fråga barnmorskan om vid inskrivningen.
    men tydligen är det så att urinvägsinfektioner bara är skadliga om
    man inte behandlar dom. så länge man går och får pencilin för det är det lugnt ^^

• Mama2005

Nu på morgonen har jag stigit upp tidigt och kissat i en burk som jag ska ha med mig till Närakuten kl 8...

Jag fick tipset att fortsättningsvis under graviditeten dricka sura drycker, som exempelvis tranbärsjuice och pressad citron - men idag får jag riktig medicin också!

Tack alla för era lugnande svar!

• Sterna

Inte nojja, jag hade urinvägsingfektion under hela graviditeten med första barnet, så fort jag slutade med medicinerna så kom den tillbaka - ut kom en frisk liten go kille.

Med andra barnet fick jag en GBS-infektion som medicinerades och sen försvann.

Har du däremot en obehandlad GBS-infektion under pågående förlossning så kan det ge skador på ditt barn men om du kontaktar din BM så snabbt du kan för att få en urinodling så får du dels mediciner, dels reda på om det är GBS eller E-coli.
    Har du en återkommande GBS-infektion så kan det krävas att du får pencillindropp under förlossningen.

Inga konstigheter och inget krångel :P

• Mama2005

Var på närakuten och fick medicin idag, Furadantin. Nu hoppas jag eländet försvinner!

• numbernine

Hur känner ni att ni har UVI?
    Funderar oxå på om jag har det!

• Lisenlisen

Undrar också.... Behöver det alltid svida?

• numbernine

Jag kissar ju ganska ofta i vanliga fall oxå. Det svider inte speciellt mkt när jag kissar, däremot svider det och är rött nästan hela tiden.

• sarama

Nej, UVI behöver inte alltid ge sveda när man kissar. Tecken på UVI är att man kissar ofta och lite, ont i magen och/eller bakåt ryggen. Lämna ett urinprov på vårdcentralen om ni är osäkra, då tar de prov på urinen (urinsticka) och kollar om det finns bla protein, blod och vita blodkroppar i urinen samt om man har positiv nitrit.

• Mama2005

Mitt enda symptom är att jag varit extrem kissnödig - men sedan när jag gått på toa (stup i kvarten) kommer det inte mycket alls...

Det går att köpa teststickor på Apoteket. Det var sådana jag hade hemma och som jag testade med. NITRISTIC heter teststickorna. 5 st kostar 26,50.

Svar på tråden Urinvägsinfektion och CP-skada