• Ylvisen

Någon som varit på Cala bona (mallis)?

Hej!

Ska till Cala bona nu den 25 maj.

Har nästan bara hört negativt så nu undrar jag om någon har något positivt att säga? Vet att den närmaste stranden inte ska vara så himla fin men det finns en till 800 m längre bort som ska vara bättre. Bor på ett hotell som heter något med Jasmine och har all inklusive, åker med två barn.

Så, är det någon som varit på Mallis och Cala bona?

• Svar på tråden Någon som varit på Cala bona (mallis)?
  • Venusmannen

Yes, vi bodde där för tre år sedan.
    Är det Jasmin på Sunwing Resort du menar?
    Vi bodde också där, men i delen Mimosa..

Det finns ingen strand utanför hotellet alls. Det är bara sten. Vi var faktiskt aldrig och badade i havet i Cala Bona, utan vi hyrde en bil några dagar och då badade vi i bl.a. Alcudia och Magluf. I övrigt utnyttjade vi poolerna vid hotellet.

Svarar gärna på fler frågor om du har..

• Ylvisen

Ja det är där jag menar! Vad jag har sett på kartan så är ju Jasmine den sämre/mindre delen av området, eller?

Hur var måltiderna när du var där? Var frukostarna bra?

Av vad jag förstod av Aftonbladets undersöknin ang Mallis-stränder, så kunde man inte kalla den närmaste stranden för strand och det verkar ju stämma. Vi åker med mina föräldrar och syrrans familj med tre barn så vi kan nog roa oss vid ett polområde. Fanns det något att handla, typ kläder? När man tex åker till Thailand behöver man ju inte släpa med sig tex handdukar eftersom det finns fina att köpa och sedan ta med hem.

Hm, kommer säkert på fler frågor!

Tack! Ylva

• Venusmannen

Vi var aldrig inne i Jasmin-delen, men från utsidan såg den nästan likadan ut som Mimosa. De ligger nästan bredvid varandra, bara en väg/parkering mellan om jag minns rätt. Huvuddelen Bouganvilla ligger en liten bit bort, med väg och gångväg mellan.

Vi bodde i lägenhet, så vi fixade frukost själva. I övrigt vad jag minns, så åt vi bara något enkelt någon gång på "La Tasca" som ligger bredvid Mimosas poolområde. I övrigt gick vi alltid bort till stan, till nån restaurang. Vi käkade några gånger på en mindre, mysig liten "kvarterskrog" ganska direkt när man kom in till stan. Det låg en liten supermecado (affär) där också.

Shoppingen i Cala Bona var mycket begränsad. Förutom lite små typiska butiker i en spansk fiskeby (riktad till de permanent boende) så var det väl mest souvenirer och sånt.

Poolhanddukar fanns, men jag har för mig att de kostade en liten slant..

Det är en ganska seg transfer från flygplatsen till Cala Bona, så ladda med vatten och liknande på flygplatsen.

Med tanke på att ni är så många, så kanske det är svårt med att hyra bil, vilket jag annars skulle rekommendera. Det brukar vara väldigt billigt också, så här i början av säsongen. De lokala uthyrarna brukar vara betydligt billigare än Ving/AVIS.

Ladda du på med fler frågor..

• Ylvisen

Tack igen!

Ni hade alltså inte all inklusive vad jag förstår.

Vilken tid på året var ni där, tänker på om det var kallt på kvällarna?

Funderar på om jag undrar något mer

• Venusmannen

Nej, jag tror All-inclusive konceptet har tillkommit ganska nyligen.
    Vad kostar det extra förresten?
    Sägs det något om vad som ingår då?
    Vad fick er att välja detta?

Vi var där i början av juli 2003. Det var lagom varmt har jag för mig. Närheten till Medelhavet ger ju lite svalka också.

• Ylvisen

Shopping i Cala Millor? Var det där ni åt ibland? Hur långt är det dit, 1 km? 

• Ylvisen

All-inklusiv kostar nu 1495:- extra och under högsäsong 1995:- Våra barn äter grattis (1- och 5 år), vi betalar ca 15 000 för hela resan, vår minsta åker ju gratis. Vi valde det just för att vi åker så många (11 st), känns lite jobbigt att komma instampande på en restaurang med 5 barn osv.... Vi valde bort tex lägenhet för att slippa göra tex frukost. Det är en "30- och 60-års-firarresta" så vi vill ha allt serverat Det ingår frukost, lunch, middag och fika, lokala drycker, komer inte ihåg exakt men ungefär. Man kan köpa till någon glassbiljett till ungarna tror jag. Antar att det är som buffé och man får äta hur mycket man vill. Någon av dagarna serveras inte någon mat på stället utan man har en viss summa på något närliggande hak.

• Neko

Jag var där när jag var typ 12 år eller så, minns att det var kul :P

• Venusmannen

Nej, vi var aldrig i Cala Millor. Shopping på Mallorca, utöver souvenirer och pärlor, är koncentrerad till Palma.

Då vi åt lokalt, så var det i Cala Bona. Från Jasmin är det inte längre till "kvarterskrogen" jag beskrev än det är till Bouganvilla.

Jag uppfattade avståndet till Cala Millor som "bilavstånd", men när jag tittar på en detaljerad karta i mitt GPS-program nu idag så verkar det som att Cala Bona och Cala Millor är mer eller mindre ihopväxta. 2 km mellan dem anger programmet.

• GoodWitchOfTheNorth

Jag var i Cala Millor för två år sedan och det tar kanske 30 min att gå till Cala Bona.
    Shopping fanns det en del, Mango fanns, skobutiker, väskbutiker och en del andra småbutiker. De flesta affärerna låg längs med en gata som mynnar ut i strandpromenaden så det är inte svårt att hitta.
    Resturangerna som fanns var inte superroliga, typsik turistmat.
    Stranden i Cala Millor var jättefin, lång sandstrand med ganska långgrunt. Precis nedanför KFC fanns den bästa biten

Jag var där i början av juni och det var lagom varmt, ca 28 C eller så.

Svar på tråden Någon som varit på Cala bona (mallis)?