• orzia1

Recept med Rabarber önskas

Har en himla massa rabarber i vår kolonilott som nu börjar bli mogna.

Hade tänkt göra rabarbersaft och rabarberpaj men hittar inga recept..

Vad kan man mer göra? Kan man frysa in den i skivor och sen ta ut den ur frysen och göra tex saft om 1 månad? Och hur gör man i så fall?

Alla tips och recept mottages

• Svar på tråden Recept med Rabarber önskas
  • frittepillan

Du kan göra en vanlig sockerkaka och ha i massa rabarber.. jätte gott!!

jag gjorde rabarberdricka häromdagen man tog 2 liter skuren rabarber och den 2 liter vatten. kokade till det blev mos av rabarbern. cilade av och hade i två del socker. Sen hade jag i lite citorn syra för att den skulle hålla sig. lät den svalna och tömde upp på flaskor.

Rabarberpaj gör jag på känn. gör smulpaj. lika mycket mjöl som havregryn. Sen margarin så att det blir smuligt. tror att det är typ 40g per ½ dl. sen lite socker. brukar inte ha så mycket i själv degen utan mer på rabarberna.

Frysa den kan du göra i skivor och ska du göra saft så behöver du inte skala den men om du ska göra paj, kaka eller rabarberdricka så ska den skalas.

Kram Pilla

• KramizBananiz

Lägger din tråd i mina favoriter...

• orzia1
    frittepillan skrev 2007-05-16 11:08:17 följande:
    Du kan göra en vanlig sockerkaka och ha i massa rabarber.. jätte gott!!jag gjorde rabarberdricka häromdagen man tog 2 liter skuren rabarber och den 2 liter vatten. kokade till det blev mos av rabarbern. cilade av och hade i två del socker. Sen hade jag i lite citorn syra för att den skulle hålla sig. lät den svalna och tömde upp på flaskor. Rabarberpaj gör jag på känn. gör smulpaj. lika mycket mjöl som havregryn. Sen margarin så att det blir smuligt. tror att det är typ 40g per ½ dl. sen lite socker. brukar inte ha så mycket i själv degen utan mer på rabarberna. Frysa den kan du göra i skivor och ska du göra saft så behöver du inte skala den men om du ska göra paj, kaka eller rabarberdricka så ska den skalas.Kram Pilla
    Tack så mkt,, ska testa det, och det där med sockerkaka och rabarber *mums* brukar ju ha i en massa bär i mina sockerkakor att jag inte tänkte på det Fundersam
    När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Hella78

här kommer mina resepr som jag använder mina rabarber till.

Jordgubbs- och rabarbermarmelad med vanilj
    Ingredienser
    500 g rabarber
    500 g jordgubbar
    2 tsk vaniljsocker
    500 g syltsocker

Gör så här
    Den godaste sylt som finns! Skär rabarber i bitar och jordgubbar i skivor. Blanda frukten med vaniljsocker och syltsocker i en kastrull.

Värm långsamt och koka sedan kraftigt i 5 minuter. Ta kastrullen från värmen och låt sylten svalna 15 minuter under lock.

Häll upp på varma rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.

Man kan variera smaken genom att tillsätta någon matsked saffranshonung eller någon tesked kardemumma i sylten.

Godaste rabarberkakan
    Ingredienser
    Portioner: 8

DEG:
    150 g smör
    3 ½ dl vetemjöl
    1/4 dl vatten

FYLLNING:
    50 g smör
    1 dl strösocker
    2 ägg
    100 g mandelmassa
    rivet skal av ½ citron 
    300-400 g späd rabarber

Gör så här
    Nyp ihop smör och mjöl till en smuldeg, eller använd kniven i matberedaren. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop en deg. Slå in degen i plastfilm eller lägg den i en plastpåse. Låt degen vila i kylen i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 200–225°C. Smält smöret till fyllningen och rör ner sockret. Vispa ihop äggen lätt och rör ner även dem. Sjud på svag värme under ständig vispning tills krämen tjocknar, vilket kan ta en stund. Obs, får ej koka.

Ta äggkrämen av värmen. Grovriv mandelmassan och rör ner den och citronen. Låt krämen svalna något. Skiva rabarbern fint och vänd ner den.

Kavla ut degen och klä en pajform med den. Nagga bottnen och slå i krämen. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–25 minuter, eller tills den har fin färg.

God precis som den är. Men med lite vaniljglass eller lättvispad grädde till blir det ännu ett snäpp godare förstås!

Knäckig paj med rabarber

Buffé nr 6 1998, sid 7

Ingredienser
    Portioner: 12

PAJSKAL:
    225 g smör
    5 dl vetemjöl 
    1 1/2 dl socker
    1 krm salt 
    1 1/2 tsk bakpulver

FYLLNING:
    7 dl späd rabarber (skuren i cm-stora bitar. Pajen kan också göras med andra frukter och bär
    3 msk socker
    2 msk vaniljsocker
    3 tsk potatismjöl 

Gör så här
    Sätt ugnen på 225°C.

Smält smöret och låt det brynas lite för att få fram den knäckiga smaken. Låt svalna.

Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt. Tillsätt smöret och arbeta ihop till en lös deg.
    Tryck ut degen i en stor form, cirka 32 cm i diameter, gärna med löstagbar botten. Fördela rabarberbitarna i formen.
    Rör ihop socker och potatismjöl. Strö det över rabarbern. Grädda i 20-30 minuter mitt i ugnen.

Servera med lätt vispad grädde eller vaniljglass.

jordgubbs- och rabarbersaft

Ingredienser
    3 l jordgubbar
    1 l finskuren rabarber
    8-10 dl vatten

PER LITER AVRUNNEN SAFT:
    6 dl strösocker
    1 tsk flytande Atamon

Nonnas jordgubbs- och rabarbersaft

Gör så här
    Lägg bär och rabarber i en gryta och slå på vattnet. Den mindre mängden vatten ger en mer koncentrerad saft. Koka under lock i ca 10 minuter eller tills bären avgivit sin saft.

Slå upp bärmassan i ren silduk och låt saften självrinna tills duken känns torr. Mät saften och slå tillbaka den i den rengjorda grytan.

Tillsätt sockret och koka saften i ca 10 minuter. Rör så att sockret löser sig.

Ta grytan av värmen, skumma ytan väl och tillsätt konserverings-medlet.
    Tappa saften het på väl rengjorda glasflaskor och förslut väl. Förvara i kyl eller sval.

Potatissallad med rabarber och kapris

Ingredienser
    Portioner: 4

800 g kokt, kall, skalad potatis 
    1 rabarberstjälk (ca 80 g)
    1 liten knippa vårlök
    1 burk cornichonger (ca 130 g)
    1 1/2 dl olivolja 
    1 dl dill + till garnering
    3 msk kapris 
    1/2 dl vitvinsvinäger
    2 msk dijonsenap
    salt, svartpeppar

Potatissallad med rabarber och kapris

Gör så här
    1. Skär potatisen i bitar. Skala rabarbern och strimla den. Lägg den hastigt i kokande vatten och låt rinna av. Finhacka vårlöken och skär cornichongerna längs med på mitten.
    2. Blanda potatis, rabarber, vårlök och cornichonger i en stor bunke.
    3. Lägg olivolja, dill, kapris, vitvinsvinäger och dijonsenap i en mixer och kör till en jämn smet. Smaka av med 2 tsk salt och 1/2 tsk peppar.
    4. Vänd ner dressingen i potatisblandningen och låt stå och dra någon timme. Garnera med dill före servering. Serveras gärna tillsammans med en potatissallad, sök receptet "Potatissallad med rabarber och kapris".

Rabarberkräm

Ingredienser 4 port.:

6 dl vatten 1 1/2 dl strösocker 600 g skivad rabarber 3 msk potatismjöl lite vatten till redning lite socker Så här gör du:
    Koka upp 6 dl vatten och 1 1/2 dl strösocker. Tillsätt 600 g skivad
    rabarber. Låt rabarbern bli knappt mjuk. Ta upp bitarna och lägg i en skål. Red av vätskan med 3 msk
    potatismjöl utrört i lite vatten. Häll den redda vätskan över rabarberbitarna. Rör om försiktigt. Sockra över krämen.
  • orzia1

Har hittat detta

SAFTIG RABARBERKAKA

150 g smör eller margarin
    2 dl socker
    3 ägg
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    3/4 dl mjölk
    ca 300 g rabarber i bitar
    ca 1/2 dl socker

Rör smör och socker vitt och poröst. Rör i äggen ett i sänder. Blanda mjöl och bakpulver och häll i omväxlande med mjölken. Smörj och bröa en långpanna, bred ut smeten i pannan och fördela rabarbern i smeten. Strö litet socker överst.

Grädda i 200° 35 - 40 minuter.

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

Hella78

Super stort TACK för du delar med dig

• orzia1

Fick dessa av min kompis

Rabarbermarmelad

1,5 kg rabarber
    2 apelsiner
    8 dl socker
    1 dl vatten
    ca 3/4 tsk pektin
    ca 3/4 tsk citronsyra

Skölj, skala, och skär rabarbern i småbitar.
    Borsta apelsinen i varmt vatten och riv av det gula på skalen, pressa ur saften.
    Blanda allt utom pektin och citronsyra i en gryta och koka marmeladen långsamt ca 15 min.
    Blanda pektin och citronsyra med ett par tsk socker och rör ner, låt den koka några minuter till.
    Häll upp på varma burkar.

Rabarber- och fikonmarmelad

1 kg rabarber
    250 gr torkade fikon
    50 gr sötmandel
    1 citron
    8 dl socker

Skölj fikonen och lägg dom i blöt några timmar.
    Skölj och skär rabarbern i små bitar. Koka den långsamt mjuk i lite vatten, ca 1/2 dl. Lock på grytan.
    Lägg mandeln en stund i kokande vatten. Skala den och hacka grovt.
    Borsta citronen i varmt vatten. Torka. Riv av skalet.
    Låt fikonen rinna av och skär dom i små bitar.
    Lägg citronskal, fikon, mandel och socker i rabarbermoset. Koka långsamt utan lock tills marmeladen får lagom konsistens. Rör då och då.
    Skumma väl. Ös upp på varma rena burkar och låt kallna innan de försluts.

Festlig Rabarbermarmelad

1 kg rabarber
    12 dl socker
    1 citron
    3 msk syltad ingefära, eller 3 msk malen ingefära.

Skölj och skär rabarbern i små bitar.
    Borsta citronen i varmt vatten. Dela den i fyra klyftor och skär i tunna skivor.
    Hacka ingefäran fint.
    Varva rabarbern, citron, socker och ingefära i en skål.
    Låt stå över natten och safta sig.
    Koka långsamt under lock tills rabarbern är mjuk. Den skall mosa sig. Ta v locket och koka långsamt ihop marmeladen i ca 45 min.
    Ös upp på varma rena burkar. tillslut när marmeladen är kall.

• Citronmeliss

Snor denna från Magdalena Forsbergs hemsida.

Tysk Rabarberkaka

» Den här Rabarberkakan är litet annorlunda men jättegod med smak av kardemumma och citron, en given succé på fikabordet. Ät den gärna med litet vaniljsås «

150 g mjukt smör
    2 dl socker
    3 ägg
    1 citron
    3 ½ dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    ½ dl mjölk

Rör det mjuka smöret (inte smält!) mjukt tillsammans med sockret.
    Arbeta in ett ägg i taget, tillsätt det rivna skalet och saften av citronen.
    Blanda mjöl och bakpulver och rör ned det i smeten, rör ned mjölken.

500 g rabarber
    1 ½ dl socker
    1 tsk kanel
    1 tsk stött kardemumma

Skölj och skär rabarbern i cm stora bitar. Blanda rabarbern med socker, kanel och kardemumma och fördela blandningen över smeten.

Grädda ca 1 timma i 200 grader. I långpanna räcker det att grädda 40 minuter.

• lata kocken Johanna

Vill tipsa om att steka rabarbern i smör med salt, peppar och vitlök. Det är jättegott till grillat kött

eller bara fräsa på med råsocker och lite smör - till vaniljglass

• orzia1
    lata kocken Johanna skrev 2007-05-17 17:28:42 följande:
    Vill tipsa om att steka rabarbern i smör med salt, peppar och vitlök. Det är jättegott till grillat kötteller bara fräsa på med råsocker och lite smör - till vaniljglass
    Tack för tipset.... det var jättegott
  • lata kocken Johanna

vilket testade du?

• Bettiz

Denna gjorde jag igår och bjöd min mamma och syster m familj på. De tyckte den var supergod!

Knäckig rabarberpaj Ugn 175°

500 g rabarber
    1 msk socker

150 g smör/margarin
    0,5 dl sirap
    1 dl grädde

2 dl mjöl
    2 dl socker
    2,5 dl havregryn
    1 tsk bakpulver

Skär rabarber i 2 cm bitar, lägg dom i botten på en ugnsfast form.
    Strö på socker.

Smält smör i en kastrull, häll i sirap och grädde.
    Vispa ihop det och dra av kastrullen.

Blanda mjöl, havregryn, bakpulver, socker i en skål.

Blanda det sedan tillsammans med det varma i kastrullen (fast kastrullen ska ej stå på plattan då).

Bred detta över rabarbern och grädda i ca 25-30 minuter i ugn, eller tills ytan fått fin färg och känns lite "knäckig".

Njut den ljummen med vaniljglass eller vaniljvisp.

Svar på tråden Recept med Rabarber önskas