• Anonym (orolig)

förgiftad av linfö

Hej....
    Måste bara skriva av mig lite sitter o väntar på att en läkare ska ringa upp. Hra under ca 4månader ätit väldigt mycket krossade linfön ihop med kräm. När jag igår talade om det för en kollega så såg hon preis förskräckt ut o frågade om jag inte visste om det är giftigt med stora mängder....så sitter nu här o mår piss o väntar på att läkarn ska ringa upp o säga om jag kan ha skadat mitt barn (jag ammar). Hade aldrig hört talas om det här..tycker de borde ha carningstext på påsen

• Svar på tråden förgiftad av linfö
  • Anonym

har oxå hört att krossade linfrön i stora mängder är inte bra, men vad är stora mängder??? håller tummarna att det ska gå bra.

• Månsi

inte en anning aldrig hört..
    men googla på de under tiden du väntar
    lycka till

• phoebs

Får jag fråga om vilka mängder det rör sig om och på vilket sätt man kan bli dålig? Äter själv linfrö varje dag, då det verkligen hjälpt mig med mina magproblem - men nu vet jag ju inte längre...

Har aldrig hört talas om att det skulle vara giftigt - tvärtom!

• flipperkulan

Hade ingen aning om det! Att det kan bli giftigt i stora mängder..
    Jag äter inte i stora mängder, det står på påsen hur mycket man ska stoppa i sig, 2 msk per dag tror jag det står. Brukar ha i lite när jag äter havregrynsgröt.

• Hannah76

Detär blåsyra i linfrön, men man ska få i sig väldigt stora mängder för att det ska vara farligt.

• Mojo79

Hela linfrön som är bra för magen blir man inte förgiftad av de de inte absorberas av kroppen. Använder det ofta då jag har magproblem då ytterhöljet innehåller mkt fibrer.

Krossade linfrön så får man i sig det som finns i dem och de innehåller ngt som inte är bra i för stora mängder. Samtidigt innehåller de oxå nyttigheter... Dessa hjälper dock inte mot magproblem.

• Tjofsen

Man ska, enligt rekommendationer, inte äta mer än en-två matskedar linfrö per dag. Sen är det bättre att äta krossade linfrön än hela då tarmarna lättare tar upp ämnena i fröna. De hela glider liksom bara förbi.

• Tjofsen

Mojo78: aha....bättre förklarat än mitt....

• Mojo79

Tjofsen:
    Tack =) Speciellt pedagogisk är jag inte men ibland så får jag till det *ler*

• alexandr

Hur är det med linfröoljan? Är den oxå farlig! Jag åt den när jag ammade, och fick nässelutslag. Jag undrade just om det kunde ha att göra med linfröoljan så nu blev jag fundersam. Är edt någon som vet om oljan också kan vara skadlig?

• Anonym (orolig)

Jag har ätit stora mängder, mellan 2-3påsar i veckan och uppvisat förgiftningssymtom som huvudvärk, ångest, oromm men inte kopplat samman detta med linföna eftersom att jag inte hade nån aning om giftet occh har tidaigare lidigt av depression så trodde det va den som kommit tillbaka. Har nu lättare abstinens  eftersom jag inte ätit några sen igår innan jag träffade min kollega....Mår piss är så orolig för att min dotter skulle tagit skada. Men om de trodde det borde de väl ringa upp fortare???

• Hannah76

Men det står ju på påsarna att den rekomenderade mängden är 1-2 msk om dagen, o att den inte bör överskridas.
    Du borde se till att få komma in på en kontroll.

Vet inte hur det går över i bröstmjölken, men det troligaste är att det är mycket mndre mäng än vad du själv får i dig.

Får jag fråga varför du har ätit så mycket?

• Anonym (Lilla Jag)

Jag kan rekommendera psylliumfrön i stället för linfrön. Jag har provat båda, fröna ger bättre resultat på mig i alla fall!

• Anonym (orolig)

Jaa, du får fråga...trodde aldrig att det var giftigt, ja har läst den rekomenderade dosen men trodde att man fick mer typ krångel med magen....Efter som jag ammar är jag hungrig hela tiden o kräm med linfrö var nåt som jag fastnade för och som dottern inte fick ont i magen av, så åt det till frukost ,innan jag la mig o en till två gånger mitt på dagen.....Men nu är det dags att hitta nåt annat...

• Hannah76

Gör en läkarundersökning för att se så att allt är ok med dig. Sen så får du leta reda på nåt annat att ha i krämen, kanske havre?

• Anonym (orolig)

Hej har nu pratat med läkarn på yrkesmedicinska kliniken dit jag blev hänvisad från sjkvårdsupplysiningen.... Han lovade mig att det inte kan ha skadat min dotter, men sa att jag genast sa minska ner till max 2mts om dan för säkerhets skull.
    Men det dröjer nog innan jag äter några över huvudtaget. Fy vilken hemsk förmiddag. Tack alla ni som va med mig...*kram*

• Hannah76

Vad skönt. Hoppas du hittar nåt annat att äta istället om du inte vill fortsätta med linfrön.

• Jewell

Tycker nog du bordat få komma in och ta ett blodprov så dom kan se mängden av detta ämne du har i blodet.
    Ring din lokala rådgivning och se om dom kan ordna det.

Svar på tråden förgiftad av linfö