• Anonym (ont)

krossad svanskota?

Fick barn för 8 månader sen. Fick lite känningar i svankotan strax före förlossningen o jag har fortfarande ont så här lång tid efter! Speciellt när jag sitter på toa eller efter sex. Kan den ha blivit mosad eller krossad iom förlossningen? Eller är det nåt annat?
    Nån som känt samma?

• Svar på tråden krossad svanskota?
  • Netta74

Det kan hända att svanskotan bryts eller böjs när man föder barn, skulle nog ta och kolla upp det om jag var du. Kanske inte det mest trevliga att gå till läkaren med men hellre det än att ha ont.

• Alle

Mosad/krossad är väl kanske att ta i men man kan få spricka i svanskotan, det drabbades jag av vid min första förlossningen.  Sittringskudden var min vän i många veckor.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym (ont)

Alle: Läkte det av sig själv sen? O borde det inte ha gjort det efter 8 mån i mitt fall?

• Anonym

Här var sittringskudden också min vän. Hade asont i svanskotan och sitta gjorde man ju massor i början. Även nu 9 månader efter förlossningen kan jag känna av det. När jag sitter på huk eller är hård i magen.

• Emmies mamma

Jag bröt min svanskota vid förlossningen. Inget som kändes just då men sedan... På BB hade ju de flesta nyförlösta mer eller mindre svårt att sitta så då reflekterade jag inte över det, men när vi kom hem så blev ju alla andra bättre men inte jag.

Frågade på bvc och sköterskan talade om vad det var. Jag fick svaret att det inte är något man kan göra så mycket åt och att läkarundersökningen för att få det konstaterat inte var särskilt angenäm. Så jag gjorde inget åt det. Känner fortfarande av det då och då. Främst när jag sitter länge på hårt underlag.

• Millo

Har en vänn som fick en spricka i svanskotan. Det läkte av sig självt. Men ont hade hon, aj,aj,aj. Har för mig att det tog lång tid att läka, upp emot ett år.

• Anonym (ont)

ok, tack för era svar verkar som om det inte är så mycket att göra då. Får leta rätt på en sittring

• Alle
    Anonym (ont) skrev 2007-05-16 14:25:07 följande:
    Alle: Läkte det av sig själv sen? O borde det inte ha gjort det efter 8 mån i mitt fall?

Kände av min svanskota i flera år efter...

Kontakta en ortoped, det är också via vården du får tag sittring

• Neko

Det kan ta flera år för en svanskota att läka... :/

• Alle
    Neko skrev 2007-05-16 15:14:15 följande:
    Det kan ta flera år för en svanskota att läka... :/

Jotack, jag vet!

Dottern som föddes vid den förlossningen är idag 11 år! (1995) och jag har än i dag svårt att sitta länge på hårt underlag.

Svar på tråden krossad svanskota?