garderobsblomma-giftig???
nån som vet???? min 6 mån kille har just gnagt på en!!!
nån som vet???? min 6 mån kille har just gnagt på en!!!
nä den e inte giftig.. snackade med min morsa i telefon nyss o hon e florist o sa att de inte e någon fara..
Det här hittade jag på giftinformationcentralen:
Zamiakalla
Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifolia
Växten innehåller starkt irriterande växtsaft.
Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter och magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.
Åtgärd: Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter. Tvätta huden med tvål och vatten. Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Visa bild: Zamiakalla
Gull Mamman skrev 2007-05-16 14:26:59 följande:
Du kan ju alltid ringa till giftcentralen och fråga.
*kraam*
Neej det är den nog inte men det kan ju irritera också, Inte så lätt för den lilla att berätta det ju .. man vill ju alltid va på den säkra sidan ..
Men jag tror absolut inte att det är någon fara ..
Alla växtdelar på garderobsblomman är giftiga!
Jo den är ju visst giftig , läste det precis också ..
men min morsa e florist, så ja tror hon kan lite om det där.. har haft sin affär i över 25 år..
Hur går det TS ?
har sköljt munnen med vatten och gett honnom lite bröst, han verkar inte visa några syntom, men han har ju inga tänder än så han kanske inte fick lös några bitar *hoppas* tack så jätte mycket för era svar!!
snackade me morsan nu igen.. och den e inte dödlig giftig..
Ammmi : vad skönt att allt verkar bra, Tror inte heller att han kan ha fått i såg nått när han inte har några tänder än.
*kram på er*
nightangel86: Nej det är den inte, men såklart att man blir orolig ifall ens barn har tuggat på en växt. För vissa är ju giftiga och det är ju den här blomman men man måste säkert få isig lite av det för att det ska ge symptom som kan vara jobbigt.
jo de förstår jag med..
Och nu hade ju TS son inte fått i sig nåt, så allt är ju bra.