• Kajsa79

Kan man använda ormsalva när man är gravid?

Var på Apoteket idag och vill eha råd om en värmande salva för min onda rygg och fick veta att ormsalva (värmande liniment med arnikaextrakt) kanske går, men att jag skulle tala med min bm först. Hon har gått hem för dagen och väntas åter på fredag, så jag frågar er - har ni använt ormsalva eller någon annan smärtlindrande salva under graviditeten för besvär från ländryggen? (Algesal och tigerbalsam ska man inte använda enligt Apotekspersonalen)
    tack för hjälpen!

• Svar på tråden Kan man använda ormsalva när man är gravid?
  • Kajsa79

PS nu har jag pratat med förlossningen och varken deras barnmorska eller läkare kände till ormsalva och kunde ge något svar. dom hänvisade till mödravården, men där är som sagt stängt fram till fredag. Så frågan kvarstår!

• AnneSophie

Om man kollar lite på nätet så står det att Ormsalva inte är lämpligt under garviditet och amning.

--> Patrik, nu räknar vi ner... (16 dagar)
  • gravida tjejen

har fått till mig att det inte ska användas,fast ej av bm...
    men går det inte att använda imprems salva?eller alvedon har inte de någon salva?
    apoteket har ett nummer man kan ringa om läkemedel,de har oftast stor kunskap om vilken salva de kan rekomendera gå in på
    www.apoteket.se o klicka fram till läkemedelsupplysning
    lycka till!

• Kajsa79

grejen är att jag varit på Apoteket två ggr och frågat personalen där, men dom vet inte. Vill ju inte ha antiinflammatorisk salva utan bara nåt som värmer. Nåja, nu har jag vilat i helgen och det känns bättre. får ta det lugnt i förebyggande syfte så det inte blir värre igen.

• Auroratiger

Så gott som ingen av de där salvorna säger de att man ska använda, i många fall mest pga att man inte riktigt vet hur de påverkar gravida. Sedan innehåller ju t ex tigerbalsam vissa eteriska oljor som är direkt farliga för gravida. Jag har haft stora problem med värk i axlarna (har levt på tigerbalsam tidigare) och höll på att bli galen på det där.

Mitt tips är att göra egen massageolja och massera ryggen med (eller tja, någo´n annan får väl massera ). Köp kallpressad mandelolja att ha som bas, finns bra och billig på Apoteket, och prova någon av följande eteriska oljor (som är säkra att använda för gravida): apelsin, citron, mandarin eller lavendel. OBS att det måste vara äkta eterisk olja! Oljor som kallas "doftoljor" eller liknande är syntetiska och saknar helt de eteriska oljornas egenskaper. Lagom dosering är ca 10-15 droppar eterisk olja till 100 ml basolja.
    Det kanske inte är lika bra som ormsalva och liknande, men det kan nog hjälpa lite i alla fall.

Jo, och skaffa en vetekudde att värma om du inte redan har en. Guld för onda ryggar!

Svar på tråden Kan man använda ormsalva när man är gravid?