• Therese33

Någon som varit i Nice/Monaco?

Skall snart på weekendresa till Nice och tänkte ta en tur till Monaco. Vill gärna ha tips på sevärdheter, prisnivåer mm

• Svar på tråden Någon som varit i Nice/Monaco?
  • LuMa

Jag var till Nice och Monaco i höstas, gjorde även en avstickare till Cannes en dag.
    Det är lätt att ta sej dit man vill med tåg och det är inte långa avstånd heller.
    Rätt dyrt är det nog.
    Finns en par bilder i mitt galleri..

Hittade länkar:
    http://www.ticket.se/sv/guide/dest_PL005088_Place_Nice_Frankrike.html
    http://www.visitmonaco.com/index.cfm

Ett tips om ni tar tåget från Nice till Monaco, när ni kommit dit leta upp trappan som går neråt (inne på stationen när man går av tåget). Då kommer ni ut nere vid hamnen direkt.
    Gör inte som vi gjorde och gå åt fel håll så man får gå flera herrans kilometer i onödan.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • pompes pappa

Jag var i Nice i min ungdom. Åk La parachute asensionelle eller nåt sånt. Så skojit. RIktigt turistpryl. De hänger på stranden/Pompes mamma

• iolanthe

Nice är helt underbart, men rätt dyrt. Eller det beror ju på vad man gör också. Lokaltåg går mellan Cannes och Ventimiglia (Italien), om jag minns rätt. Det gick flera ggr i timmen och kostade bara några euro till Monaco. Ventimiglia på italienska sidan är billigare, men det var inget speciellt, så är ni bara över en weekend skulle jag inte åka dit.

Restauranger finns det både dyra och billiga, men då är de billigaste inte de bästa heller. Minns att vi betalade 13,50 för 3 rätters middag i Monaco, förrätt och efterätt var bra, men huvudrätten bestod av grillad fisk och den var helt svart på undersidan. Så välj inte det allra billigaste. Den godaste pizzan jag nånsin ätit var i Nice, men minns inte pizzerians namn, men kan ju vara värt att testa.

I Monaco finns en trädgård med massa olika kaktusar som är värd ett besök, Jardin Exotigue tror jag den hette. Det finns också en asiatisk trädgård som är jättefin. Gamla stan uppe på klippan är också värd ett besök och ta gärna en promenad genom köpcentret som finns där. En t-shirt kostade 150 euro, men det är ju kul att titta i alla fall. Och en promenad i hamnen och titta på lyxkryssarna är också ett måste.

En bit från Nice finns en medeltida stad som heter Eze, som lär vara jättefin, själv har jag inte varit dit. Åka parachute är jättekul, men kostade 30 euro för 4 år sen, och billigare har det knappast blivit. Men absolut värt pengarna. Hamnen i Nice är också jättefin, och så finns det en kulle vid havet varifrån man har jättefin utsikt över stan.

En massa museer och konstgallerier finns det också, men jag har inte besökt ett enda då jag inte är intresserad av sånt, så kan inte uttala mig om det.

Shopping finns det också massor av, tyger, kryddor, olivolja och keramik med mönster/motiv från Provence. Och klädbutiker förstås. Vi var dit i augusti så det var alldeles för varmt för att springa i klädbutiker så jag vet inte riktigt hur priserna ser ut. Varuhuset Lafayett har kanske humana priser, men om jag inte minns helt fel fanns en massa designbutiker också. Och där finns priserna inte utsatta, så måste man fråga vad det kostar har man troligtvis inte råd heller.

Men det finns hur mycket som helst att se och göra i Nice så jag kan rekommendera att du läser på innan och får en uppfattning. Själv ska vi åka till Le Lavandou och Nice om en månad och stanna 10 dar och jag längtar som en galning.

• iolanthe

Ser att jag skrivit lite rörigt, blev så ivrig, men fråga gärna om det är nåt du inte förstår.

• Bella8

Vi har en lägenhet i Nice sedan 2 år tillbaka - är där cirka 4 - 5 ggr om året! Nice är en helmysig stad så fråga bara i min gb ifall du vill veta något speciellt, rekommendationer på restauranger etc...

Trevlig resa/
    Bella

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
Svar på tråden Någon som varit i Nice/Monaco?