• Ocean WoW

Har fått pigmentfläckar - kan man bleka dessa?

Jag har fått skitjobbiga pigmentfläckar. Vad jag vet är detta rätt vanligt och de kan dessutom vara bestående.

Den absolut jobbigaste är en skugga på överläppen. Det ser ut som om jag har mustach (finns inte ett enda hårstrå eller rot då jag vaxar/noppar mig där) och jag är helt knäckt!

Jag har gått och köpt en svindyr hudkräm som ska motverka pigmentfläckar i ansiktet.. men självklart så funkar den inte!!!

Finns det någon "huskur" eller någon som har ett bra tips på hur man kan "bleka" pigmentfläckar? Jag vill INTE ha tips om ännufler svindyra ansiktskrämer som helt klart inte funkar på mig utan vill gärna ha tips om det finns "blekmedel" man kan ha på huden (som inte är farliga för bebisen såklart).

Snälla hjälp jag ser inte klok ut.

• Svar på tråden Har fått pigmentfläckar - kan man bleka dessa?
  • Skrållan80

Tips: naturliga ämnen som bleker är citron, persilja och lakritsrot. Men undvik solen om du är gravid, annars kan du utveckla bestående pigmenteringar (melasma) som kroppen hela tiden kommer att "vilja ha tillbaka". om du är ute i solen så är det hög solskyddsfaktor som gäller. Det finns också behandlingar som du kan prova (helst när du inte är gravid längre), som t ex IPL ljusbehandling, hudslipning eller kemisk peeling.

Kram o lycka till!

• Maverich

Min kompis gjorde en slags laserbehandling och de försvann helt! Kan kolla upp exakt vad det var om du vill.

• hammarby

Jag har också som en mustasch...inte snyggt! Även fast jag var försiktig med solen förra sommaren när jag väntade sonen.

Folk som inte vet om den, verkar inte se den. Men jag ser den varenda dag i spegeln.
    Och nu kommer jag vara gravid en sommar till. Huga.

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 16 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Flätad

Jag har också en vidrig mustasch som dök upp förra sommaren... Dottern är född i Mars så jag var inte gravid men det känns som det har något samband ändå? Redan nu när solen har lyst lite grann så har den dykt upp igen och jag bara hatar den!!!

maverich: Jag är inte Ts men du får jättegärna kolla upp vad det var din kompis gjorde Hade blivit så glad om man kundefå bort eländet... Kram på er!

• Maverich

Hon säger att det är en ljusbehandling, det gör lite ont men fläckarna försvinner för gott.

• Mitt hjärta är hemma

Hehe, jag har plutmun, har alltid haft komplex för den, men nu är det värre när jag insett att jag får "solbrännemustach" av solen. Eftersom jag har en överläpp med ganska bra vinkel mot solen blir den ju mycket brunare än resten av området runt munnen och det blir verkligen en ful "skugga" på det.

Tyvärr är jag en riktig prickigkorv i ansiktet också, har massor av äckliga leverfläckar i ansiktet. Dessvärre har jag lätt för att få ärr och en borttagning skulle troligen ge mig stora fula ärr över hela ansiktet.

"Mustaschen" går att peela bort med en viss typ av sandpapper, sandpapper som är gjort för att ta bort hår med. Superenkelt, snabbt hemma i badrummet. Köpte sådana på Åhléns men minns inte vad de hette.

• Ocean WoW

Tack för alla svar. Ska kontakta en hudvårdssalong och fråga vad de kan göra för mig.

"Mitt härta är hemma" - Att "slipa" bort håren funkar nog bara om man har ljusa hår. Har man mörkare så sitter mörka rötter kvar och då får man en skugga som inte ser så snyggt ut. Därför är ju egentligen vaxning eller sån där elektrisk hårborttagning det bästa för folk med mörkare hår (krafitgare hårväxt).

I mitt fall är allt hår borta och rötterna utryckta med vaxning. det är själva huden som fått en pigmentfläck sedan jag blev gravid.

Hoppas jag kan få bort den med såndär "ljusterapi" som Maverich berättade om.

• tiiina

Hej. Såg vad du skrivit. Ja har exakt lika på överläppen, ser ut som mustasch el att man lagt för mkt brunkräm. Har funderat på o köpa nån kräm el nå. Men min svärmor säger att d bästa är persilja att man hackar den lite som till en sörja. O lägger på överläppen 30 min varje dag tills du ser resultat. O även citron.. men vet dock ej hur man gör med citronen

Svar på tråden Har fått pigmentfläckar - kan man bleka dessa?