• Eliam

Kanin, lite frågor!

Även om man försökt ta reda på så mycket det bara går innan ett köp av som i detta fallet kanin så kan ändå lite funderingar uppstå och lite frågor man känner att man glömt fråga i djuraffären osv.
    Jag hade ju kanin när jag var liten men kommer inte ihåg allt.
    Jag undrar är det något annat min kanin behöver än det som jag skriver nedan?

En stor bur har hon så klart.
    Sågspån, hö pellets sedan får hon morötter, vitkol, äpple och lite annat smått och gott.
    Hon har kalksten och saltsten. Jag har klosax när det blir tid för kloklippning och sele med koppel då hon blir lite större. Har även transportbur. Hon ska försäkras så fort ett namn blir fastställt

Något annat hon behöver?
    Behöver kaniner extra vitaminer?
    I grönsaks/frukt väg vad är bra och vad tycker hon om utöver det jag skrivit?

Sedan kanske detta är en helknäpp fråga men man badar väl inte en kanin?
    Förlåt men jag är lite ny på området

Sedan undrar jag är det vanligt att en kanin som hanterats bra sedan den är liten helt plötsligt börjar bitas senare?
    Är så rädd för djur som bits

Jätte tacksam om någon tar sig tid och svarar
    Kram

• Svar på tråden Kanin, lite frågor!
  • korven72

Hej... jag har haft många kaniner. Du verkar ha bra koll på läget.

1 man badar inte en kanin *fniss*
    2, grenar är bra att ha så den kan bita vässa sina tänder. Byt ofta och gärna fräscha med knoppar blad så den sysselsätter sig...
    3, ju mer du/ni kelar med den desto tamare blir den.
    4, börja träna den i sele så fort som möjligt så kan ni ha mycket kul och göra hinderbanor och träna kaninhoppning.
    5, fri tillgång till vatten och hö.

• Lusthan

Tvätta kaninen behövs inte det ska den klara att göra själv annars kan det eventuellt vara något som är fel eller att buren är extremt smutsig.

Kaniner som inte bits innan brukar nog inte helt plötsligt göra det utan orsak längre fram om man inte är elak emot den.

Jag hade många kaniner när jag var lite yngre så jag har en del erfarenhet av i alla fall stora bondkaniner och en del hermelinkaniner också.

Är det nå mer vitaminer så brukar de säga till på zoo. Jag brukade köpa vitamintillskott som man har i vattnet bara för säkerhetsskull. Men det ska nog inte behövas egentligen tror jag. Pappa har en av kaninerna kvar och den blir matad varannan dag och står ute vare sig det är vinter eller sommar och den är sex år nu utan att ha fått nå extra tillskott så de är nog mer tåliga än man tror.

• Eliam

läste här att man kan kastrera även honor för att de inte ska bli skendräktiga och få cancer.
    Kastrerar man även honor?

• Pilla80

Vi köpte också en dvärgvädurs kanin för två dagar sedan. Då köpte vi aalt du har skrivit men vi har inte köpt sele eller transport bur än(men vi ska). Vi fick även vitaminer som man ska droppa i vattnet en gång varje dag. Va så orolig idag, han drack inget ur sin flaska så jag åkte och pratade med djuraffären och dom sa åt mig att sätta en skål, så det gjorde jag, oj vad han drack min lilla prins.

• Eliam

SKönt att han drack till slut!
    Vår hona är så underbar!
    Kelen och vill bara mysas med!

• Pilla80

vår är s rädd av sig,sen sa dom till oss i affären att vi sklle låta honom vara i buren två dagar utan att störa honom,sen efter skulle man börja klappa honom i buren och efter ytterligare några dagar plocka upp honom, men hur lätt är det att håla sig borta?????, Vill ju att an ska bli tam vill bara plocka upp och gossa med honom.Men han är ju lite rädd.

• Tingelina

Hej! Tänkte bara flika in om det där med att bitas.. Honor kan ibland bli "vaktiga" om sitt revir när de blir könsmogna. Och kan då göra utfall mot handen om man pillar i deras bur och sådär. De gör ju inte det för att vara elaka och det går att vänja av dem, men så du är förberedd. Likaså har kaniner en "tonårsperiod" då de kan bli lite knäppa. Men det är alltså ingen anledning att bli tokig på dem och slänga ut dem!!!! *betonar och försäkrar*

Här finns mer om kaniner;
    home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

• 68an

Har aldrig ägt kaniner men förhoppningsvis snart
    Iaf har jag läst på massor och jag har förstått att kål, vitkål osv inte skall ges till kaniner, tror det var dåligt för deras mage och att dom kunde få ont?!

Ger man dom sallad så ska det vara i små mängder eller så undviker man det helt.

Vårt största problem nu ä'r att hitta bra ritningar på en utomhusbur. hitta en sida för nga veckor sen men hittar tyvärr inet åt den igen
    Kanske nån här har tips!

• FannyGioia

Kolla in home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm
    Vi har lagt till denna sida som favorit på datorn och så fort vi undrar något vänder vi oss dit. Konkreta och enkelt formulerade svar gör det lätt att förstå.

En glad och trygg kanin attackerar varken matte, husse eller främling, men kan kanske stampa med bakbenen om den känner sig hotad eller rädd.

Några tips:
    1. Om kaninen verkar vantrivas i transportburen går det hur bra som helst att låta honom/henne sitta på golvet i bilen och mysa vid fötterna. Vår Harry gillade inte alls det hala "golvet" i buren. Det hjälpte inte att vi satte in en handduk som underlag, han var ändå stressad. Han vägrade dessutom äta i buren, men när han ligger på golvet brukar han kika upp på oss och nosa om han känner lukten av något gott. :)
    2. Varje kanin har, liksom varje enskild människa, en egen personlighet. Ta tid på dig att lära känna din kanin och låt den också lära känna dig i lugn och ro.
    3. Russin och torkade bananbitar (som finns i nästan alla müslisorter) är populärt godis.
    4. Selen funkade inte alls för oss. Den satt inte fast ordentligt och kaninen hatade verkligen att vara kopplad.
    5. Kaniner tycker om att få sitta en bit upp, så köp (eller bygg) gärna ett trähus med platt tak där den kan sitta och spana.

Kaniner är sällskapliga, snälla, lojala och kärleksfulla djur som behöver en massa omsorg. Lycka till!

Svar på tråden Kanin, lite frågor!