• Lucyinthesky

Vad är normal lön????

Hej!

Jag ska på intervju till en stor klädesbutik. Vad är rimlig lön? Jag har absolut ingen aning. Man vill ju inte bli lurad eller säga för mycket.

Jag ska ochså eventuellt börja arbeta som timanställd i en privat butik. Vad ska man begära i timlön??

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Vad är normal lön????
  • Billabong

Timlön begär du genom att dividera den månadslön du vill ha med ca 165 (kan variera något) då det vanligen är ca 165 arbetstimmar/månad i snitt.

För att veta vilken månadslön som är rimlig kan du kontakta ditt fackförbund för att få veta vilka avtal om minimilöner som gäller.

• Lucyinthesky

Kanske en konstig sak jag fått för mig, men jag e bara med i a-kassan, svarar de ändå på mina frågor?

• Billabong

Nje, det kommer de inte göra. Då hade det ju inte varit någon som hade betalat för att vara med... Kanske någon kompis eller så är med och kan ringa och fråga åt dig.

• Lucyinthesky

Jag mailar ikväll, så får jag nog svar inom ett par dagar.

Men ni får gärna skriva vad ni tror eller vet!

• malin7502

Hur gammal är du, och har du tidigare erfarenhet inom Handels område??

• Lucyinthesky

Jag är 26 år, och har jobbat inom handels i 1 år ungefär. Jag har haft provosionsbaserad lön innan.

Jobbade 4 år inom vården innan å den lönesättningen kan jag...

• malin7502

Ok... Tvärkollade lite på handels sida nu, och om jag hittar rätt avtal att läsa där, så med ett års branchvana efter fyllda 18 år borde du innan årets höjning ligga på minst 15100:-/90:96 per månad, och årets höjning ser ut att ligga på 764:-/månad

(Rätta mig nu någon om jag har kollat fel här - är ett par år sen jag jobbade inom handels nu, så jag har tappat kollen lite på deras löner o avtal :P)

Så, minst 15864:-/månad alltså inom detaljhandeln/privata butiker...

• malin7502

Och får du en timlön så tror jag man kan räkna på 166 timmar på en månadslön, om man vill räkna om för jämförelse. Om jag minns rätt... :)

• malin7502

Jepps, varsågod. Hoppas det kan hjälpa lite åtminstone... Lycka till.

• Lucyinthesky

Va på intervjun idag. Det va den absolut värsta intervjun jag vatt på! Invecklade frågor å jag visste inte riktigt vad jag svarade på! Kändes som om jag blev intervjuad till koncernchef å inte säljare.

Tror inte det blev nåt.. jag kan ju inte gjort något bra intryck..

Tacka alla för hjälpen!

• tyla

du får berätta sen om du fick det iallafall!
    ibland kan det gå vägen fast det inte känns så!

• Lucyinthesky

Hej!

Dom har inte hört av sig än fast de lovade att höra av sig inom 2 veckor. Men det kvittar för jag har tackat jag till ett annat jobb över sommaren där grundlönen är 19500 kr i månaden! Jag trodde att jag hörde fel förts, men nä, det stämmer.

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

• Disa76

En liten notis bara. Jag ringer alltid facket med mina frågor när det gäller lön och avtal och sånt. Oavsett om det är det facker jag är med i eller inte. Jag har aldrig stött på några problmen med att få svar på mina frågor. Man behöver inte presentera sig om man inte vill...

Lycka till på nya jobbet !!

Svar på tråden Vad är normal lön????