• Anonym

Har diabetes men har jättesvårt att hålla mig borta från godis.

Hej alla där ute. jag behöver lite stöttning.
    Jag har diabets sedan december 2006 och då var det tvärslut med allt som hette godis. men sen började det med att jag skulle bara smaka en bit ju osv osv...
    Eftersom mitt blodsocker har legat som en klocka hela tiden, har aldrig haft över 10 i blodsocker, ligger alltid vid 4.
    och just därför började jag unna mig mer, ett chocklad dit och lite chips med dipp dit.
    Läsk dricker jag varke dag, alltid pepsi max. det beroendet har jag haft sedan innan min diabetes.
    Men nu på senaste har jag hela tiden 'unnat' mig och jag skäms så för jag har faktiskt diabetes och _SKA_ inte äta sött och jag har ju inte heller vikten för det ..
    I mat väg äter jag som jag ska, fullkornabröd,fullkornspasta osv..
    igår bestämmde jag mig att nä nu fick det vara nog för jag småökat i vikt nu i ett par månader och med den 'mat' kosten jag äter ska jag inte öka i vikt, så enkelt är det.
    även om jag rör mig väldigt lite och måste röra mig mer, har en del i vikt att tappa.
    Fick idag en remis till en dietist, på ett sätt skämmdes jag, men på ett sätt kändes det som att, jag känner mig själv och jag behöver lite press på mig och behöver stöttning från dietisten. Jag vet att jag inte har tålamod till att göra det själv.
    Men men, någon som har några råd hur jag ska hålla min disiplin?
    Idag kände jag ett sug, och köpte popcorn hade det varit i förrigår hade jag köpt ett stort marabou chocklad. :/ *suck*

Några råd?

• Svar på tråden Har diabetes men har jättesvårt att hålla mig borta från godis.
  • Cheera

Vill du leva ett långt och lyckligt liv eller vill du gå mot en säker död? Diabetes är inget att leka med, då kan du lika gärna leka rysk roulette!!
    Tänk såhär: Fortsätter du att äta "dåliga" saker så lär ju inte behovet efter det minska. Vad gör du den dagen då blodsockret ligger runt 10?? Ska du bekämpa ett begär som är ännu starkare då?

Ta en frukt efter maten, det dämpar sötbegäret. Eller sallad som man har till maten, ät det EFTER maten. Dämpar också sötsuget.

Kotta upp grönsaker i bitar och ha i kylskåpet, typ morötter, gurka, selleri så är det bara att ta om du känner sug efter något.

Ber om ursäkt om jag låter hård, men det är ditt LIV det handlar om!

• Anonym
    Cheera skrev 2007-05-16 21:18:38 följande:
    Vill du leva ett långt och lyckligt liv eller vill du gå mot en säker död? Diabetes är inget att leka med, då kan du lika gärna leka rysk roulette!!Tänk såhär: Fortsätter du att äta "dåliga" saker så lär ju inte behovet efter det minska. Vad gör du den dagen då blodsockret ligger runt 10?? Ska du bekämpa ett begär som är ännu starkare då?Ta en frukt efter maten, det dämpar sötbegäret. Eller sallad som man har till maten, ät det EFTER maten. Dämpar också sötsuget.Kotta upp grönsaker i bitar och ha i kylskåpet, typ morötter, gurka, selleri så är det bara att ta om du känner sug efter något.Ber om ursäkt om jag låter hård, men det är ditt LIV det handlar om!
    det är bra att du är hård, jag behöver det. har ingen disiplin på mig själv!!
  • Bebbes pappa

Jag har hört att lightdrycker kan hindra mättnadskänslan för en del människor. Tråkigt för en diabetiker då dessa drycker är en liten ljuspunkt i dieten. Men testa gärna och undvik läsk några veckor och se om det hjälper.

Lycka till!

• Anonym

Känns som att jag kommer klara det med lite stöttning från dietisten.

• Bebbes pappa

Popcorn är inte så jättefarligt, i alla fall om du gör dem själv och inte använder så mycket fett. Mycket hellre det än chips eller choklad...

• Yvonne81

Du måste hitta ett nytt godis som du som diabetiker kan äta utan att förkorta ditt liv!

Min mamma fick diabetes när hon var 6 år gammal - nu är hon 43 år gammal. Hon har varit väldigt försiktig med sötsaker och trots det har hon varit tvungen att transplatera en njure, tre gånger beta celler och just nu är hon dödssjuk! Vi har fått besked om att vi ska vara glada om hon ens når en ålder av 50!

Just nu ligger hon på sjukhus med diarré. Hon har haft det i en månad och det ger sig inte - biverkningarna av alla mediciner hon äter för att inte njuren ska dö - gör att hon konstant mår dåligt! Tänk pga sin diabetes ligger mamma dödssjuk med diarré!! Det är väl ingen i sverige idag som kan dö av diarré??

Men i värsta fall måste hon sluta äta immunnedsättande medicin, då dör den nya njuren, hon blir satt på dialys igen och sedan på den otroligt långa väntelistan för nya njurer och hennes kropp har antagligen inte lika lång levnadstid som väntetiden är på nya njurar...

Andra biverkarningar, före diarrén började, gjorde att min mamma fick väldigt ont varje gång hon åt mat. Det kändes som en hjärtinfarkt efter varje måltid så mamma klarar bara av att äta 1-2 gånger om dagen - just nu inget alls och därför ligger hon inne med dropp.

Diabetes är en hemsk sjukdom och vi får sällan höra om allt negativt sjukdomen bär med sig. Sår som inte läker - ben som amputeras.. Men det är tyvärr verkligheten!

Men du har ännu chansen med dagens mediciner och kunnskap att leva ditt liv med sjukdomen med så lite besvär som bara möjligt. Men då är det otroligt viktigt med kosten, motionen och att du är försiktig så du inte får massor av sår osv.

Hoppas verkligen du inser hur du leker med livet när du missköter din diabetes.

Kram på dig!

• slovenly

jag känner verkligen igen mej i det du skriver! har haft diabetes typ1 sen -88. när jag var yngre å bodde hemma skötte jag mej exemplariskt men nån gång på gymnasiet började jag slarva med sprutorna å dessutom äta rätt onyttigt... mina värden har alltid legat jättebra så det har bara flutit på, tyvärr!

usch, nu skäms jag! men det är ju bara bra!! vi kanske kan stötta varandra till ett hälsosammare diabetesliv??

♥Rasmus 070209♥
  • Anonym
    Yvonne81 skrev 2007-05-16 21:56:12 följande:
    Du måste hitta ett nytt godis som du som diabetiker kan äta utan att förkorta ditt liv!
    Min mamma fick diabetes när hon var 6 år gammal - nu är hon 43 år gammal. Hon har varit väldigt försiktig med sötsaker och trots det har hon varit tvungen att transplatera en njure, tre gånger beta celler och just nu är hon dödssjuk! Vi har fått besked om att vi ska vara glada om hon ens når en ålder av 50!
    Just nu ligger hon på sjukhus med diarré. Hon har haft det i en månad och det ger sig inte - biverkningarna av alla mediciner hon äter för att inte njuren ska dö - gör att hon konstant mår dåligt! Tänk pga sin diabetes ligger mamma dödssjuk med diarré!! Det är väl ingen i sverige idag som kan dö av diarré??
    Men i värsta fall måste hon sluta äta immunnedsättande medicin, då dör den nya njuren, hon blir satt på dialys igen och sedan på den otroligt långa väntelistan för nya njurer och hennes kropp har antagligen inte lika lång levnadstid som väntetiden är på nya njurar...
    Andra biverkarningar, före diarrén började, gjorde att min mamma fick väldigt ont varje gång hon åt mat. Det kändes som en hjärtinfarkt efter varje måltid så mamma klarar bara av att äta 1-2 gånger om dagen - just nu inget alls och därför ligger hon inne med dropp.
    Diabetes är en hemsk sjukdom och vi får sällan höra om allt negativt sjukdomen bär med sig. Sår som inte läker - ben som amputeras.. Men det är tyvärr verkligheten!
    Men du har ännu chansen med dagens mediciner och kunnskap att leva ditt liv med sjukdomen med så lite besvär som bara möjligt. Men då är det otroligt viktigt med kosten, motionen och att du är försiktig så du inte får massor av sår osv.
    Hoppas verkligen du inser hur du leker med livet när du missköter din diabetes.
    Kram på dig!
    Beklagar verkligen för din mamma.
    Men samtidigt ger det mig en verklig tankeställare, för det handlar ju givetvis inte bara om blodsockret ligger bra.
    Men det du skriver ger mig verkligen peppning och det tackar jag för. hoppas din mamma blir bättre.
    kram
  • Yvonne81

Tack :o) Och hoppas du får ett långt och lyckligt liv med så få besvär som bara möjligt!

• Anonym
    slovenly skrev 2007-05-16 22:10:34 följande:
    jag känner verkligen igen mej i det du skriver! har haft diabetes typ1 sen -88. när jag var yngre å bodde hemma skötte jag mej exemplariskt men nån gång på gymnasiet började jag slarva med sprutorna å dessutom äta rätt onyttigt... mina värden har alltid legat jättebra så det har bara flutit på, tyvärr! usch, nu skäms jag! men det är ju bara bra!! vi kanske kan stötta varandra till ett hälsosammare diabetesliv??
    ja man tror oftast att så länge värdena är bra så är det 'lungt' men som ovanstoende skrev är det verkligen inte så :/ nu skämms jag också .. :/ men sprutor och sådant tar jag alltid. men usch. det är ju sakta mot döden om vi fortsätter. :/
  • Alda

har du typ 1 diabets och aldrig haft ett blodsocker över 10 verkar det mycket märkliglt. och en jobbig situation, det måste vara hemskat att kontrolera sig så ofta.

jag känner att jag gör det bästa jag kan och om jag vill ha godis nån dag äter jag det, vill ha ett lyckligt liv och leva i nuet istället för att kanske leva med ett perfekt blodsocker, det tänker jag.

lycka till!

• Anonym

Japp jag har typ 1, eftersom mitt blodsocker ligger så bra hela tiden så känns det så svårt att kontrollera sig själv, för annars mår jag toppen, men mina fina värden är inte något jag direkt får arbeta hårt för utan det bara handlar om rätt mat, visst kan det gå upp om jag hade ätit vitt bröd och vit pasta osv. men hade jag haft ett väldigt jobbigt blodsocker som hela tiden hade hoppat och legat högt hela tiden, givetvis då hade jag ju inte käkat godis för att göra det sämre, men usch, det måste få ett slut nu.

• Alda

jag tycker inte du skall anklga dig själv, det kommer ia f inte göra saken bättee. det verkar som du lever ett sunt liv trots allt. försök bestämm dig till nån dag i veckan då du kan äta onyttigt ofta vräcker man i sig godis och det är inte lika gott som att man har väntat ett tag.

lycka till och bli vän med dig själv och ha inte för höga krav det blir sällan bra då. lev i nuet!

• Anonym
    alvaflicka skrev 2007-05-17 01:29:48 följande:
    jag tycker inte du skall anklga dig själv, det kommer ia f inte göra saken bättee. det verkar som du lever ett sunt liv trots allt. försök bestämm dig till nån dag i veckan då du kan äta onyttigt ofta vräcker man i sig godis och det är inte lika gott som att man har väntat ett tag. lycka till och bli vän med dig själv och ha inte för höga krav det blir sällan bra då. lev i nuet!
    Tack vad snäll du är! har också tänkt att sluta impulsköpa efter sug och kanske säga en dag i veckan och 'längta' och som du säger så blir det oftast inte lika gott då =) men dom första månaderna ska jag avhålla mig helt från godis och chocklad.
    avvänjing godnatt.
  • Canberra

Nu har jag inte diabetes sjalv (tack och lov) men kanner igen mig i det du sager om att ha ett sotsug och att lura sig sjalv. I mitt fall handlar det 'bara' om overvikt.

Men en sak som hjalpte mig att ga ner i vikt nar jag skulle bli med barn for 2 ar sen (min lakare radde mig starkt att ga ner 10 kg innan vi blev gravida) var att hitta en storre anledning till att *inte* ata godis. For min del var det just langtan efter ett barn - och varje gang jag tog en chokladbit kom jag langre och langre ifran, inte narmare, malet att fa ett barn (nu gar det ju iofs att bli med barn fast man ar overviktig men den diskussionen lamnade jag utanfor dorren).

Sa varje gang jag var sugen pa choklad och tittade pa godiset tankte jag:
    - Vill jag ha choklad eller vill jag hellre ha ett barn?

Och da var svaret faktiskt ganska latt.

Vet inte vad din motivation kan vara- det kan ju bara du avgora. Men det maste vara nat konkret, inte ett 'borde', typ 'borde ga ner i vikt', borde skota diabetesen - det racker liksom inte. Det maste vara nat du *verkligen vill*. Vill du leva till 50 eller vill du do i en sjukhussang vid 43 ars alder?
    Vill du se dina barnbarn en vacker dag? Vill du kunna ga pa egna fotter pa din brollopsdag, eller anvanda proteser for att du tvingats amputera fotterna? Osv.
    Hitta det som fungerar for dig - men inte bara ett vagt 'borde'.
    Lycka till!

Svar på tråden Har diabetes men har jättesvårt att hålla mig borta från godis.