• Lotto

Värma barnmat i kastrull?

Vi har ingen mikro så jag värmer alltid barnmatsburkarna i vattenbad. Det känns lite meckigt, är det någon som vet ansledningen till varför det står på burkarna att de ska värmas i vattenbad? Det borde väl gå lika bra att värma direkt i kastrullen? Eller?

• Svar på tråden Värma barnmat i kastrull?
  • Busan o tjorven

Tycker jag med! Så tänker jag göra när jag är hos mamma hon har ingen micro! Svårt att värma i vattenbad när man inte vill värma hela burken.

• L jung

Förr fanns inga mikrougnar... vi klarade oss med kastrull på spisen!

• Lotto

Ljung: Precis, men alla kanske värmde i vattenbad förr?

• L jung

Nej nej... det var mat direkt i kastrullen på låg värme... hihi

• Lotto

Ljung: Det låter bra ...men VARFÖR skriver de då om vattenbad på burkarna? Vällingen t ex ska man ju värma direkt i kastrullen.

• Misfits
    Lotto skrev 2007-05-16 23:20:34 följande:
    Ljung: Det låter bra ...men VARFÖR skriver de då om vattenbad på burkarna? Vällingen t ex ska man ju värma direkt i kastrullen.
    För att alla vill stressa i dagens läge sätter säkert på full värme och då bränner det! Vad vet jag?
  • Skusan

För att då kan du om du vill ställa ner burken i nån cm kokande vatten och gå ifrån spisen, och voila, när du kommer tillbaka har du varm mat utan att den är fastbränd!

Men det går precis lika bra att värma maten direkt i kastrullen på svag värme.

• Lotto

Det var det jag misstänkte - det finns ingen riktig anledning! Nu blir det till att köra direkt i kastrullen (kommer säkert komma krypande se'n när jag har bränt fast ett antal portioner ).

• L jung
    Misfits skrev 2007-05-16 23:21:58 följande:
    För att alla vill stressa i dagens läge sätter säkert på full värme och då bränner det! Vad vet jag?
    haha... det är säkert så!!!! Stress-samhället vi lever i...usch!!!!
    Jag försöker så gott det går, att hålla mitt göteborgstempo även här i sthlm... men jag får alltid folk som kommenterar ''KOM IGEEEEN!!!''... dom tycker att jag ska lägga på en rem! haha
  • Lotto

L jung skrev 2007-05-16 23:52:45 följande:

haha... det är säkert så!!!! Stress-samhället vi lever i...usch!!!!Jag försöker så gott det går, att hålla mitt göteborgstempo även här i sthlm... men jag får alltid folk som kommenterar ''KOM IGEEEEN!!!''... dom tycker att jag ska lägga på en rem! haha
    Ja, och egentligen är det ju helt stört att jag tycker att det tar för lång tid att värma burken i vattenbad (trots att jag är göteborgare ) - det tar max fem minuter! Vid närmare eftertanke kanske jag ska fortsätta vattenbada maten i ren protest...
  • L jung

haha... och enbart du märker din protest!!  hihi...

• Lotto

Hihi, jag, och stackars sonen som får vänta fem minuter istället för 45 sek - "Nä, du får vänta på maten, mamma protesterar mot samhällets uppvridna tempo..."

Svar på tråden Värma barnmat i kastrull?