• Anonym (undrar)

syns alla hjärtfel med ekg?

hej jag ahr en fråga kan man upptäcka alla hjärtsjukdomar med ekg? ..

• Svar på tråden syns alla hjärtfel med ekg?
  • Yossan

En kunnig kardiolog (hjärtläkare) ska kunna upptäcka de flesta, men tro inte att vårdcentralsdoktorn gör det. EKG-tolkning är svårt!

• Anonym (Sjuksköter)

Hej!
    nej man kan inte se alla hjärtsjukdomar med EKG. man kan se ex hjärtinfarkt, belastningar på hjärtat, oregelbunden hjärtrytm mm.
    Men ex hjärtsvikt, hjärtmuskelinflammation mm bör man göra ett hjärtultraljud för att vara helt säker. Kärlkramp kan ses på EKG ibland men man kan ha förträngningar i kranskärl och det ses genom angiografi av kranskärlen.....

Så nej alla sjukdomar kan inte ses med EKG.
    (är hjärtsjuksköterska)

• Anonym (undrar)

okej för jag ahr haft ont i hjärtat ett tag nu och läkarna har gjort ekg och säger att det inte är nått fel på mitt hjärta.Har lågt blodtryck men ändå gör det ont..Dem säger att det är ångest.Men jag måste väl ändå typ kunna "kräva" av min läkare att jag får en remiss för ultraljud på hjärtat för att utesluta att det är fel på hjärtat och det är jag som inbillar mig?

• Anonym (Hjärtfel)

Jag har ett hjärtfel som inte syns på EKG, det är inte farligt utan man kan leva med det hela livet och det är ingen fara, men det syns inte på EKG längre. När jag var liten syntes det men inte nu när jag i vuxen ålder gjort det.

• Anonym (Sjuksköter)

Beskriv din smärta, när kommer den, hur kännd den, var sitter den, hur länge håller den i sig, när går den över?

• Yossan
    Anonym (undrar) skrev 2007-05-17 00:23:50 följande:
    okej för jag ahr haft ont i hjärtat ett tag nu och läkarna har gjort ekg och säger att det inte är nått fel på mitt hjärta.Har lågt blodtryck men ändå gör det ont..Dem säger att det är ångest.Men jag måste väl ändå typ kunna "kräva" av min läkare att jag får en remiss för ultraljud på hjärtat för att utesluta att det är fel på hjärtat och det är jag som inbillar mig?
    Är du orolig ska du kanske be om att få det utrett vidare. Du har alltid rätt att be om en remiss - frågan är bara hur du prioriteras. Jag menar tolkar hjärtdoktorerna det som ångest så lär du nog få vänta på din utredning. Men be om remiss kan du alltid göra!
  • Anonym (undrar)

den kommer då o då..och känns som ett bubblande/stickande nedanför vänster bröst håller i sig cirka 1 minut kanske så slår hjärtat lite snabbare...och det trycker uppe mellan brösten..och bak i ryggen

• sininen

Man får vänta ett bra tag oavsett. Jag väntar på ett hjärtultraljud då läkarna misstänker att vänstra sidan är förstorad och nu har jag väntat i 3 månader redan...

• Anonym (undrar)

nån som vet vart man kan göra ultraljud på hjärtat i sthlmstrakten utan remiss?

• Anonym (Sjuksköter)

Stickande smärta brukar sällan komma från hjärtat. Att pulsen går upp beror nog på att du får ett adrenalinpåslag för att du blir rädd.

Går smärtan över av sig själv? Blir det värre om du lägger dig?

Svar på tråden syns alla hjärtfel med ekg?