• Mammas gossar

Borgerlig vigsel?

Vi ringde till Kungsbacka kommunhus i veckan och ville boka tid tiull slutet av aug men hon skulle höra av sig när hon pratat med vigselförättarna, hur lång tid brukar dte ta innan dem riunger tillbaka? Får man ha med sig 7 personer inne eller är det bara vittnen som får vara med? Och sista frågan, ni som gift er på detta sätt, vad har ni haft för klädsel?

Älskar min son!
  • Svar på tråden Borgerlig vigsel?
  • Mammas gossar

Usch vad jag ramlar över tangenterna

Älskar min son!
  • italienskamamma

Jag har gift mig borgeligt, fast inte i sverige men jag svarar ändå

Vi hade ca 50 pers med oss, men det beror ju klart på hur stort "rum" man är i.
    Jag hade en vit brudklänning på mig och dottern var tärna med vi klänning och blommor. Det var den underbaraste dagen i mitt liv.
    Bilder finns på min sida

Lycka till

• italienskamamma

30 personer skulle det stå

• gealach

Hur många personer som får vara med beror på lokalen, man måste ju inte ha en borgerlig vigsel i kommunhuset heller, man kan ju välja en helt annan lokal.

Ha på dig vad du vill och känner dig fin i. Bara för att det är borgerligt betyder det inte att det måste vara enkelt, borgerlig vigsel handlar enbart om att inte blanda in religion.

Jag har lite bilder från vårt bröllop i galleriet, vi hade hyrt en stor festlokal och hade ca 60 gäster.

• FruPurmonen

Nej det är klart att ni själva får välja antal gäster. Man behöver inte utesluta en massa saker för att man gifter sig borgerligt. Det är nog ingen vigselförrättare som kommer ringa er utan tror det blir som i vårt fall att ni får hem en lista med utsedda vigselförrättare och sen får ni själva välja vem ni vill ringa upp och gå vidare med.
    Angående klädsel så hade vi "riktiga" bröllopskläder med kostym och bröllopsklänning.

• mooogn

Här i Tyresö ringde jag upp ansvarig person på kommunen och hon ordnade vår vf. Hon mejlade till samtliga och frågade vem som ville ställa upp och sedan ringde hon tillbaka. Men det verkar ju variera från kommun till kommun

Nu gifter vi oss förstås på nyårsafton så vi kunde inte direkt välja och vraka bland förrättarna... F.ö gifter vi oss i en bygdegård.

Jag skriver som de föregående: Skall ni inte vara i en liten skrubb så ser jag inga problem med att ni har med sju gäster.

• Auroratiger

Vi gifte oss utomhus i full bröllopsklädsel och drygt 60 gäster. Om man vill vigas någon annanstans än i kommunhuset - och på en lördag - brukar vigselförrättaren ta betalt eftersom han/hon i så fall gör det utanför den ordinarie verksamheten, som ett extraknäck s a s. Vi betalade 500 kr till vår (detta var i Göteborg). Kompisarna betalade utlägg för resa för sin, som tog sig från Göteborg till norra Skåne för att viga dem.

I Göteborg får man ringa vigselförrättarna själv om man inte vill vigas i stadshuset. Hu rsom helst tycker jag du ska ringa kommunhuset igen om de inte hör av sig, eller vigselförrättarna direkt om du har deras nummer.

• Tyche

Vi gifter oss den 1 oktober och valde att ha vigseln i gamla stadshuset i Sigtuna och när vi ringde och bokade så sa vi bara dag så fixade dom resten, tid, vigselförättare och vittnen (men vi har egna vittnen) och vi fick hem papper på det.
    För oss kostar det 800 kronor. Vet inte om det är för stället vi valt eller om det är vad det kostar iof...

Isaac 050520 & Elin 070307
  • speedy gonzales

Vi gifte oss utomhus med 6 vittne/gäster. Jag hade kjol och top och maken hade jeans, kavaj och skjorta. Ni kan ha precis vad ni vill på er. Eftersom vi inte skulle gifta oss i rådhuset fick vi telefonnr till två vigselförättare som brukade ställa upp och viga par utanför rådhuset och så ringde vi dom själva och bestämde. Det vi behövde göra sen var att meddela var och när vi skulle gifta oss.
    Jag hade också ringt och "tryckt" på lite, man vill ju ha så mycket så möjligt klart

• gealach
    Tyche skrev 2007-05-18 01:13:43 följande:
    För oss kostar det 800 kronor. Vet inte om det är för stället vi valt eller om det är vad det kostar iof...
    Borgerlig vigsel ska vara gratis, så det är antagligen platsen.
  • speedy gonzales

Vi fick betala 500:- för att vigselförättaren tog sig till stället vi valt.

Svar på tråden Borgerlig vigsel?