• Bling

Skiftarbete & barn i barnomsorg?

Hej! Har funderat en hel del det sista på hur föräldrar får ihop det med arbete och barn på dagis. Min fråga är egentligen: hur löser ni som jobbar skift det med era dagisplatser?

Jag är ssk och jobbar ibland dag (måste då åka hemifrån vid 06:15) och ibland kvällar (slutar då 21:30). Min sambo jobbar skift med ibland dag, ibland kväll och ibland natt. Det skulle ju innebära att vårt barn (har inget än :)) skulle få gå olika dagar och tider varje vecka. Och jag gissar också mycket pussel med barnvakt osv??

Hur får man ihop det? Eller fungerar det helt enkelt inte att båda föräldrarna jobbar skift när man har barn på dagis?

• Svar på tråden Skiftarbete & barn i barnomsorg?
  • Cittra

det är rätt många jag kännersom byter skift så de jobbar olika när de får barn alltså enkelt sagt om den ena jobbar dag så jobbar den andra natt för att få ihop det. olika dagar varje vecka är inget problem sen de blivit inskolade.

• Mindra

Sen finns det ju OB-dagis på en del ställen, för föräldrar som jobbar skift. I min stad finns det 3 stycken.

• Anneli Loke

Sen finns det ju nattdagis! & det är ju ett "vanligt" dagis på dagarna också, så då hade ni kanske fått ha erat barn där

• Anneli Loke

Kan ju säga att jag jobbar nätter/sena kvällar, & bor inte ihop med min sons pappa, men vi löser det så att han har honom då jag jobbar & då sover han där, sen lämnar han på dagis ("vanligt dagis) & jag hämtar när jag sovit klart!

Men mest för att vi inte tyckte det kändes riktigt bra med nattdagis, han är ju bara 20 månader gammal!

• Bling

Det bästa låter ju som att man har olika skift då tycker jag... T.ex. om vi båda jobbar kväll får jag ju hämta på dagis 22:00 och det kan ju aldrig fungera... Och sen upp igen och iväg kl. 06:00... Men har vi olika skift ses vi väl knappt aldrig hela familjen Skönt att höra att det går att lösa iaf...

• Sterna

Nu har jag tur att gubben jobbar bra kontorstider för annars vete tusan hur vi löst det de dagar jag börjar 7 och slutar 19 då dagis öppnar 06.30 (jag har en timmes resa till jobbet) och stänger 18.30.

Har ni en snäll chef går det alltid att pussla ihop sina skiftscheman men ibland krockar det och då gäller det att ha barnvaktshjälp som kan ställa upp.
    Oftast vem man sitt schema tidigt och kan laborera med det och då även säga åt barnvakten flera veckor innan så det går att planera men det är ett evigt pusslande.

• Anneli Loke

Bling: Men nattdagis, som där är här iallafall, får du inte hämta efter klockan 19.00, så slutar du senare då, får barnet sova över!

Lättast är ju helt klart att man har olika skift, mycket pussel blir det ju annars!

• minigido

Vår son går på dygnet runt förskola o just nu hämtas han (oftast) 19,30 om kvällarna
    Jag jobbar till 21 men sambon slutar 19,00 just nu

♥ Sammy 051219♥
  • Helfrida

Vi har också skiftarbeten båda två. Min sambo jobbar även nätter och har en timmes resväg till/från jobb. Vi har inget nattis i vår kommun och OB-förskolan som vi har ställt vår son i kö till stänger 21:30. Med de nya EU-reglerna kommer jag(ssk) att jobba till 22. Varför kan inte förskolan ha öppet längre på kvällarna? Jag oroar mig redan för hur vi ska lösa hämtning/lämning och sonen är bara 4 månader. Jag följer tråden för lite tips.

Mamma till Vilmer 070119
Svar på tråden Skiftarbete & barn i barnomsorg?