• Salvi

Hur ofta ammar ni era nyfödda?

Har en liten kille på 10 dagar som på dagarna sover som en stock - vaknar bara för att äta ungefär var tredje timme. På nätterna stökar och bökar han och vill amma ungefär med en timmes mellanrum - hinner inte somna om innan det är dags igen..

Hur var/är det för er andra med små nyfödda? Är det något som planar ut av sig själv eller har ni några tips och trix för att få honom att sova lika bra på natten som på dagen?

(På nätterna sover han med oss i sängen och på dagarna sover han för det mesta närma oss, på bröstet, knäet, i bärsjal eller liknande men han ligger även i sin vagn eller på soffan)

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni era nyfödda?
  • En helt vanlig mamma

Min lille gullunge ammar ocksa valdigt ofta. Ungefar varannan timme dygnet runt, ibland lite oftare...Under natten ligger han mellan oss i sangen och vaknar nastan exakt nar det gatt 2 timmar for att fa lite mat. Vad som gor det svart for honom att fa langre perioder mellan matningen ar att han somnar nar han ater under natten, sa han snuttar bara i sig lite. vi hade dock ett genonbrott inatt da han ammade mkt igarkvall och sov sedan 4 timmar innan han vaknade for sin forsta nattmatning...

na, nu vaknar han, aterkommer,

• Fröken NollÅtta

Första tiden så skulle jag amma var tredje timme dygnet runt pga prematur födsel då viktnedgången blev så markant ibörjan.

Sedan så började jag ge ge ett mål mat innan jag gick och la mig, vid 24 ungefär och då kunde hon sova 4-5 timmar på raken innan det var dags att amma igen i ca 10 min innan hon vaknade vid 7-8 och ville ha igen. Då hade jag ibland mjölkat ut kvällen innan så att pappa kunde ge så att jag fick sova lite mer sammanhängande. Vaknade dock nån timme senare av att brösten spände och gjorde ont så jag var tvungen att amma.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Salvi

New York brud: Varannan timme dygnet runt känns som väldigt ofta ;) Får väl vara glad att det "bara" är så på natten. På dagarna sover han ju som en liten gris.. Han är iallafall glad och nöjd, än så länge, och gråter och skriker i princip aldrig.. (än så länge som sagt...)

Fröken noll-åtta: Låter som en idealisk liten nattbebis :) Skönt att du fick sova! 

• Joje

Det är olika, det kan gå 1-4 timmar emellan amningarna, dock oftare på kvällen.

På BVC sa de att bröstmjölken är fetare på morgonen och tynnre på kvällen. Kan bero på det!

• Suskiv

i början ammade jag flera gånger i timmen när han var vaken. Nu är han 4 månader och ammas med max ca ½-1 timmes intevaller när han är vaken.

Puff skrev 2007-05-19 10:06:56 följande:
    På BVC sa de att bröstmjölken är fetare på morgonen och tynnre på kvällen. Kan bero på det!
    Ny forskning visar att det inet stämmer. Däremot har bebisar en vakenperiod på kvällen och vill ofast tillbringa den tiden ammandes
  • Lillatroll

Den första tiden ammade jag ofta och ganska oregelbundet och det var också långa amningar. I alla fall en gång i timmen tror jag.
    Tror det började plana ut och bli lite regelbundenhet i det när han var runt två månader och när han var tre månader ammade jag varann timme dygnet runt.
    Det jag har läst i olika böcker m.m är att man inte kan påverka så små bebisars dygnsrytm särskilt mycket. Runt tre månaders ålder började det falla på plats för oss. Då hade vi börjat med lite kvällsrutiner, inget avancerat men pyjamas på vid samma tidpunkt. Vid fyra månaders ålder minns jag att vi började bada honom varje kväll för att markera skillnaden mellan natt och dag. Och det funkade jättebra.

Ja, lite så. Kan tillägga att amma varann timme inte är så ofta. Vet flera som gör det. Sam gjorde det ganska länge.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni era nyfödda?