• fenurila K o L t

Redan dags för tygblöjetråden nr 12

Här är den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m17579623.html

En tråd för alla som använder eller har använt eller bara är nyfikna på hur det är att använda tygblöjor på sina barn. Alla frågor är välkomna, trådarna brukar bli rätt långa så man BEHÖVER inte läsa hela tråden innan man ställer sin fråga!

Jag lägger till länkar och ordlista från förra trådstarten också :

Tygblöjelänkar:
    www.gladabarn.tk (massor av info)
    miriels magiska vik:
    www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html
    Sajt på engelska med mycket vikningar och praktiska tips:
    www.thenappylady.co.uk/Advice/PracticalnappyT...
    www.kittykins.co.uk har massor av bilder och har betygsatt mängder av blöjor

Så här heter tygblöjor på engelska:

cloth nappy/cloth diaper/real nappies = tygblöjor
    shaped nappy/diaper = formsydd blöja utan resår/knäppning
    fitted diaper/nappy = formsydd blöja med knäppning/resår
    pocket diaper = fickblöja, pocketblöja, typ fuzzi bunz
    muslins, flat diapers = vikblöjor
    prefolds = en vikblöja i flera lager som man bara behöver vika väldigt enkelt och lite
    insert = ilägg till pocketblöja
    booster = extra ilägg för att öka uppsugningsförmågan
    liner = extra ilägg för att fånga upp bajs (rispapper eller fleece)
    nappi nippa/snappi = liten plastmojäng för att fästa ihop blöjor utan nål
    nappy wrap eller nappy covers = blöjbyxor

Det en separat tråd med en lista på webb-butiker som säljer tygblöjor:
    www.familjeliv.se/Forum-3-96/m11754465.html

Men jag lägger även in listan här:
    www.allt-i-tyg.se
    www.babyandmama.se
    www.babyboden.nu
    www.babykind.co.uk (engelska)
    www.babyheaven.se
    www.barnshop.se
    www.edenbaby.se
    www.ekopirpana.com (finska)
    www.famna.skorpan.se
    www.imsevimse.se
    www.kittykins.co.uk (engelska)
    www.lammolen.com
    www.minimundus.se
    www.magazindunord.com
    www.onetex.se
    www.tygblojor.nu
    www.ullrike.com
    www.verdandis.se
    www.woollywraps.com (engelska)
    www.ezynappy.com
    www.snazzypants.co.uk
    www.onelifeworld.co.uk
    www.twinkleontheweb.co.uk

v.28 bara 12 veckor kvar
  • Svar på tråden Redan dags för tygblöjetråden nr 12
  • milimina

plockar med mej min fråga från gamla tråden

söker alltså aio's, har ju fattat nu att fler än imsevimse har såna, kanske finns det nån billigare sort? är inte främmande för att handla från usa o dyl. men vill veta vilka som är bra! har ni några tips? junior är lite smalare än genomsnittet, speciellt över magen, det spelar kanske in lite. han är en storkissare på natten men då hade vi tänkt fortsätta med engångs eftersom det så lätt läcker på honom då, och dagtid byter man ju oftare så det måste inte vara värsta superuppsugförmågan direkt (eller?). vi har torktumlare

fick ett suveränt tips av yamit om gladabarn.tk där jag via den hittade magic-alls på utförsäljning! dock är de från 11.5kg och eftersom junior är lite smala v sej kommer det dröja lite innan vi kommer kunna använda dem så fler tips och recensioner är jag glad för!

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Eofrysina

Milimina Magic-All är väldigt konstigt storleksindelade. Min tös hade väl Stl L redan vid 7 kg (typ). Jag hade ju inte haft så många tygblöjesorter när jag väl började med Magic-All, så när jag köpte dem var de det absolut sötaste och enklaste jag hade testat. Numera har jag ett mer delat omdömme på dem.

Jag sålde iväg det mesta av dem ganska snabbt. Detta eftersom jag inte har torktumlare och de tog evigheter att torka.

Ett stort minus med MA var nog att de läckte om man inte hade ett litet tunt inlägg i dem som höll kvar vätan länge nog att absorberas in i kärnan. Då tyckte jag det var normalt att behöva ha det, men nu tycker jag nog det var lite knäppt. Blöjan ska ju funka som den är liksom.

Jag hade SWB AIO också och den var faktiskt mycket bättre och mer hållbar. Fast från början gillade jag den inte alls p.g.a. passformen. Har men ett smalt barn borde den nog fungera bra iofs. Jag hade SWB AIO Stl. L redan vid 8 kg.

• Eofrysina

Eller vänta... SWB AIO började jag nog med vid 7 kg... hmmm minnet är visst inte det bästa

• Hugos mamma 74

milimina; jag var också inne på AIO men det blev pockets istället. De flesta AIO jag testat (Mommy´s touch AIO, Imses AIO och P`tit easy tror jag de heter nu) har ju fastsydda inlägg som "flärpar" som man måste lägga tillrätta. På pockets han man ju en "slät" insida eftersom de uppsugande inläggen ligger i en ficka jag tycker det var mycket enklare att få till.
    Undantag är ju Swaddlebees AIO (och säkert fler?) där det fasta inlägget verkligen ligger fast - det var så jag hade tänkt mig att AIO skulle vara.

• Hugos mamma 74

Men......
    varför ligger tråden under styv/bonusföräldrar??

• fenurila K o L t

Ursäkta då har min dator spelat mig ett spratt igen (sååååå trött på att den har ett eget liv) Skall fixa genast

v.28 bara 12 veckor kvar
Svar på tråden Redan dags för tygblöjetråden nr 12