• annoo

hur många unga mammor här på FL ammar eller har ammat??

Orsaken till att jag frågar är för att det är så mycket snack om att vi unga mammor ammar inte & då vill jag veta är detta sant?? Varför ammar ni inte?? Rädda för hängtuttar eller vadå?? vad är problemet?? Helt ärligt blir jag lite orolig över detta, har själv 4 kompisar som fått barn och dom skiter i att amma och klagar bara på att mjölken tog slut men redan efter 1 månad som bebisen kommit kan det väl inte ta slut redan? eller så klagar dom på att det var så himla jobbigt.. Men hallå är det inte jobbigare att få hålla på att fixa välling varje gång än att slänga fram tutten??

Jag ska bli mamma den 24nov och önskar och hoppas verkligen att jag ska kunna amma, & jag ska göra allt i min makt för att jag ska lyckas amma för tycker att det verkar så härligt med den närhet och mys man får med sitt barn när man sitter där och gosar och ammar Hehe min åsikt..

Detta inlägg är inte för att göra någon upprörd, vil bara veta om detta stämmer och kolla med er unga mammor om ni ammat eller ammar
    Om ni nu inte gjorde det kan ni inte berätta varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 15:28:07:
    Ska lägga till detta, eftersom jag inte vill att fler ska ta illa upp... & ber om ursäkt om ni gjort det!!

Så ställer om frågan..
    Varför ammar ni inte om ni så väl kan? Så ska väl frågan mer lyda..

• Svar på tråden hur många unga mammor här på FL ammar eller har ammat??
  • Tonx

Jag är ung och ammade i 10 månader.
    Jag är den enda i min bekantskapskrets som ammat mitt barn.

Nova 051008
  • Pluttesnuttan

Jag e relativt ung, 23.. och jag ammar.Dom flesta som jag känner som e i min ålder och yngre, har inte ammat.

• AmandaPitkänen

vet inte om jag räöknas som ung, men jag var nyss fyllda 21 när jag fick första och nyss fyllda 22 när jag fick andra och jag har ammat bägge mina barn, trots såriga bröstvårtor, mjölk överallt, hängiga skrynkliga tuttar osv MYYYYYYSS att amma tycker jag

Visst e tuttarna lite..... "annorlunda" ( ) nu jämfört med förr, och skulle inte ha nåt emot att få tillbaka mina gamla tuttar, MEN jag skulle aldrig vilja ha ammandet ogjort, det var en självklarhet för mig

• Februarii

Jag ammade min dotter tills hon var 13 månader. Jag slutade rätt ofrivilligt. De flesta unga mammor jag känner ammar eller ville verkligen amma. Eller säger det i alla fall. Känner inga unga mammor irl.

• nerja99

Jag ammad i nästan fyra månader, anledningen till att jag slutade var pga hormonerna som orsakade panikångest. Läkarna tyckte att jag skulle börja med medicin.

Eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt så sinade mjölken... jag fortsatte att försöka men tillslut så valde lillen bort bröstet, det kom ju inget. Så det var både mitt och hans val att sluta.

Jag hade gärna velat amma längre om det inte hade sett ut som det gjorde. Det är ju så mysigt, och mycket lättare än med flaska...

• Satsumas FL

Hmm, har jag aldrig hört att det kulle vara så men jag känner knappt några unga mammor heller. Eller jo två runt 22 som ammade (och då i över 6mån).

Själv var jag 15 när jag fick, ammningen såg jag som en självklarhet redan när jag blev gravid. Dock kunde jag bara amma helt i 2½mån sedan fick jag mjölkstocknig (var riktigt dålig över 40graders feber m.m). Efter det kom mjölken inte igång ordentligt så jag ammade/gav tillägg 50/50 till slut ville dottern bara ha tillägg (hon blev troligtvis riktigt mätt av det). Hon hade dessutom vanlig napp. För mig var det nog mer lite tråkigt att jag inte fick amma längre än vad jag gjorde.

• annoo
    AmandaPitkänen skrev 2007-05-17 14:11:40 följande:
    vet inte om jag räöknas som ung, men jag var nyss fyllda 21 när jag fick första och nyss fyllda 22 när jag fick andra och jag har ammat bägge mina barn, trots såriga bröstvårtor, mjölk överallt, hängiga skrynkliga tuttar osv MYYYYYYSS att amma tycker jag Visst e tuttarna lite..... "annorlunda" () nu jämfört med förr, och skulle inte ha nåt emot att få tillbaka mina gamla tuttar, MEN jag skulle aldrig vilja ha ammandet ogjort, det var en självklarhet för mig
    Ååh håller med dig helt så dom du säger känner jag mig nu och jag har ju ifs aldrig ammat innan men tror att det kommer bli en underbar upplevelse & myyyyyspyys.. Är 19 blir 20 en månad efter bebis kommer Åå vad man längtar..
  • annoo

Tackar er andra för att ni kunde berätta och tala om hur ni gjort Känns bra att det finns några här iaf hehe.. Men som ni säger det måste nog vara helt underbart mysigt att kunna amma sitt barn

• IHateYourFace

Ja har ammat båda mina ungar lääänge.

• OU812

Jag fick mitt första barn när jag var 18 år och jag ammade sonen i drygt två år. Nu 11 år senare har jag en liten tös som snart är 19 månader och henne ammar jag fortfarande.

Svar på tråden hur många unga mammor här på FL ammar eller har ammat??