• plum

*Min son fyller 18 år idag, vilket betyder

Min son fyller 18 år idag, vilket betyder att han kan gå på krogen, köpa snus (vilket han redan gjort nåt år)
    Han får rösta, köpa folköl.

Man får mindre att säga till om, eftersom han är myndig. Men han bor fortfarande hemma så än så länge kan man tjata om städning och dyl.

Det känns konstigt att ens barn har vuxit så mycket. Han har aldrig varit till besvär, hade inga jobbiga tonårs fasoner för sig, började festa för nåt år sen och dricker (nästan) aldrig mer än han tål.

En gång har han ringt hem och varit för full, men han ringde och min sambo åkte och hämtade honom. Detta retar vi honom för hela tiden. för att det inte ska upprepas. Min sambo frågade om han skulle hålla i huset när han skulle låsa upp.

Tänk vad tiden går fort.

Ville bara säga det.

• Svar på tråden *Min son fyller 18 år idag, vilket betyder
  • Mrs Bertilsson

Oj, tänk när man kommer dit. tiden går fort, fast vi har ju 18 år kvar...

• 3barnsmorsan

Visst går tiden fort min son fyller 17 i år så vi har ett år kvar till krogbesök å allt vad det innebär(snus fixar han ändå tyvärr)

• plum

3barnsmorsan
    Det är ju så, videobutiker och små butiker, inte mycket att göra åt.

Det är tur att det bara är barnen som blir äldre

• Majken

Vad var det som hände...?
    På kvällen hade vi en ganska rar liten tjej i puberteten och på morgonen efter...en vresig tonåring som alltid är grinig??

Nu är min dotter iofs "bara" 14 år så det är ju ett tag kvar tills hon är myndig - men hon själv TROR att hon är det redan nu och kan inte fatta att vi har något som helst att säga till om *suck*

Så just nu önskar jag att hon var 18 år och hade "återvänt" från det hormonstinna tonårslandet

• 3barnsmorsan

Majken: jag har en vresig tjej med som blir14 och dom är inte roliga, tror nog att killar är lättare att ha och göra med

• Majken

3barnsmorsan:
    Jag har ingen egen erfarehet av söner, men jag ha i många år jobbat med "problempojkar" som varit lite småkriminella och allmänt "ute på hal is" så jag vet inte...
    De är nog individer-alla barn/ungdomar, och det finns många rara 14-åriga pojkar, men även tjejer.

Min tjej är för det mesta ganska go´ändå - det är bara det att förändringen kom så otroligt fort - bildligt talat så känns det som om det verkligen kom över en natt!?

• plum

jag har en sån oxå. 15 är hon. Det är värre med tjejer än killar har jag kommit på.

• minime8501

Jag kan bara konstatera att vi alla går igenom samma saker...
    Alla tonåringar är inte busar utan egna individer...En eloge till alla föräldrar som har haft turen att få skötsamma tonåringar..
    För det handlar mycket om tur inte bara skicklighet..Det är min erfarenhet...
    Men visst är det tufft att de helt plötsligt är så kallat vuxna..Det var ju inte längesedan de kom ju
    Det är ju dom som blir stora inte vi...hihi...
    Mina är snart 18,16,13..Flickan i mitten så klart..
    En tuff tjej som inte har tid med tramsiga killar då hästar finns..
    18 åringen tycker att det är helgalet att dricka sprit..Smackar pecka,luktar illa o så blir man ju helknäpp ju..
    12-13 åringen däremot ger mig bekymmer...Bråken med pappan sätter sina spår...(de tysta krigen menar jag då)Han är och har alltid varit en hand full...Nu går vi på BUP för att entligen få klarhet om det är ADHD han lider av...Yippi!!Säger jag...Kanske äntligen kan man få lite hjälp...

• plum

minime8501
    Vilken tur du har när det gäller dom två äldre, när det är jobbigt med den yngsta
    Hoppas att allt löser sig till det bästa

• Viran

bävar för att mina tjtjer skall bli tonåringar, det dröjer som tur är!

• mirre2

japp kan bara hålla med om att tiden går fort.Min äldsta son blir 10år i april,så han har ju 8år kvar tills han får gå på krogen *ler*,men det känns som att han precis va en liten bäbis,och nu börjar han skriva kärleks brev till tjejer *Suck*..Va 18år när jag blev gravid med han,och nu e man snart 29år.Ibland önskar man att man kunde stoppa tiden lite iaf..Grattis till din stora kille!

• plum

Tack mirre2
    Herregud min son fick upp ögonen för brudar när han va 15, 10 år och skriver kärleksbrev var ska det sluta *asg*

• Tella

Tryggt att veta att han ringer om han behöver det.
    Den relationen hade jag med till mina föräldrar. Värt mycket!!

• theomath

Jag har en kille som blir 14 år. Han har en himla tuff attityd i skolan. Hemma är han oftast en glad och trevlig kille. Men hans skolgång går inget bra, vi skall på samtlal i morgon så vi får se vad som händer. Han har varit jättelugn som litet barn medans hans syster på 11 har varit jättekrävade som litet barn. Jag hoppas då att hon blir lugn som tonåring

• plum

theomath
    Min son har alltid varit en känslig kille, en liten "grinolle" när han va liten, så fort nån retade honom så grät han, vilket gjorde att dom retade honom ännu mer. Tills jag tyvärr va tvungen att säga åt honom att gråta på toa i skolan eftersom det blir en ond cirkel, jag va likadan när jag va liten.
    Det hjälpte.

Han är ingen "kaxpelle" nu heller men han kan försvara sig och undviker bråk, han går hellre därifrån. Det han kommit på att när han blir arg så svartnar det, och efter ha tränat karate i några år så är det säkrast att gå därifrån.

Han är en underbar social kille, som gärna umgås med oss och våra kompisar, men det kan bero på att hans kära mor dvs jag blir förfriskad så brukar cidern komma till honom.

• Enigma soul

Vilken bra defenition ni har här på att bli vuxen! Att man börjar gå på krogen och köpa snus - nej men, så gulligt då! Kvittot på att man lyckats uppfostra barnen till att bli normala *applåderar*.

Finns det inget viktigare här i livet? Och finns det inga andra kriterier på mognad och vuxenhet?

/ Anna

• Bebis

Men Enimga det var väl inte nån som sa att det Definerade vuxenlivet... snarare bara en reflektion att "barnen" nu tar klivet ut i världen o får göra sånt som innan varit förbjudet... tex då att köpa snus o alkohol...
    det hör ju trots allt till det med även om man kan ha åsikter om hur rätt o fel det är...
    o det är väl det man fasar för som förälder... att mitt lilla lilla barn en dag ska tillåtas röka o dricka... uscha

• plum

Enigma Soul
    Vad anser du vara vuxet då?

Det är väl ingen som har sagt att det är ett kvitto på att man är vuxen bara för att man får gå på krogen.

• Norrlandsmorsan

Roligt med stora barn ...

Det blir ett speciellt förhållande ..

Min äldsta dotter är 17 nu och det ska bli skoj när hon fyller 18 ..

Vi ser ut som systrar ..det skiljer 17 år mellan oss..
    Vilket glädjer mig ....

Vi skrattar mycket ihop och har blivit mer som kompisar nu ...

Hon längtar tills hon får kökort...

• Christin3

För min del spelar det ingen roll hur gammla dom är, bor dom hemma bestämmer JAG o min make. Den uppfostran hade jag.

Men det beror ju på vad det gäller oxå.

Svar på tråden *Min son fyller 18 år idag, vilket betyder