• J1985

Hur gör man helstekt fläskfilé?

Ja, som rubriken säger, hur gör man hlstekt fläskfilé? Utan att grilla! Men gärna med vitlök. Några tips?

• Svar på tråden Hur gör man helstekt fläskfilé?
  • RiaRa

Jag brukar putsa den och ta bort senor och hinnor. Sedan lägger jag den i marinad. Köpt el egengjord.
    Jag steker den först i stekpanna för att få stekyta på den och sedan in i ugn med köttermometer i ugnsfast form.

• Marvelina

Samma som riara fast jag lägger den direkt i upphettad teflonpanna i ugnen. kör ej med termometer. 25min på 240 grader. Eller ännu hellre med varmluft på ca 200. Fast jag gillar ju lite hård stekyta. Soya, olja, ev. honung eller som du sa vitlök samt allroundkrydda blir bra.

Till det älskar jag rött råris, sallad och mango/ananas sweet chilisås

marvelina - not new and definitely not improved
  • korven72

annan god rätt...

marinera, helstek och låt svalna...
    transhera - dvs skär i lagom tunna snedskurna skivor och lägg i ugnsfast form. Strö över chevréost + strimlade soltorkade tomater och gratinera i ca 200´, strö över hyvlade mandelspån de sista minutrarna..

Servera med rödvinsås, potatisgratäng och rödlök och tomatsallad

smarrigt!!!

• J1985

Om jag steker den i ugn efter att ha gett den stekyta, hur varm ska den vara innuti då för att vara helt klar? man vill ju inte chansa eftersom det är fläsk...

• Marvelina

Ärligt talat så brukar jag snitta den och kolla. Fast jag har ju ingen termometer då.

marvelina - not new and definitely not improved
  • korven72

Det ska vara över 72´. Men snitta och kolla för säkerhetsskull. Rått griskött e ju inte att föredra *ler*

• J1985

Ja jag får väl göra så.. Tack för alla svar, nu ska jag snart börja så får vi se om det blir någon mat idag, eller om det bara blir pannkaka av alltihop!

Svar på tråden Hur gör man helstekt fläskfilé?