• hejentjej

hur lång tid tar det för tex lövbiff, kycklingfile och nötfärs att tina?

i kyl?
    framme i köket?
    vilket är bäst?
    hur lång tid tar de?

ja tar alltid å lägger de i kylen ett dygn innan jag ska tillaga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 17:54:11:
    när tar ni fram nötfärs om ni ska äta det till middag`?

kan man lägga mat som är fryst tex nötfärs i mikron???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 17:54:25:
    de är jobbigt ibland när man förberett mat och blir spontan bortbjuden på middag, då blir ju maten sämre som man tagit fram,

• Svar på tråden hur lång tid tar det för tex lövbiff, kycklingfile och nötfärs att tina?
  • hejentjej

de är jobbigt ibland när man förberett mat och blir spontan bortbjuden på middag, då blir ju maten sämre som man tagit fram,

• korven72

det 5"bäst" att tina kött i kylskåpet. tex lägga i kylen på kvällen om man ska käka det dagen efter...Men man kan även tina det på diskbänken om man har koll på det och inte glömmer det framme.

Man kan tina kött i micron om man har låg temp och har iite tålamod dvs att det tar ca 6-7 minuter för 500g. att tina. Jag råkade ha för lång tid häromdagen så det blev brunt och läskigt... man får helt enkelt ha lite koll*ler*...

sen e det ju bara att tänka på att maten, kyckling och fläskkött i synnerhet ska upphettas till minst 72´....

• korven72

absolut. ha inte högsta temp bara. då börjar kanterna på köttet koka och det blir jätteäckligt... det brukar ofta finnas en knapp för tining på micron....

• danitra

Nötfärsen tinar jag på en minut under varmvattenkranen så den tar jag fram precis innan den ska användas.

• HotMamaAndersson

jag har alltid tinat under vatten

• danitra
    hejentjej skrev 2007-05-17 18:49:48 följande:
    under vattenkranen? är de lika bra???
    Ja. Jag fryser alltid in färsen tillplattad i en påse så då går det jättefort.
  • trollet77

Man kan lägga köttfärs, kyckling, mm i blöt (i påse då) i diskhon i KALLT vatten, tinar på max ett par timmar då.

• HotMamaAndersson

Jag tinnar under varmt vatten och har alltid gjort så och det har gått jätte bra :)

• timberhochmandie

Vi brukar tina i vattenbad, då tar vi fram det på eftermiddagen om vi ska äta det på kvällen. Ska vi steka köttfärs så tinar vi den inte alls. Bara att slänga ner i stekpannan direkt. Man har koll på den hela tiden och vänder den fram och tillbaka (fryser in den platt som Danitra) och skrapar loss det brynta med en gaffel. Himla bra!

Svar på tråden hur lång tid tar det för tex lövbiff, kycklingfile och nötfärs att tina?