• hipezza

Är långhåriga katter "bättre" för allergiker?

Sambon kan känna av vissa katter ibland om han har haft dem i knät och klappat dem. Då reagerar han med kliande ögon. Men om vi hälsar på någon med katt och han inte rör katten så reagerar han inte alls. Lite allergisk alltså... Nu skulle vi ändå vilja skaffa en katt. Både sambon o sonen är överförtjusta i just katter så det vore så kul om det funkade. Någon som testat med någon speciell ras, eller långhårs? Vi har inte råd med någon raskatt tyvärr!

• Svar på tråden Är långhåriga katter "bättre" för allergiker?
  • 3 hjärtan

synd att ni inte har råd med raskatt.. för det är ju där man kan hitta mer allergivänliga katter... man vet vad man får och man har koll på hur andra allergiker reagerar på just den rasen. Sibirisk är en ras som väldigt många allergiker klarar.. men dom är dyra.

ni kanske kan tänka er att vara fodervärd åt en katt?? då kostar det inget, men ni måste å andra sidan ha ungar på honorna eller låta hanen para sig med X antal honor. en annan fördel med raskatt är att man ofta kan låna hem under x antal dagar och se hur det fungerar med allergi, och få lämna tillbaka om det inte funkar.

om det är bondkatt, eller huskatt, som ni är ute efter har jag hört att vita honkatter (kanske även hanar)ska vara det mest allergivänliga, det är något de saknar som gör att en del klarar dom. jag skaffade en vit katthona första katten jag skaffade, för jag var osäker på hur allergisk jag var, och det gick bra, det var dock raskatt, men det finns vita huskatter också.

• Majsan70

Har ni inte råd att spra ihop till en raskatt då?
    Kanske vänta några månader innan ni kan skaffa en?

Å andra sidan så är det inte poppis att sälja till någon som kanske har en allergi o kanske måste omplacera. Ibland får man bita i det sura äpplet och avstå från att skaffa djur när det finns allergi i familjen. Om inte så för djurets bästa.

• Trileia

Vill bara varna för att det kan bli värre, även om han inte är såååå allergisk nu så kan det blir värre.
    Ni kommer ha hår överallt, kommer få dammsuga ofta ofta.. dessutom kan han få ett sånt där livsfarligt allergianfall om han har otur!

• Tesselajnen

Tänk på att det kanske inte alls är pälsen han är allergisk mot! Det finns flera olika allergener som man kan reagera på oavsett djur. För det första så se tilla tt han går och testar sig hos läkare för att få svar på hur allvarlig allergi han i grunden har. Bara för att han mår bättre då han inte rört kompisars katter betyder inte att det inte är en allvarlig allergi. När man har katt hemma så finns päls och kvalster från katten överallt efter ett tag och då kanske det inte spelar nån roll om man rör katten eller inte utan allergin blommar upp ändå.

När det gäller raskatter så finns det inget som säger att en "allergivänligare" ras skulle passa heller. Tyvärr... Allt beror på vilken allergen man reagerar på och i vilken mängd rasen och just den specifika katten
    "utsöndrar" allergenen.

Många tål tex sphynx (nakenkatt) men lika många allergiker tål den inte eftersom de kanske istället reagerar mer på salivet hos katterna än pälsen. Man måste prova länge för att veta, att köpa katt för att testa är inte att rekommendera, varken för er eller katten... Så börja med ett ordentligt besök hos läkare med allergitest!

• Tesselajnen

Glömde säga... Min sambo är allergisk, vi har tre katter och han kan inte längre vara hemma då jag dammsuger eftersom han då får extra starka reaktioner. Han äter piller och tar nässpray mot allergin, eftersom han inte vill att vi gör oss av med dem.

(Tilläggas bör att jag hade katterna innan jag träffade honom och blir det värre så sätter jag honom i första hand. Men så länge han anser sig må bra med mediciner så kör vi på.. Men jag hade aldrig skaffat katt om jag hade haft sambon före, allergi är inte att leka med.)

Svar på tråden Är långhåriga katter "bättre" för allergiker?