• Snowstorm

Australienbor (Victoriabor) se hit!!!

Jag o min australiensiske fästman ska få vårt första barn i nov och planerar att flytta till Oz nästa år nån gång, förhoppningsvis juni el så. Håller på med lite research VAR som kan vara mest lämpligast att flytta. Det står typ mellan Melbourne inkl. förorter, Ballarat eller Geelong.

Vet nån om det finns nån Swedish community eller nåt i Geelong?? Svenska Kyrkan finns ju i Melbourne. Känner att det skulle vara tryggt o kul att ha svenska vänner oxå.

Nån som kan säga nåt om Geelong? Bra/dåligt? Eller om nån förort till Melbourne längs kusten, vilka orter rekommenderas??

Ja ni får gärna komma med lite tips på trevliga områden eller områden man ska undvika.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Australienbor (Victoriabor) se hit!!!
  • komvarje

Hej, vad kul att ni flyttar hit. Vi bor i Newcastle Australia.
    Jag har varit medlem (nar jag bodde i Sydney) i Swedish chamber of commerce, och den yngre versonen "young professionals" och dom skulle mojligen veta om vad som finns (kyrkor, grupper etc) i resten av Aus. Det ar en ide i alla fall att hora med dom..

Lycka till!

• Skitunge79

Jag och min sambo bodde o jobbade i Sorrento utanför Melbourne. Otroligt vackert och fantastiska människor. Var i Geelong men jag minns inte hur det var

• Snowstorm

Tack för svaren, bra idé där med Swedish chamber of commerce. Ska kolla upp det!

Komvarje: hur länge har du bott i Oz o vad gör du där?? Hur trivs du??

• komvarje

Hej Chocolate,

jag har bott i Aus i ungefar 12 ar nu. Forst i Sydney och sen i Newcastle sen 2 1/2 tillbaka.
    Det ar sa harligt att bo har i Australien, och jag trivs jatte bra.
    Jag gar iofs igenom stunder nar jag langtar hem och undrar "varfor valde jag just det landet som ar LANGST bort fran Sverige!?", men mest av allt sa ar det otroligt harligt att bo har.
    Jag alskar livsstilen, narheten och forhallandet till havet, det enkla umgangesattet, och att alla sager hej till alla, man pratar med alla pa stranden (i alla fall har dar jag bor, det ar inte sa stort har), och alla tackar buss chaffisen for skjutsen (liten men trevlig detalj!). Det varierar nog lite pa var i Aus man bor, i Sydney sa var det lite mindre oppet (men trots allt mer an Sverige tycker jag).

Det finns sa klart lite kultur skillnader som man kanske reagerar pa i borjan men det vanjer man sig vid.

Ni kommer sakert att trivas jatte bra!

Ar din partner Aussie eller ar ni Svenskar?

• Snowstorm

Tack Nillax, Svenska Kyrkan är kanon, besökte den flera ggr när jag bodde i melbourne.

Komvarje: Min sambo är från Oz. Vi bodde i Melbourne för ca 3år sen i knappt ett år. Bott här i Swe i 3år o kommer flytta till Oz i mitten på nästa år om allt går som planerat med bebben (ska få vårt första barn här i slutet av nov).

Längtar ofta ofta ofta tillbaka till Oz! Saknar livsstilen, människorna, vädret, finns så mkt att göra etc. Och med tanke på min sambos hälsa (fått en kronisk sjukdom, stressigt jobb, allergi, vädret här etc) är det nu läge att flytta tillbaka på obegränsad tid Visst avståndet kommer bli det tuffa men det finns så många fördelar att bo i Oz och förhoppningsvis kommer vi båda få ett LIV...låter lite hårt kanske men tror man måste vara europé för att kunna bo i Sverige. Inte lätt för a relaxed Aussie att bo här, och inte ens för mig som sammanlagt bott utomlands 3år av mina 30år.

Så nu börjar vi sakta planera för our return Kommer bli mkt att fixa speciellt om vi ska få barn inom det närmsta året o så, men börjar vi nu ska det nog inte behöva bli för stressigt.

Komvarje är du tillsammans med en Aussie? Har ni barn?? Hur ofta åker du till Sverige??

Kul att prata med svenskar i Oz

• komvarje

Hej Chocolate!

Vad trakigt med din sambos halsa, hoppas att han blir battre nar ni flyttat hit!

Jag haller med om det du sager om Sverige.
    Jag alskar verkligen Sverige men varje gang jag forsoker att flytta hem (jag har inte bott dar nan langre tid pa 15 ar) (jag akte nar jag var 18) sa marker jag hur annorlunda jag har blivit och att det ar lite svart att passa in. Jag passar sa mycket battre in har, trots att jag som sagt alskar sverige och ibland saknar mig helt tokig! :)
    Hela min Svenska familj ar kvar i Sverige sa det kanns ju som sagt lite langt...

MEN, som du sager sa ar det en san lyx att bo har, sma saker som man tar for givet nar man bor har men som man saknar helt otroligt nar man inte ar har. Promenader pa stranden, hur lattsamt det ar att umgas (inga forberedelser, bara "come around and BYO!"), att vara i havet etc.

Jag aker inte alls hem ofta tyvarr, runt vartannat ar ungefar. Vi ska forsoka komma hem nu med var lilla dotter innan hon ar 2 ar, hon maste ju se underbara Sverige!
    Jag har en Aussie man och vi har en liten dotter pa 4 1/2 manader. Det ar helt underbart!

Grattis till ditt lilla barn (snart!)!

Svar på tråden Australienbor (Victoriabor) se hit!!!