• Agoo

Diska teflonpanna i diskmaskin??

Hej på er!!
    Kan man köra teflonpanna / teflonkastrull i diskmaskinen?

• Svar på tråden Diska teflonpanna i diskmaskin??
  • Nyfiken gul

NEJ!!!

Maskindiskmedel förstör stekpannorna!

ALDRIG teflon i diskmaskin - gäller både kastruller o stekpanna!

Skölj ur under rinnande vatten o torka rent...

• skorpionen80

Jag gör det. Egentligen ska man ju inte använda diskmedel alls, men det känns väldigt ofräscht tycker jag.

• vofflan

Jag har pratat med försäljaren efter som jag säljer stekpannor, de har sagt att det är ok, fast det är nog olika på olika kastruller

• Agoo

Nyfiken gul: ok ? står på en panna att det går om man bara smörjer den me matolja efteråt... men det e andra som jag har köpt på ICA (Prima Cookery) som de inte står nått på!! Hmm... orka handiska när man köpt en diskmaskin

• LA Woman

Aldrig i diskmaskin, däremot SKA man använda diskmedel till teflonpannor. Det är de i gjutjärn som bara ska diskas ur i hett vatten.

♡ Matilda 010127 ♡ Felicia 020228 ♡
  • Nyfiken gul
    vofflan skrev 2007-05-17 18:57:54 följande:
    Jag har pratat med försäljaren efter som jag säljer stekpannor, de har sagt att det är ok, fast det är nog olika på olika kastruller
    Det beror på vad det är för material - Titan o dyrare non-stick- beläggningar är okej att köra men man måste vara försiktig även där..

Billigt skräp man hittar omärkt på tex ÖB, Lokala matbutiken, stormarknader osv ska inte diskas i diskmaskin...

Har jobbat som kock så sånt kan jag....
  • Agoo

*suck* bara o ställa sig me skiten o handdiska då antar jag

• Nyfiken gul
    Agoo skrev 2007-05-17 19:02:06 följande:
    *suck* bara o ställa sig me skiten o handdiska då antar jag
    det som händer när teflonet släpper är att du ser en svart yta dyka upp eller en silverfärgad yta..

Det frigörs gifter som man får i sig när man lagar mat - definitivt inte lämpligt för små barn att få i sig..

Kastruller o stekpannor som släpper sin beläggning ska ALLTID kastas - inga ursäkter!
  • Agoo

Nyfiken gul: Har inga barn
    men men... inget annat än o gå o diska då!! *kilar iväg*

• pearls

Oj! jag visste inte att det var giftigt. Gäller det om man fått små "hack" märken i med? Isåfall åker båda stekpannorna i sopen nu.

Svar på tråden Diska teflonpanna i diskmaskin??