• Pimkies

Fler som måste jobba på nationaldagen pga facket? (dagtidare)

Vi ska jobba på nationaldagen trots att det är ändrat till röd dag, och sen vara lediga på annandag pingst! detta pga nått avtal eller vad det var.

Det är ju rena idiotin iom att jag är jobbar på en städfirma, vilket betyder att vi ska jobba när alla kunder har stängt och vara lediga när kunderna har öppet!

Fler som har det såhär?? är ju rena vansinnet!
    Dessutom är ju dagis stängt den 6:e juni!
    Min sambo jobbar skift och ska såklart jobba den dagen så då måste jag ansöka om ledigt! vilket såklart inte är nått problem eftersom vi inte har något att göra, men jag får ingen betalning utan måste isåfall ta en semesterdag/föräldrarpenning!

• Svar på tråden Fler som måste jobba på nationaldagen pga facket? (dagtidare)
  • Pimkies

Ingen som läst detta som har fastighetanställdas som är i samma sits?

• Rymdmamma

har ni ringt kommunen och frågat om barnpassning nått dagis borde ju vara öppet?

• Mollie

Gäller inte mig! Men tycker synd om dig/er, är det verkligen sant att ni ska jobba då? Verkar ju helskumt ju! Typiskt facket, de ska då jämt vara tvärs för...

• azofia

Det låter lite konstigt att facket skulle bestämt det....
    Vem har sagt det till dig? Din arbetsgivare?

• allamalla77

När 6 juni blev helgdag så tog man bort annandag pingst som helgdag, därför har vissa fack inskrivet i sitt kollektivavtal att man istället för nationaldagen är ledig annandag pingst.  Detta för att det blir en tredagars ledighet då.

• Shira

Men grejen är väl att nationaldagen ibland infaller på helgen och då förlorar man en ledig dag. Annandag pingst gör ju aldrig det, och det är väl därför facket isåfall förhandlat fram detta i avtalet. Som regel tjänar man ju på det som arbetstagare, även om det nu ställer till problem just i ditt fall. Du kan väl kolla med ditt fack om det går att lösa på ngt vis, de kanske har ngt bra förslag. De har ju såklart gjort det för att det gynnar merparten av medlemmarna, inte för att ställa till problem och vara "tvärs för".

• Grodan Soda

Vad säger ditt fack om saken?

• Pimkies

det är ju fackets påhitt inte firmans, firman fölorar ju på detta! det kommer en fackman och pratar på torsdag!
    men som det ser ut kommer det inte ändras!

Svar på tråden Fler som måste jobba på nationaldagen pga facket? (dagtidare)