• Charline82

Tvilling som ligger bakom allt?

Hejsan! Jag undrar hur vanligt det är med tvilling som ligger "gömd" bakom den andre? Jag har hört talas om de som har varit på UL och bara sett ett barn men att det sen har visat sig att det var tvillingar eftersom den andre bebben låg bakom liksom. Senast jag var på UL var den 26 april och då visade det inte tvillingar men jag bara funderar lite. Min sambo är tvilling och min pappas moster har tvillingar. Och min mamma har känt på sig att det skulle bli tvillingar men jag har inte känt det förrän nu. Mest med tanke på att det rör sig så mycket i magen och jag känner mig helt slö. Men oftast är det nog så att man ser tvillingarna jämte varandra på UL...?

• Svar på tråden Tvilling som ligger bakom allt?
  • CaTGirL

jag har tyvärr inget svar på din fråga om den ena kan vara "gömd" men däremot vet jag att chansen är inte större för er att få tvillingar även om din sambo är tvilling själv eller att din pappas moster har det, tyvärr! Det ska finnas på din sida antingen du är tvilling själv eller din mamma t ex...

• sandrafia

tvillingar ärvs eller hur man säger genom mamman alltså om pappan e tvilling så påverkas det inte utan om det finns tvillingar på mammans sida så kan man få det om du hängde med där??
    Det beror ju på hur många ägg mamman släpper, hur det e med enäggstvillingar vet jag faktiskt inte.
    Jag tror det e väldigt ovanligt att man missar en tvilling på ultraljudet även om det har hänt.
    Jag har varit orolig med båda barnen innan ul just det där med tvillingar eftersom både min mamma å mormor väntade tvillingar å det gick snett för båda å det bara blev ett barn i slutändan, sen har vi desutom trillingar på mormors sida.

• Linelaban

Det är bara tvåäggs tvillingar som är ärftligt. Enäggs tvillingar uppstår av att ett ägg delar sig "av misstag" och det blir två lika individer efter som det egentligen bara skulle bli ett barn!
    Tror inte att de är vanligt att man missar en tvilling med dagens teknik, har hört att det hänt men det är nog en på miljonen!!

Har en liten känsla av att det kan vara två här med, har tvillingar i släkten....men vi får se.
    Ska på UL den 4/7!

Ha det gott alla!!

• Aktris

Enäggs tvillingar har dubbelt så stor chans att själva få enäggs så visst är även det ärftligt.

• strommis

En pappa kan föra tvillingarvet vidare om han får en dotter,
    men som sagt så "orsakar" han inte en tvilling graviditet.

• God cares

strommis: Hur menar du? Om min pappa har tvillingar i släkten så kan han föra vidare arvet till mig? :-S

• Gemelas

Jag var på första ul runt v 9 och då såg man först bara 1 bebis men när bm tittade lite noggrannare (pga att jag misstänkte tvillingar) så såg hon en till som låg gömd bakom. Fick återkomma 2 veckor senare så man kunde se tydligare och då syntes den andra tjejen oxå.

Mina tjejer är 1-äggs och låg väldigt tätt i magen, den ena lite snett bakom den andra, därav att hon var svår att se vid tidigt ul. Tror inte att man skulle sett båda om det inte hade varit för att jag misstänkte att där fanns 2 pga extremt illamående och stor mage.

• Topdog

Om din farmor har tvillinganlaget kan det föras vidare till dig genom din pappa. Om din pappas faster bär på tvillinganlaget kan du inte få det genom din pappa.

• Anna i Hult

Om du påtalar att du är orolig för att de "missat" en ,fråga så undersöker de hela livmodern och då missar de inget!

Svar på tråden Tvilling som ligger bakom allt?