• 68an

Ritning till kaninbur!

Hej!
    Jag undrar om någon kan hjälpa mig att hitta sidor med ritningar till utomhus kaninburar?

Jag hittade en sida för några veckor sedan som hade ritningar som vi gilade men jag hittar tyvär inte den sidan nu och jag minns ju inte namnet på den heller.

Den ska vara för 2 dvärgkaniner som ska bo utomhus året om och gärna en 2 vånings där nedersta delen står direkt på backen som beteshage, den delen kan man stänga av och öppna vid behov. Hoppas någon kan hjälpa mig

• Svar på tråden Ritning till kaninbur!
  • MagdaA

ett litet tips bara. tänk på att köpa rejält galler! kostar lite mer, men det är värt det! Om gallret är för klent och man har otur så kan kaninen trycka eller bita sönder det, vet flera som råkat ut för det tyvärr.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • 68an

Jag har tänkt att köpa minkgaller eller vad det nu heter, inte hönsnät.
    Har du någon aning om vad sånt galler kostar?

• MagdaA

Inte en aning! Beror helt på var du köper, hur mycket, vilken grovlek osv. När jag har köpt har jag köpt en hel rulle eftersom jag byggt mååånga burar. Blir ju billigare att köpa hel rulle än en bit, om man ändå ska ha mycket alltså.

• 68an

Tack Magda!
    Jag sökte på nätet och hitta nånstans att en rulle på 5meter, 60 cm bredd kostade kring 100 kr. Nu var den sidan kanske gammal men de kan ju inte ha rämnat iväg på tok så nåt i den stilen kanske kan stämma?!

Så minkgaller finns i olika grovlekar?
    Var köper man nätet, hos en bygghandel typ K.Rauta, Silvan osv eller nån annanstans, Granngården?

• MagdaA

68an: jag köpte mitt galler via granngården. Du måste tänka på tjockleken på tråden. Kommer inte ihåg nu hur grovt vårat är, men jag tycker 100:- för 5 m låter billigt, då är det nog inte så grovt.

• 68an

Magda!

Jag har framför mig ett färskt reklamblad från Granngården nu och där har dom med ett nät som ser ut som minknät eller vad det nu kallas för, ej hönsnät iaf.

Här kallar dom det för "Svetsat nät från Gunnebo" och en rulle på 5 meter kostar 60 kr.
    Övriga mått som står är.... maskvidd 19x19mm, tråddiameter 1,05mm.

Funkar detta nät eller är det för vekt?

• MagdaA

Klart att det kan funka, men JAG hade valt ett kraftigare nät. Ska försöka komma ihåg att mäta det nät jag använt i morgon.

• 68an

Ja tack jättegärna! Det vore snällt

Jag har ju både sett räv nära vår tomt, lösa katter dräller det av men dom är kanske ofarliga?! Ett lodjur såg jag en vår för några år sen 1 km från oss vid ett hyreshus...sen finns det säkert grävlingar och andra djur som jag inte sett. Vill att det ska vara riktigt säkert.

Kom på att grannen har 3 taxar, vill minnas att det är grythundar så dom älskar väl kaniner?!
    Men som tur är har hon dom alltid i koppel och då dom är lösa så är dom inom deras staket och hon är med dom hela tiden.

Svar på tråden Ritning till kaninbur!