• Emerald88

Massera ryggen under graviditet=farligt?

Ja, låter kanske väldigt konstigt, men det är det jag nojar mig över just nu. Hade så förbannat ont i mitt bäcken och i svanken igår så min kära man masserade mig där så det kändes mycket bättre! Har en massagebok hemma där det står hur man kan massera osv, där det står hur man masserar ryggen och då står det: "OBS! Inte för gravida." Har aldrig hört eller läst tidigare att man inte ska massera ryggen under graviditet. Någon som vet om det inte bra och att jag ska lägga av med massagen i ryggen?

• Svar på tråden Massera ryggen under graviditet=farligt?
  • Jompis

När jag gick en massagekurs, så blev jag gravid under tiden. Då sa min lärare till mig att anldeningen till man inte ska massera under en graviditet var att Om något skulle hända, skulle man inte kunna skylla på massegen. Dvs. man vill vara ansvarsfri från en sådan händelse som massör. Men det är inte farligt att bli masserad under grav. Så länge du tycker det känns bra. Jag blev masserad hur ofta som helst när jag var gravid. Oftast är det inte så djupgående massage utan mer efflurage, som det kallas -lättare massage.

Så fortsätt att njut!

• Mia m Rasmus

Fick höra av min bm att man skulle undvika att bli masserad allt för hårt nere vid ländryggen.

• golftjejen

Tuff massage på ländrygg och även över axelpartierna sätter fart på kroppen, man får igång blodcirkulationen och kroppen rensar också ut slaggprodukter. Därför säger man att lätt massage inte är några problem men tuffare massage ska man undvika eftersom det kan sätta igång en förlossning (därav får man massera på förlossningarna och även få akupunktur som också sätter fart).
    Jämför lite med hur du tänker om tex träning, du skulle kanske inte köra ett jättetufft pass så pulsen går upp max men lättare träning är inga problem.

Man man hör att många säger olika, det här är vad jag vet och har hört (jag är naprapat och behandlar många gravida men väljer behandlingsmetod lite efter hur långt man är gången).

• Ananaspaj

Om det känns skönt så fortsätt massera! Jag har oxå hört från en del håll att man ska undvika ländryggsmassage under graviditeten för att det skulle kunna starta förlossningen, ( konstigt att de inte använder det som igångsättningsmetod på bb då!) medans andra massörer bla sagt att det är ingen fara..

Man får nog gå på sin egen känsla.

• Vicke

Ja det är nog olika bud om det där. Jag har hört att man ska undvika massage dom första månaderna sen ska det vara lungt. Men jag vet inte. De är bara vad jag har hört.

• zazla

Jag har hört samma som jompis. En kompis som jobbar som massör sa att enda anledningen är för att man inte ska kunna skylla på massören.

Och min masserade massor i slutet men jag fick ändå vänta till bf+7 innan förlossningen satte igång så det tror jag inte ett dugg på, haha

Svar på tråden Massera ryggen under graviditet=farligt?