• SofiaD

Erfarenheter av SPINAL bedövning?

Någon som tagit spinal bedövning vid förlossning? Funderar lite på den och vill höra ALLT från er som provat den. För- och nackdelar! Hur kändes det i benen? Svårt att kissa efteråt? Hur effektiv är bedövningen? Känner man fortfarande trycket och den brännande känslan under utdrivningsskedet?

Såååå tacksam för svar!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • Svar på tråden Erfarenheter av SPINAL bedövning?
  • Familytime

Det är inte samma sak. Spinal är en annan sorts ryggbedövning som släpper efter 2 timmar, epiduralen sitter kvar och kan fyllas på under tiden.

• Familytime

Spinal sätts på samma sätt som epidural, mellan kotorna i ryggen, men det är en engångsinjektion som sitter i två timmar ungefär. Effekten kommer snabbare än med epidural, typ en kvart senare bara, så det är en stor fördel. Sen klingar den ju av efter två timmar, därför ger man den helst till omföderskor som oftast har snabbare förlossning.

• Familytime

Benen påverkas inte av varken epidural eller spinal, man bedövar bara magen, så att säga. Förr bedövades hela nederdelen av kroppen med epiduralen, men det har de alltså tagit bort. Det tog så lång tid med förlossningen, eftersom alla var tvungna att ligga ner för att de var totalt förlamade i benen. Så det tog de bort, och nu är man alltså bara bedövad i magen och en liten bit ner. Trycket när krystvärkarna kommer känner du ju. Fast de stängde av min epidural då när mina krystvärkar kom. På vårt sjukhus fick man inte ha någon bedövning under utdrivningsskedet.

Vad gäller kisseriet, så beror det på personen. Jag hade inga problem med det efteråt och då hade jag epidural. Men min kompis har jättestora problem med det och fick ha kateter.

• Åsa31

jag har haft båda, vid olika tillfällen naturligtvis. vid snitt

• Kringlan L

Hade Spinal med andra dottern och kommer att välja det även den här gången om det behövs!

Jag har inget negativt alls att säga om den, den tog bra men man kände fortfarande värkarna - det gjorde jag knappt med epiduralen med första barnet.
    Trycket kände jag och även krystvärkarna med tillhörande bränneri =)

Fick inte någon biverkning, enligt mig var den bara underbar!

• SofiaD

Kan tillägga att jag fött med EDA en gång, så jag vet vad det innebär. Men så egentligen upplevs EDA och spinal på samma vis? Skillnaden tycks ligga i vart bedövningen läggs samt att EDA är kontinuerlig smärtlindring medan spinalen är engångs.

• Kringlan L

den enda skillnaden jag kände mellan EDAn och Spinalen var att värkarbetet avstannade med EDAn, blev igångsatt ett par timmar senare med dropp. Med spinalen flöt allt bara på, men det kanske beror på att jag hade kommit mycket längre i öppningsskedet när de satte spinalen.
    Bedövningsmässigt så tycker jag att de var lika, för mig kändes EDAn lite kraftigare bara. När jag fick den så var det som att allt bara försvann. Kände mig typ som normalt =) Men med spinalen kände jag fortfarande värkarna.

• growingbelly

Glöm inte spinalhuvudvärken. Visst finns det många fördelar med både eda och spinal, men glöm inte att det faktiskt inte är alltför ovanligt att man får en huvudvärk som inte är av denna världen (jag har haft den själv). Den satt i i en vecka och fem av dessa dagar fick jag ligga på sjukhus med morfin. Det skulle inte jag vilja vara med om med en nyfödd bebbe. Jag kunde inte ens rubba huvudet från kudden än mindre gå upp och kissa eller äta. Om man väljer spinal ska man känna till att det finns en risk för detta och kalkylera med det.

• antis1

Instämmer såå med "familytime", precis så kändes den för mig och jag kan verkligen rekommendera spinal som omföderska. Tyckte inte det var jobbigt när de skulle ge den och den gav "andrum" en stund. Huvudvärken som growingbelly skriver om har jag inte hört något om, vilken kunskap vi alla sitter inne med och vilka bra tips man kan få...sen får man väga fördelar mot nackdelar... :) Lycka till!

• SofiaD

Huvudvärken kan man få av epiduralen också. Det är en biverkning och uppstår när det blir läckage av liqvor (ryggmärgsvätska) vilket i sin tur ger en retning på hinnorna i ryggmärgen som ger huvudvärk.

Gick ni sönder mycket, ni som fick spinalen? Jag brast en del första förlossningen (med EDA) och ingenting andra förlossningen (utan EDA). Och kände ni alla den här smärtan just när bebben ska ut? Jag tyckte EDA tog bort ALL smärta vid värkarna, medan man kunde känna trycket och lite av det här brännandet just vid framfödandet. Men jämfört med utan EDA så var det INGENTING!

• Familytime
    SofiaD skrev 2007-05-18 10:24:31 följande:
    Huvudvärken kan man få av epiduralen också. Det är en biverkning och uppstår när det blir läckage av liqvor (ryggmärgsvätska) vilket i sin tur ger en retning på hinnorna i ryggmärgen som ger huvudvärk.
    Gick ni sönder mycket, ni som fick spinalen? Jag brast en del första förlossningen (med EDA) och ingenting andra förlossningen (utan EDA). Och kände ni alla den här smärtan just när bebben ska ut? Jag tyckte EDA tog bort ALL smärta vid värkarna, medan man kunde känna trycket och lite av det här brännandet just vid framfödandet. Men jämfört med utan EDA så var det INGENTING!
    På det sjukhuset jag födde på fick man inte ha nån bedövning alls under utdrivningsskedet så jaaaaaaaa, jag kände ALLT!! Och lite till... Det gjorde så underjordiskt ont att jag höll på att krevera, men summan av kardemumman var ju att jag inte sprack nånting... Jag kan ju få tro och hoppas att det var därför i a f. Jag kände ju när det blev för mycket och kunde andas bort värken istället för att trycka på och spricka.
  • SofiaD

Familytime..
    Ja, de stängde min EDA också när sonen skulle ut, men lite effekt hade jag allt kvar av den. Det har jag förstått efter att ha fött ett barn efter det med bara lustgas... Det gör jag helst INTE om!

• Kringlan L

Jag sprack ingenting varken med första ( eda ) eller andra då jag hade spinalen..
    Tyckte dock att jag hade mer kontroll över vad som hände när jag hade spinalen..

Svar på tråden Erfarenheter av SPINAL bedövning?