• TyraPaloma

Ikea kök, hur svårt är det?

Hej på er!
    Vi har precis fått tag i en bostadsrätt som vi direkt skall börja renovera köket på. Ska sätta in ett ikeakök.

Hur svårt är detta egentligen? Någon som gjort detta som kan komma med tips och råd? Och vad får man egentligen göra själv? Sätta in diskmaskin? (detta är alltså inte draget för så vitt jag vet). Och diskbänken kommer nog inte hamna på exakt samma ställe som den gamla (urgamla mått på gamla köket).

Annat?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 09:22:20:
    Oj lite försvann visst!

"Och diskbänken kommer nog inte hamna på exakt samma ställe som den gamla (urgamla mått på gamla köket). " ska fortsätta med:
    då kommer ju inte blandaren hamna på exakt samma ställe. Måste man ringa rörmockare då och fixa?

Som ni märker vet jag inget om nåt sådant hehe.

• Svar på tråden Ikea kök, hur svårt är det?
  • FixarFrasse

Oavsett om det är ett Ikeakök eller ett annat kök gäller följande:
    A: Var extremt noga med att få rätt vinklar på skåpstommarna när dessa monteras (Och Nej, nöj dig inte med att använd bakstycket som "vinkelmätare".
    B: VAr också noga med att få första skåpet (ovanskåpet) helt perfekt monterat. När du fått det och resten av skåpen är rätt monterade enligt A, är det bara att bygga på.
    När det gäller underskåpen vilar dem mot en väggfast list, se till att få denna helt rätt monterad (Var noga med ett långt vattenpass) så blir det bra!

Om du ska sätta diskmaskin och dra rör, ska du nog be om hjälp ifall du inte är väldigt van. Ska finnas avstängningskran uppe på diskbänken. Att diskbänken inte hamnar där den gamla var har ingen som helst betydelse under förutsättning att rörarbetet är korrekt gjort.

Have fun!

• Eliis

Vi ska också byta kök men min sambo tror typ att han helt plötsligt från Polis blivit snickare/montör... Jag tror personligen att ska han, jag och våra pappor fixa och sätta upp köket så lär vi ju får hålla på en stund!

Nu har JAG bestämmt att vi tar in folk från där vi köper köket så dom får moffa upp det. Känns som det kommer bli bäst så och absolut att det kommer gå snabbare!
    Men det är ju en prisfråga också!

• CoolaSuperMamsen

hej!
    vi har ikea kök! vi satte in det själv det enda vi fick hjälp med vara att sätta första reglarna som köket skulle hänga på så att det blev rakt! annars var det inga större problem men det strula i blnad men man fick hitta på lite egna lösningar! vårat hus var ju inte spikrakt heller så man var tvungen att fuska! men det är nog enklare i en lägenhet!
    du kan kika i mitt galleri på vårat kök om du vill! och hur det såg ut innan! bara och fråga om det är något du undrar!
    Glad

• TyraPaloma

Eliis, vi ska försöka göra så mycket som möjligt själva men är inte främmande för att leja någon för att ex sätta upp överskåen (jag menar vi vill ju inte få hela skåpet i huvudet när vi ska ta ett glas hahaha).

Tack för era tips!! Kanon

• CoolaSuperMamsen

föressten ts ring rörmokare ingen ide att försöka sig på själv! blir bara masigt och jobbigt!
    tänk på el uttag för ugn och sådant me, om ni ska ha den på annan plats så dfet finns el där osv!

• Dundermamman

Vi gjorde allt själva med hjälp av svärfar som är elektriker!
    Bilder finns i galleriet!

• Fru U

Gör ni det själva är ni inte försäkrade om något skulle gå fel och det blir en vattenskada.

Det är värt de extra kronorna som en rörläggare tar

Live and let live
  • Dundermamman
    Fru U skrev 2007-05-19 13:40:37 följande:
    Gör ni det själva är ni inte försäkrade om något skulle gå fel och det blir en vattenskada. Det är värt de extra kronorna som en rörläggare tar
    Man får byta både blandare och koppla in diskmaskinen själv! Vi pratade med vårt försäkringsbolag innan vi gjorde det och försäkringen gäller!
  • Heisan

Jag är så lat när jag fixar mitt kök att jag tar ut alla väggfasta skåp och ställer in arbetsbänkar istället, så att  ingenting behöver skruvas fast..Ja utom köksfläkten då förstås..   *har en medfödd avsky för köksskåp.. *

• Fru U

Jo, men om man drar nya ledningar och rör (som kan vara aktuellt för ts) så måste det vara en fackman som gör det

Dundermamman skrev 2007-05-19 21:20:50 följande:
    Man får byta både blandare och koppla in diskmaskinen själv! Vi pratade med vårt försäkringsbolag innan vi gjorde det och försäkringen gäller!
    Live and let live
Svar på tråden Ikea kök, hur svårt är det?