• sansv669

Flyga i vecka 24-25

Var hos barnmorskan idag och hon nästan avrådde mig när jag berättade om vår planerade restresa runt midsommar. Hon berättade om allt hemskt som kunde hända. Tyvärr var min sambo med =) och han blev osäker och orolig och tycker inte att vi ska åka. Vad säger ni? Vad jag har förstått så är det OK att flyga med alla flygbolag tom vecka 28. Jag har en normal graviditet och förstår att jag ska vara försiktig med maten. Har ni några erfarenheter? Skriv gärna och berätta.

• Svar på tråden Flyga i vecka 24-25
  • Uppfylldönskan

Hej jag ska också ut och resa i sommar.. Går OP och har turen att min lärare är barnmorska. Frågade henne uti det med att resa då man är gravid.. Hon sa att det är okej att resa tillochmed några veckor innan förlossning.. Och har man en sk. normal graviditet så ska det inte vara några problem :)

• Anasha

Du bör kolla upp vad som gäller med det flygbolag du ska resa med, det är lite olika bestämmelser mellan bolagen. Dessutom bör du kolla upp dina försäkringar då det kan bli väldigt dyrt för dig om det händer något och de inte skulle gälla.

• Oktober Längtan

Jag ska också resa strax efter midsommar och är också i vecka 25 då Cypern blir det för oss, skojigt! Vart ska ni resa?
    Jag pratade med min BM och hon sa att det inte va några problem förutom att man inte ska dricka deras vatten och va försiktig med maten som du sa. Försiktig i allmänhet typ. Inte för mycket sol på magen osv.
    Flygbolaget kräver ett intyg från BM att du är i den veckan du är och inte längre än vecka 28 för annars kan man bli stoppad och får inte flyga.

Lycka till i sommar

• Oktober Längtan

Din försäkring förresten som Anasha skriver om räcker till vecka 28, det är därför flygbolagen inte vill att man flyger efter det utan tilläggsförsäkring. Ifall nåt händer. Det är för det mesta ungefär samma regler för gravida på alla flygbolag, avvikelser förekommer naturligtvis ibland. Så bäst att kolla upp innan

• TEDDEN

Jag flög hem till Sthlm från Tokyo i vecka 24 och sen tillbaka till Tokyo när jag var i vecka 27. Det är en nätt liten resa på 11 timmar...
    Ingen som helst fara!
    Vad nu din BM lurat i dig vet jag inte, men hon har ju ingen koll alls.......

Massor av gravida kvinnor reser regelbundet och det är absolut ingen fara om man inte har en komplikationsfylld graviditet!

Med SAS får man flyga långt in i graviditeten mot uppvisande av läkarintyg.

• sansv669

åh vad skönt att höra. tack för svar. jag blev nästan lite nedstämd när hon gjorde en sådan stor grej av det och berättade om alla risker.

• TEDDEN

Vid graviditet är du välkommen att resa med oss fram till fyra veckor innan förväntad nedkomst.
    Om du vill resa från fyra till två veckor före förväntad nedkomst, krävs ett speciellt medicinskt intyg (MEDIF) samt att resa även måste vara godkänd från SAS Medical Department.

detta från SAS hemsida.

Var får ni alla andra vecka 28 ifrån??!

• Skytten75

Jag och min sambo reste till Bulgarien första veckan i juni förra året. Mitt bf var 13/8. På resemålaet var det väldigt många gravida där. Allt gick bra för mig fast att jag var stor. Lyssna inte på din bm. Trevlig resa!

• linga

Jag är i vecka 16 och ska flyga nästa vecka, måste jag verkligen ha ett läkarintyg som säger hur långt gången jag är...?

Visst har jag mage, men jag ser ju inte ut att vara i slutet på min graviditet.

• Pija11

Jag ska flyga när jag är i vecka 26 och 27, och när jag berättade det för min barnmorska sa hon att hon att vi skulle få med oss ett läkarintyg som man kan visa för flygpersonalen. Hon sa att om man har väldigt stor mage så kan man ibland inte få checka in eftersom personalen anser att det är för stor risk att man ska föda.

Men som jag förstod det är det ingen risk för barnet, det är bara det att flygbolagen inte vill tvingas nödlanda för att det är födsel på gång.

Så ett tips är att få ett läkarintyg från MVC, som du kan ta med dig på resan.

Hoppas du får en härlig semester!

• Oktober Längtan

Tedden:

Man har ett inbyggt skydd i sin reseförsäkring när man är gravid att skulle nåt hända när man är iväg får man hjälp där nere, detta gäller fram till vecka 28, efter det får man teckna en egen separat försäkring för att vara garanterad vård i utlandet vid ev komplikationer!

Därav låter de gravida flyga utan intyg fram till vecka 28, sen får man ta med ett papper från BM där det står förlossningsdatum osv för flygbolagen vill ju inte att det ska hända nåt och den resande inte har en försäkring.

• linga

Tack för tipset, bäst att ringa barnmorskan... hellre ett intyg för mycket än att missa två veckor i Florida!

• Lundin

Jag flög till Spanien när jag var i vecka 34. Min barnmorska tyckte att att det var en underbar idé att ta en liten resa innan bebis kommer. Kolla upp med erat flygbolag bara, de kan vilja ha intyg mm och kolla så att eran försälring gäller...Sola lugnt!

• En bebis i magen

Jag ska flyga med Ryan Air nästa vecka då jag gått in i v 26. Ingen fara enligt BM, men jag har fått ett intyg så att det inte blir några problem vid incheckning (ifall någon får för sig att jag är längre gången än vad jag är). Ryan Air säger att fram till v 28 får du flyga utan läkarintyg. Däremot står det att man måste alltid uppge att man är gravid vid bokningen.

• TEDDEN

Oktober längtan

Men det beror ju helt på vilken reseförsäkring man har! Jag har ex alltid tecknat reseförsäkring via mitt American Express och då gäller helt andra och mer omfattande regler än om jag endast skulle gå på min vanliga heltäckande försäkring (som visserligen också täcker graviditetsaspekten full ut)

Men det är nog lyckat om man har exakt koll på VAD alla försäkringar innebär- och alltid har med sig ett intyg från BM- för att undvika frågetecken och tveksamheter från flygbolagen.

• sansv669

är det ett extra läkarintyg förutom moderskapsintyget? jag har inte fixat graviditetsförsäkring ännu, kanske ska göra det. är trygg hansa bäst eller vilken har ni?

• Idis 76

Min BM sa till mig att passa på att resa fram tills dess at inga försäkringar gäller längre och det brukar i regel vara vecka 28. Jag flög hem från Thailand i v. 27 och för mig gick det jätte bra!!!

♥♥♥*; ** Gravid v.31 ** ;*♥♥♥
  • bonus mamma

Hej!
    Jag jobbar som flygvärdinna och såg ditt inlägg. Mår du bra för övrigt och inte har en massa sammandragningar el blödningar är det inga problem att flyga. Det är kanske inte det bästa att flyga i massor av timmar(vart ska ni?) Några tips från mig: Drick mycket vatten, du förlorar rejält mkt mer vätska i luften, fortsätt dricka dygnet efter du landat. Köp stödstrumpor med ett rejält DEN, apotekets är bra. När du sitter i stolen spänn lår, fötter och rumpa så får du runt lite friskt blod.Sträck på dig, och ta djupa andetag då och då. Köp med dig vätske ersättning resorb (apoteket) Ifall du skulle bli magsjuk på sem. Vila , mys och ha semester det mår även bebben bra av. Detta är bara lite tips och du får ta det som funkar för dig!
    Ha en skön semester och oroa inte dig!

• Chardonnay

Klart du ska ut och resa! Jag flög massor med jobbet fram till 2 veckor före BF under förra graviditeten, inga problem. De flesta flygbolag kan du flyga med fram till sista månaden - kolla på deras hemsidor! Inom Europa får du flyga längre fram graviditeten än långresor utanför Europa.

En sak som jag noterade under förra graviditeten då jag flög(flög c:a 4ggr/vecka inom Europa) - INGEN, verkligen, INGEN av flygbolagets personal eller incheckningspersonalen frågade NÅGONSIN om vilken vecka jag var i. Jag hade således kunnat flyga fram till v 42, när sonen äntligen kom

Ut och res, ha kul och mys ordentligt!

• sansv669

Tack för tipsen bonusmamma. Nu är nog även min sambo lugn. Jag blev verkligen paff när min barnmorska gick igång. Var inte alls förberedd på det. Vi ska dessutom bara flyga inom Europa. En vanlig enkel charter med relaxing under parsollet med goda fruktdrinkar.
    Chardonnay - älskar din inställning. Den är befriande.

Svar på tråden Flyga i vecka 24-25