• Jess83

Nyfödd blöjbyten/natt

Hejsan, hur har ni gjort: ??

Byta blöja på nätterna (kiss-blöja)
    Går ni upp till skötbordet el liknande... eller byter ni i sängen eran?

Jag vet att min syster drar bara av o sätter på en ny i deras säg på nätterna, ( gjorde när dom sov där ) Och gör rent om dom kissat mycket.. men då var barnen större...

Men när dom är pytti, ska man inte vara väldigt nogrann med att göra rent då? Går ni upp??

Hur ofta byter man ung blöja på natten?

Tacksam för svar.

(¯`°?.¸ ღ Beräknad förlossning 19maj ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Nyfödd blöjbyten/natt
  • Jess83
    Flört
  • stinamaria

Jag tror att vi alltid gick upp till skötbordet precis i början. Sen efter några veckor så började vi byta i sängen om det bara var kiss och sen tvätta rent ordentligt på morgonen istället. Nu har min son aldrig haft problem med att vara röd eller något så för oss var det inga problem med att göra så men man märker ju på barnet om det fungerar eller inte. I början bytte vi nog 2-3 blöjor på natten.

• Killarna Larsson

hej..
    ja när mina killar va bebis, så bytte jag blöjan i sängen.. hade inte en ens idas gå till dasset.. enkelt o snabbt att byta i sängen.
    Hade våta tvättlappar i beredskap.. Men hade gossen bajsat, då gick jag upp till toaletten, men inte om det bara va kiss..

Hur många gånger.. hmmm, ja du, så många d behövs.. Nu är min minsta 2½ år, så det e ju ett tag sen han va bebis..

Världens stoltaste morsa ! ! !
  • fjunis

I början var jag nitisk och bytte blöja varje gång tjejen fick mat, ca var 3:e timme. Då gick vi upp till skötbordet, men tände bara en svag,svag lampa.

Efter någon vecka orkade jag inte gå till skötbordet utan la bara en handduk i sängen och bytte där innan hon fick mat - om det inte var bajs. Det blev väl 2, max 3 blöjbyten per natt.

När tjejen var 2-3 månader slutade jag helt byta på natten om hon inte hade bajsat eller tydligt visade att det var obekvämt med kissblöja.

• Catchie80

När det bara är en kissblöja så bytte inte vi alls, hellre låta barnet sova. Sen berättade min mamma (barnmorska,disktrikssköterska osv) att man helst inte ska rengöra efter varje kissblöja eftersom det kan torka ut osv. MAX skölja med lite vatten. Rengör bara efter bajsblöja med mild tvål i rumpan INTE på genitalierna för det kan orsaka urinvägsinfektion/svamp osv. Tvättlappar sa hon också att man ska undvika då det är lotion i de flesta och detta kan rubba balansen i hudens naturliga fuktighet. Men ja, ni ska ju såklart göra som ni tycker är bäst.

• lilla nin

körde med våtservetter och bytte i sängen vid bajs eller mkt kiss.

• Catchie80
    Catchie80 skrev 2007-05-18 10:53:56 följande:
    När det bara är en kissblöja så bytte inte vi alls, hellre låta barnet sova. Sen berättade min mamma (barnmorska,disktrikssköterska osv) att man helst inte ska rengöra efter varje kissblöja eftersom det kan torka ut osv. MAX skölja med lite vatten. Rengör bara efter bajsblöja med mild tvål i rumpan INTE på genitalierna för det kan orsaka urinvägsinfektion/svamp osv. Tvättlappar sa hon också att man ska undvika då det är lotion i de flesta och detta kan rubba balansen i hudens naturliga fuktighet. Men ja, ni ska ju såklart göra som ni tycker är bäst.
    Ja om det är MYCKET kiss så ska man självklart byta blöja, man har 1 eller 2 blöjor brevid sängen så man bara drar av och på med en ny i sömnen typ..
  • SatuSv

bytte bara om hon hade bajsat,inte annars...onödigt att väcka bebisen helt annars tycker jag.

• Jess83

japp jag har bara tänkt ha vatten i början o weleda olja som ska vara såå bra.. men tack då vet jag, det blir väl lite både och skulle jag tro... men skönt att veta hur ni gjort!

• VildaMatilda

När bebisen är liten och äter mycket även på natten så behövs det oftast bytas några gånger per natt. Enklast är förstås att byta i sängen (om bebisen inte har bajsat)och då blir förhoppningsvis inte barnet klarvaket heller. På bvc sa de att urinet är nästan sterilt när de är riktigt små så då behövs det inte tvättas vid byte av kissblöja. Weleda oljan är bra! Och även deras zinkcreme för röda rumpor och calendulacremen. Lycka till!

Svar på tråden Nyfödd blöjbyten/natt