• Liindaa

Tips, inreda en lägenhet på 28kvm..

Hej!

Jag flyttar snart in i en lägenhet på 28 kvm, just nu är det super tråkigt och fula golv. Skulle vilja ha lite tips på golv och tapeter, men även möbler. Det är stora rummet och hallen som ska tapetseras om och läggas nytt golv i. Har 8000:- i inre repfond.

Färger som jag kan tänka mig är grått, vitt, svart och brunt. Skulle vilja ha tips på någon fin fondtapet med något mönster. Måste även köpa alla möbler.:(, säng, soffa, vardagsrumsbord, matbord och stolar samt bokhyllor. Har ni något bra tips på snygga, billiga möbler? Bor nära Ikea. Skulle vilja ha ett stilrent hem, fast ändå mysigt.

Behöver en massa massa tips.:) Kram Linda

• Svar på tråden Tips, inreda en lägenhet på 28kvm..
  • Silverkatten06

När jag bodde på 22 kvm hade jag inte överlevt utan min loftsäng från IKEA (140cm bred och superskön). Det var guld värt att få lite mer golvyta till annat.

I övrigt gör ljusa färger att det känns större och mörka färger att det känns mindre. Speglar på strategiska platser gör också att det känns större än vad det är.

• Joonas

Jag har precis hjälpt min son att möblera sin etta på 27 kvm. Det du ska tänka på är att försöka ha så få och så nätta möbler som möjligt. BVeroende på hur dina kvm är disponerade så kanske de vill fundera över om du verkligen ska ha både soffa och säng? Kanske det bästa är att ha en låg säng med mycket kuddar centralt i rummet, som på dagtid kan användas som divan/soffa/sittplats? Att sedan komplettera med en rejäl matmöbel där du kan sitta bra och äta middag med dina vänner och samtidigt ha plats till att läsa tidningen eller studera är också ett tips.

festlig, funktionell och fryntlig
  • Joonas

Jag tycker att loftsängar kan vara bra men tyvärr stjäl de mycket rymd i rummet och gör då så att rummet känns litet och trångt...

• Silverkatten06
    Joonas skrev 2007-05-18 15:33:32 följande:
    Jag tycker att loftsängar kan vara bra men tyvärr stjäl de mycket rymd i rummet och gör då så att rummet känns litet och trångt...
    Det beror ju helt på hur rummet ser ut och vart du ställer sängen. Tyckte inte att min säng stal rymd i min lilla lya, tvärtom smälte den in perfekt i ett hörn och jag fick plats med en liten soffa under utan att det såg trångt ut.

Annars kan ju en bäddsoffa vara ett alternativ, även om det är lite jobbigt att bädda upp och ner varje dag..
  • Liindaa

Jag har haft loftsäng förut, men tyckte det var lite jobbigt när man inte kunde sitta riktigt i den. :(

Bäddsoffa har jag också haft, det fungerade bra.
    Kommer ha sovalkov i lägenheten, så skulle vilja ha både säng och soffa.

Har funderat lite på Klippan-soffan från Ikea. Men den kanske är tråkig?

• Silverkatten06

Har du sovalkov tycker jag absolut att du ska ha en riktig säng! Det är värt en hel del att sova gott om natten och slippa bädda om hela tiden. Ett tips är att sätta upp ett draperi eller vikskärmar så att sovalkoven blir lite mer privat och nästan som ett eget litet rum.

Klippan-soffan var inte riktigt min smak, tycker den ser lite hård ut, men det kanske den inte är? Nåväl, huvudsaken är ju att du gillar den, det är ju du som ska bo där

• Liindaa

Jo det kommer bli så, funderar på att sätta upp ett gipsvägg till och med. Så att det känns som ett litet sovrum.

Det är så svårt att hitta tapeter, vet inte riktigt vad jag vill ha. Har ni något tips på något roligt?

• Silverkatten06

www.borastapeter.se/

Klicka på "Tapetguiden", där kan man välja olika tapeter och se hur de ser ut i ett rum, med och utan bårder eller fondväggar. Där kan man hitta massor av inspiration även om man sedan väljer att handla sina tapeter nånannanstans.

• BoomBoom

Ett tips då du har sovalkov är att köpa någon slags skåp, ex köksskåp från IKEA, och ställa upp sängen på. Då får du jättebra förvaring under sängen. Lämnar du en glipa mellan skåp och vägg kan du dessutom ha lite mindre använda saker under sängen, bakom skåpen, dit du kan krypa in och hämta sakerna när du behöver dom. Se bara till att din säng går in i alkoven. Jag köpte en vanlig säng (2m lång) utan att mäta alkoven, som visade sig vara 1,97... Men men. det löste sig ganska bra ändå.

• Joonas

Alkoven kan du ju istället använda som matsal? Så har vi nu möblerat i sonens lgh. ett matbord och fyra stolar, som en liten matsal...

Svar på tråden Tips, inreda en lägenhet på 28kvm..