• missingu

Klinker på våtrumsmatta?

Kan man lägga klinkers ovanpå våtrumsmattan?
    Vi har en rosatigrerad ful våtrumsmatta men vanligt vitt kakel på väggarna så kaklet vill jag ha kvar på väggarna, vet bara inte vad jag ska göra åt golvet?
    Våtrumsmattan går upp en bit på väggen, kanske 5cm och sen kommer det kakel ovanpå mattan. Hur göra?
    Kan man lägga klinkers ovanpå mattan bara? För hur ska jag få bort mattan utan att ha sönder kaklet, det går ju inte?
    Tips, please!

• Svar på tråden Klinker på våtrumsmatta?
  • pr32

Jodå, det går att lägga klinkers direkt ovanpå.

~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
  • Moggan

Det kan dock hända att kakelmassan fräter sönder våtrumsmattan, och då har du helt plötsligt inget tätskikt längre. Det måste ni tänka på. Tala med en fackman!

• Joonas

Man bör inte lägga klinker ovanpå våtrumsmattan. Du kan ju inte vara helt säker på att våtrumsmattan är 100 % tät... Då bygger du ju in fukt och annat. Fackman rekommenderar aldrig att man gör så.

festlig, funktionell och fryntlig
  • missingu

Oj, här var det olika bud!!
    Hmm, ja, man lär väl höra med någon kunnig på området då kanske:)

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Om försäkringarna ska gälla om ni ex får läcka. Då måste ni ta bort våtrumsmattan.

INGEN seriös plattsättare lägger eller säger att man kan lägga på "matta".

• Juniphé

Enligt Anticimex så är det ej tillåtet längre att göra så. Så NEJ det får man ej, om man vill ha en föräkring som täcker ev. framtida skador.

• Joonas

Ja, visst kan man få många svar på en sådan fråga. Men om du skulle få problem med vattenskador i badrummet i framtiden så måste arbetet vara fackmannamässigt gjort för att försäkring ska gälla. Du bygger alltså bort ditt försäkringsskydd om du gör så. Sedan gör man ju som man vill och det är ju inte säkert att just ni får problem.

festlig, funktionell och fryntlig
  • missingu

Ok, man kan inte lägga klinker ovanpå då men hur gör jag för att få bort mattan då? Då måste jag ta bort den nedre kakelraden och vad ska jag sätta upp där sedan finns inte att köpa likandant kakel längre, samma storlek alltså. Tips?

• Lukas Alexander

Du kan inte ta bort mattan bara på golvet och nedersta raden på väggen, för då förstör du tätskiktet.

• pr32
    missingu skrev 2007-05-18 16:26:38 följande:
    Ok, man kan inte lägga klinker ovanpå då men hur gör jag för att få bort mattan då? Då måste jag ta bort den nedre kakelraden och vad ska jag sätta upp där sedan finns inte att köpa likandant kakel längre, samma storlek alltså. Tips?
    Du kan ju lägga en klinkersbård upp på väggen, där kaklet suttit.
    ~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
Svar på tråden Klinker på våtrumsmatta?