-
-
Svar på tråden vi skulle vilja ha 1katt gärna med lite maine coon i, några tips?
-
Måste fråga vill du ha en blandras katt med maine coon i?
Kolla blocket?
Vad är det för typ av tips du vill ha?
Behöver lite mer info om jag ska kunna hjälpa dig -
hej..
Vi vill ju gärna ha en main coon, men om det sen är lite bland ras spelar inte så stor roll, men vi vill ha en större katt, gärna källing som är van vid hund och kan vara inomhus katt, endast för sällskap + vi bor i kristianstad (skåne) -
Har du erfarenhet av katt?
Vad vet du om vad katter kräver för vård? mat?
Vad vet du om katter överhuvetaget?
I ditt fall skulle jag råda dig till en renrasig main coon, men då får du räkna med att en sådan kan kosta ca 8000kr.
Eller så tar du en bonkatt som kan ha vad som helst i sig.
Mycket man ska veta när man köper katt.
Att köpa katt när nästan som skaffa hund fast inte lika krävande gällande uppfosrtan osv.
Blev lite gnällande svar med den får du ursäkta. -
Skogisen blir ju stor (iallafall den gamla typen av Norsk skogkatt) den också även om Main coonen enligt rasstandarden ska vara en aning större. Det är lättare att få tag i en skogisblandning än en Main coonblandning då det fortfarande förekommer fler skogisar än Main cooner i Sverige. Tänk dock på att folk skriver att det är blandningar mellan skogis och bondkatt bara för att den är semilånghårig (halvlånghårig) med lång yvig svans, "knickers" och har tofsar på öronen. Det kan en semilånghårig katt ha även som vanlig bondkatt (huskatt) och behöver därför inte vara en skogisblandning.
Jag råder dig till, precis som målvakten, säger att köpa en renrasig katt istället. Det är lätt att köpa "grisen i säcken" eftersom du förmodligen inte får veta vem pappan är till ungarna och det kan vara precis vilket temperament som helst på kullen (ofta dessutom inbördes mer ojämna i både hårlag, temperament och storlek). En Norsk Skogkatt kostar mellan 4000 och 5000 kr idag. Det beror på om du ska ha en katt med lovande utsällningsexteriör eller inte. Vissa uppfödare tar 4500 kr oavsett hur lovande den enskilda kattungen i en kull ser ut. Ofta kan du få träffa både mamma och pappan till ungarna och därigenom kunna bilda dig en uppfattning om hur ungarna kan komma att te sig temperamentsmässigt som vuxna.
Kontakta SVERAK (Sveriges kattklubbars riksförbund) så kan de hjälpa dig vidare till bra uppfödare.
Lycka till önskar en f.d Norsk Skogkattuppfödare
-
tack emmalisa för ditt svar.
Och du målvakten.. tro mig jag vet vad jag ger mig in på..
Har en väldigt fin boxer hane sedan 5 år som är super.
Man skaffar inte djur om man inte vet vad man gör..
Det gör inget att katten kostar, det gör fina djur..
trevlig helg och som sagt, tack emmalisa för ett bra svar -
OBS, FL är ingen annons sajt!!!!
"Vi vill ju gärna ha en main coon, men om det sen är lite bland ras spelar inte så stor roll, men vi vill ha en större katt, gärna källing som är van vid hund och kan vara inomhus katt, endast för sällskap + vi bor i kristianstad (skåne)"
-
jag gillar inte att lägga näsan i blöt, men jag anser att TS bara bad om råd vart hon skulle vända sig o tänka på.. inte om någon vill sälja en till henne.. kanske tänker jag fel...
-
mrsdream
vad spelar det för roll vart de bor om hon frågar efter råd? *hmm*
sen resten låter som en efterlysning/annons i mina ögon -
beroende på vart i landet man bor så finns det olika håll att vända sig kanske. uppfödare finns utspridda...
-
Håller med om att det låter som annons det TS skriver men svaren TS fick var av ren fakta och hjälp inte svar på annons
-
reya: det är upp till dig att lära sonen att han inte ska vara elak mot katten...
Jag har 3 katter, och min 2-åriga dotter är ibland hårdhänt med katterna, men det är mitt ansvar att se till att hon inte gör dem illa,så jag får ha koll hela tiden, inte ska en frisk katt behöva dö för att matte inte kan hålla reda på sina barn.
Din son är liten en så kort tid, men om du inte orkar med katten så sätt ut en utförlig annons med bild, på blocket eller katter.se
I värsta fall, lägg ut ett inlägg på kattforum.se, där brukar folk förbarma sig över avlivningshotade katter. -
vad är detta???
"reya" man får inte annonsera!! Läs reglerna!