• ChicoChica

Bästa tårtfyllningen??

Hjälp mig att komma på den underbaraste tårtfyllningen som finns till min dotters två-års tårta!

Jag ska göra en stor rosa barbapappa (Chels favvo) men har ingen aning om va f*n jag ska fylla den med!!

Var lite inne på nåt fudge liknande.. Men jag vet verkligen inte.. Har ju aldrig smakat det och så ska det komma så mycket folk så det vore jobbigt om den inte vart god.. :-S

Så jag tänkte satsa på ngt som är beprövat!!

Så om alla tårtbakare här på fl kan ge mig sina smarrigaste tips så är jag, dottern och alla gäster evigt tacksamma!!

Gärna tips också om vad jag ska använda till att göra barba-skalet på tårtan.. Den ska vara rosa med vita ögon och svarta puppiler..

Kräm!//Emlan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 16:59:59:
    Hej igen!
    Vill bara lägga till..

Skulle gärna göra en lite mer avancerad tårta. Bara jag vet att ngn testat den och att den är fantastisk!

Vill baka bottnarna själv också och dom får mer än gärna vara nåt annat den klassiska tårtbottnen.. Typ blockchoklad eller toblerone i eller så..

Ps. Kan tyvärr inte ha glass i den då den ska transporteras till en park där vi ska ha kalaset och kommer att vänta i bilen medan vi äter smörgås tårta.. :-S

• Svar på tråden Bästa tårtfyllningen??
  • Nyfiken gul

det finns rosa marsipan att köpa.... kolla bland bakartiklar i din mataffär så ser du nog...  Så marsipan är nog skalet du ska anvanda dig av....

Fyllningar:

Mosad banan + vispad grädde
    Vaniljkräm
    Citronkräm (du gör citronmousse o vänder ner lite vispad grädde)
    Aprikospure

• Ztampe

Har ett tips som jag har använt på barntårtor.
    Jag har oftast två "mellanlägg".
    Det ena är vaniljkräm och det andra är "syltgrädde" som barnen kallar det.
    Blandar ihop grädde och någon sylt. Vill du ha rosa så ta hallon- eller jordgubbsylt.
    Lycka till.

• Fru Humla

hej!
    jag rekomenderar att du använder sugarpaste till skalet. lättare att kavla ut å få snyggt å färgerna blir snyggare.
    finns att köpa på www.kakburken.se
    blandannat...
    jag fyller gärna med banan å chokladmousse....inte chokladpudding utan mousse som man antingen gör själv med vispad grädde i eller köper fresta chokladmousse med crisp...den fyllningen gör alltid succé hos både stora å små...
    hoppas du får till din barbapapa
    jag har gjort spöket laban, mumin mamman å blixt mcgordon från bilar nyligen...kul som bara den*hihihi*

• ChicoChica

Tack Humla! Det låter intressant med sugarpaste! Hade ingen aning!!
    *rookie*
    Sånt ska införskaffas!

• Fru Humla

ja dte är verkligen jätteroligt. nu finns det dessutom färdigfärgat...annars är det ju skoj att kleta å färga oxå men lite bekvämt att få det färdigt.
    ska ju ha barn här i sommar å då blir det ju dop i höst funderar på att göra flera små tårtor i form av blommor med olika färger...kan bli riktigt gulligt tror jag...å lite annorlunda av mig at göra små tårtor annars är dte bara lånpannetårtor som gäller här- stor släkt åsså är dte svårt att få ut formen av en mumin på en liten tårta...*hihi*
    lycka till, hör av dig om du behöver några tips....kram

• ChicoChica

Humlan - Hur vet man hur mycket man behöver ha??
    Tårtan ska räcka till 20 pers.. :-/

• ChicoChica

Tänkte på sugarpasten..

Men jag har ju ingen aning om hur mycket jag ska ha av fyllning och bottnar på tårtan heller iofs.. Men till 20 pers skulle det väl räcka om jag gör dubbla satsen av bottnar och fyllning av recetp på en tårta som ska ge 10 bitar..

• Ingrid

Vaniljvisp med mosade jordgubbar?

• Svinto78

Passionsfrukts-fromage (finns i pulver från Ekströms)  samt mango/bananpuré i barnmatsburkar. Blev skitgott!!

~¤~ Mammas hjärta Felicia 060213 och miraklet i magen med bf 071001~¤~
  • Essmo

var på kalas igår o åt en fantastiskt god tårta...dom hade använt sån där barnmatsefterrättsburkar o haft emellan, det finns ju massa o välja på, den som var så god var med mango o jordgubbesmak. super gott!Skrattande
    kanske något att pröva?

♥Vår Kärlek ♥ Vårt Barn ♥ Vår Saga♥
Svar på tråden Bästa tårtfyllningen??