• Jessa6

Kan vändningsförsök sätta igång förlossningen?

Om man ska göra ett vändningsförsök, gör det ont?
    Kan det sätta igång förlossningen?
    Vad hände roch vad gäller, när gör man det??
    Min bebis ligger i säte men har fortfarande tid att vända sig (är i v 34 på måndag) men undraar en del över detta...

• Svar på tråden Kan vändningsförsök sätta igång förlossningen?
  • blonde redhead

Ja en vändning kan starta en förlossning, men det är ganska ovanligt.

Vissa säger att det gör ont, men det ska inte göra det. På mig gjorde det inte ont, men det var obehagligt. Man gör det runt v 37.

• Birsen

hej själv har jag inga barn men min kompis var med om det.
    Hon var på vändningsförsök och på kvällen så satte värkarna igång på henne. Hon fick akutsnittas och barnet kom en månad förtidigt. Båda mår ju bra men hon tror att det var vändningsfösöket som gjorde det.

Ck - dag 36
  • Pluppas

Det är VÄLDIGT sällan förlossningen startar pga ett vändningsförsök.
    Men visst risken finns ju.

• Bubbibalubbi

På Danderyds sjukhus sa de att de har ett fall om året där vändningsförsök slutar i förlossning.

På mig gjorde det rejält ont, men det är så olika.

• Starkast

Om man ska göra ett vändningsförsök, gör det ont?
    Till mig sa dr. att om det gör ont måste jag säga till, för det ska det inte göra, och gör det det avbryter de. Obehagligt, javisst, det är ju ett stort barn som ska runt. Lite dragont i huden.

Kan det sätta igång förlossningen?
    Extremt ovanligt. Förlossningar utan vändningsförsök startar också ibland i v.37(då görs v-försöket)

Vad hände roch vad gäller, när gör man det??
    Först får du bricanyl, så livmodern slappnar av. Sen försöker dr. lyfta upp rumpan och hjälpa barnet runt. Dr. tvingar absolut inte barnet, utan det ska vända sig av egen vilja. Om det inte vänder sig av egen vilja avbryter de och det blir ett misslyckat vändningsförsök. Hela tiden kollar de med både ultraljud och CTG. v.37 gör man försöket. Sen får du ligga kvar några timmar för observation. Du får något att äta osv. Om det misslyckas får du en tid för kejsarsnitt, lyckas det får du åka hem och vänta.

• Starkast

Glömde att vilka läkare som helst får inte utföra vändningsförsöket, utan några läkare vid varje kvinnoklinik är specialutbildade på det.

• blonde redhead

Jenny F

Fast att de bara "lyfter upp rumpan och hjälper barnet runt" kan ju disskuteras. Jag har gjort det två gånger och det användes ren muskelstyrka båda gångerna.

Och det är heller inte säkert att man får tid för kejsarsnitt. Några väljer att föda med rumpan före. Det är ett val man har.

• Starkast

Det är så det ska gå till enligt de regler som finns iallafall.

Och hur mycket muskelstyrka som behövs för att lyfta upp rumpan och hjälpa är ju säkert en diskutionsfråga. Säkert en fråga om hur "musklad" läkaren är med

• Bubbibalubbi

Mitt barn satt fast rejält, och trots att läkaren tog i rejält, så var det inte med musklerna. Det kändes snarare som han fick koncentrera sig hårt på att föra runt barnet.
    Lite speciell känsla.
    På mig gjorde det sjukt ont i huden, men jag kände inte så mycket i musklerna. Men så är jag också extremt känslig i huden.

• Starkast

Ja koncentrerade är de nog. Minns att jag hade jättesvårt att hålla mig för skratt, då läkaren blundade och såg ut som om han höll på att be till gud medans han höll på.

Och att det gjorde ont i huden, det är vi överens om, men jag tror inte att det var riktigt det TS menade.

• MeLianna

Ett lyckat vändningsförsök gjordes på mig och jag kan inte påstå att det gjorde ont, men det var klart obehagligt! Är jätteglad för att jag gjorde det :)

• Jessa6

Tack tjejer för alla svar!
    Vi får väl hoppas att jag slipper att vända bebben, men alltid bra att veta lite innan vad det handlar om

Svar på tråden Kan vändningsförsök sätta igång förlossningen?