• Lilla bebisen Natalie

"Du är vad du äter" Annas nyttiga bröd??

Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite, har några frågor om det här brödet,
    Anna Skipper "Du är vad du äter" Annas nyttiga bröd,
    Det är första gången som jag bakar bröd
    Hittade receptet på tv3:s hemsida.

Ska det vara ljus eller mörk sirap det står bara (0.5dl sirap) ??

Det står också att mjölet finns i hälsokosten, det finns inte en chans att det finns på coop forum? är det dyrt?

"Blandade brödkryddor" finns det en krydda som heter så, eller vad menas med det?

Det står "Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar." Måste man ha avlånga formar?
    Jag äger inga formar, vart finns det att köpa, är dom dyra?

Hoppas att någon vet

Annas nyttiga bröd

5 dl dinkelmjöl från Labans Gotland
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2.5 dl fyrkornskross
    1 dl vetegroddar
    1 tsk havssalt
    4 tsk bikarbonat
    5 msk blandade brödkryddor
    1 liter ekologisk filmjölk
    0.5 dl sirap

Sätt ugnen på 175 c.
    Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.
    Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.
    Grädda ca 100 minuter.
    Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter.
    Välj mjöl från Saltå kvarn samt dinkel från Labans på Gotland. Finns i hälsokostaffären.

• Svar på tråden "Du är vad du äter" Annas nyttiga bröd??
  • ijacarina

Hej! Jag har flera gånger bakat detta bröd, det är så gott. Du kan köpa dinkelmjöl i vanliga affären, det enda som jag inte hittar i livsmedelsaffären är fyrkornskross. Jag tog mer grahamsmjöl o den hade jag linfrö o solrosfrön som jag blandade i istället för fyrkornskross. Huvudsaken är att mängden blir detsamma. Jag använde vanlig ljus sirap.Avlånga formar är inte dyr. Har ni inget claes olsson eller rusta eller Öb. Alla dom brukar sälja såna formar till en billig penning. Lycka till!// Carina

• Lilla bebisen Natalie
    ijacarina skrev 2007-05-18 21:02:34 följande:
    Hej! Jag har flera gånger bakat detta bröd, det är så gott. Du kan köpa dinkelmjöl i vanliga affären, det enda som jag inte hittar i livsmedelsaffären är fyrkornskross. Jag tog mer grahamsmjöl o den hade jag linfrö o solrosfrön som jag blandade i istället för fyrkornskross. Huvudsaken är att mängden blir detsamma. Jag använde vanlig ljus sirap.Avlånga formar är inte dyr. Har ni inget claes olsson eller rusta eller Öb. Alla dom brukar sälja såna formar till en billig penning. Lycka till!// Carina
    tack :) då hoppar jag över fyrkornskross och tar linfrö och solrosfrön istället i samma mängd som fyrkornskross skulle vart, ska det vara hela eller krossade linfrön?

Vi har både claes olsson  rusta och Öb
  • ijacarina

Hela linfrön brukar jag ha. Ja men har du dom allihopa så är det väl ingen konst. Kör hårt ut o handla imorgon bara. =)

• Lilla bebisen Natalie
    ijacarina skrev 2007-05-18 21:57:58 följande:
    Hela linfrön brukar jag ha. Ja men har du dom allihopa så är det väl ingen konst. Kör hårt ut o handla imorgon bara. =)

det ska jag göra

Ingen som vet vad "Blandade brödkryddor" ska vara för kryddor?

• Me76

D finns en färdig blandat påse som jag tror heter "brödkryddor" Finns bland dom vanliga kryddorna.

• Tårtsmulan77

Jag brukar också baka detta bröd och det är så gott
    Jag köper fyrkornskross på coop forum.

• Cissi o Nattis
    Tårtsmulan77 skrev 2007-05-19 08:25:36 följande:
    Jag brukar också baka detta bröd och det är så gott Jag köper fyrkornskross på coop forum.
    så dom har det där.. då köper jag kanske det :) (det är jag som är TS)
  • Ad Infinitum

Du hittar även fyrkornskross i Hälsokostbutiken. Brödet är LJUVLIGT!!!!! (Fast jag brukar minska på brödkryddorna plus ta pumpakärnor i degen - MUMS!!! )

• girlsnpea

Vart hittar man vetegroddar? Och vart i ugnen ska jag ställa brödet? =)

• ijacarina

vetegroddar hittar du på livsmedelsbutiken bland hälskost"fön"
    Jag har brödet längst ner i ugnen

• ijacarina

nej det ska inte jäsa. Bara röra ihop i met i bakformar=)

• Agoo

Fyrkornskross hade jag ett helvete med o hitta i butiken... men tillslut så.. stod det en lila/gul påse i hyllan Det va på konsum ska jag väl tillägga!

• Jonna79

Jag bytte ut brödkryddorna mot timjan för att få lite variation, det blev också gott!

• Jhen

Jag gjorde brödet igår (utan fyrkornskross, men med lin-, solros- och pumpafrö), det blev jättegott, men skorpan blev superhård. Någon som har tips på hur man ska göra för att den inte ska bli det? Jag hade brödet ganska långt ner, men ska man ha det riktigt långt ner i ugnen?

• ijacarina

Ja man ska grädda det långt ner i ugnen. Det ska vara en hård skorpa, men den mjuknar ju när brödet har legat en dag. Man vill man ha en mjuk skorpa direkt så kan man pensla den med vatten när man tagit ut det ur ugnen o täcka med en bakduk

Svar på tråden "Du är vad du äter" Annas nyttiga bröd??