• Elin HK

Vad har Skatteverket emot metronymikon?

Jag blir så förbannad!!! Jag blev uppringd av Skatteverket häromdagen som meddelade att de avslog juniors efternamn. Jag hade valt ett fungerande metronymikon (en chansning, jag vet men...) De tyckte att jag skulle ha det som förnamn istället. Men va fan!!! Det står ju klart och tydligt att man "inte får ha förnamn av efternamnskaraktär". Jag fattar ingenting. Nu påstår de i ett litet brev att jag måste överklaga till länsstyrelsen, köpa namnet på patent- och registreringsverket för en hisklig summa pengar etc. Allt för att jag vill ha ett fint namn till henne!

Nu får hon automatiskt mitt efternamn, och bara det ena dessutom (jag har dubbelnamn av den gamla sorten, men får tydligen bara ge vidare det ena). Då faller ju deras princip att barnet ska ha samma efternamn som föräldern. Dessutom ska jag också byta till ett fungerande patronymikon (den slanten har jag räknat med), tycker de att hon ska ha samma då eller? Det blir ju en smula incestuöst...

Är det någon mer som fått problem med namnen? Är det någon som vet hur man ska göra för att komma runt själva köpandet så att säga?

• Svar på tråden Vad har Skatteverket emot metronymikon?
  • josida

Vad är en metronymikon???
    Och en patronymikon?

• Nyfiken gul

ursäkta en blondin men vad är metronymikon???

• Elin HK

Metronymikon= modernsnamn + dotter/son
    Patronymikon= faderns namn + dotter/son

Förlåt... jag är för insyltad i språkens värld...

• Elin HK

Någon som vet? PRV vill inte handskas med barn utan namn nämligen... De påstår att jag måste anmäla ett namn för att sedan ändra det. Men det känns ju lite onödigt bökigt...

• Elin HK

Bara jag som har undringar?

Svar på tråden Vad har Skatteverket emot metronymikon?