• 3 härliga girls morsa

12 åring bestämma själv?

Är det så att min 12 åriga dotter får bestämma själv nu vart hon vill bo, hos mig eller hos sin pappa (varannan vecka i nuläget)? Har hört något om en 12 årings valmöjlighet men, hur funkar det?

• Svar på tråden 12 åring bestämma själv?
  • klickann

Men det kan väl ni som föräldrar låta henne göra? Om hon är stor nog att själv säga att: jag bor helst hos pappa- varför hindra henne???

• trollkarl

från 12 års ålder har barnet rätt att välja helt själv utan att föräldrarna får styra, ni måste låta henne göra det..

• SassieStar

ja det är från 12års ålder som barnet får bestämma själv vart dom vill bo och inte bo!

jag var 10 då jag fick bestämma för mina föräldrar vart jag ville bo och inte bo.

hur det fungerar det är bara att fråga barnet vad han/hon vill..

• Rebekah84
    trollkarl skrev 2007-05-19 10:59:49 följande:
    från 12 års ålder har barnet rätt att välja helt själv utan att föräldrarna får styra, ni måste låta henne göra det..
    Är inte det där en flytande gräns som inte står inskrivet i någon lag någonstans?
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • trollkarl
    Rebekah84 skrev 2007-05-19 11:00:32 följande:
    Är inte det där en flytande gräns som inte står inskrivet i någon lag någonstans?
    den står inskriven sen många år..
  • 3 härliga girls morsa

KLICKANN!!!!!!Vem fan har sagt att jag /vi hindrar henne ifrån nånting???? en fråga bara, vad hade ni gjort om hon "hotar" pappa med att flytta enkom till mig när hon inte får som hon vill där. Och samma sak hos oss? ex. denna veckan, efter hon har fått...kläder, månadspeng, klippning, färgning samt ha vänner övernattandes här 2 nätter vägrar hjälpa till med sysslor (vilket månadspengen baseras på).. Då ska hon flytta till pappa, för att jag bad om hjälp med en diskning!! Varje gång hon inte får som hon vill så ska hon sticka till den andra eller så fort man har motkrav på henne då vill hon flytta. Min fråga var då, får hon de om hon vill? Hur rätt är det att ge barnen sådan makt om den kan missbrukas?? Nej vet ni vad, jag ringer hennes pappa o så bestämmer vi tillsammmans att hon inte får flytta på nåt av hållen. Så var saken biff. Såvida inte riktiga anledningar ligger till grund utan bara trams o maktspel.

• Rebekah84
    trollkarl skrev 2007-05-19 11:01:59 följande:
    den står inskriven sen många år..
    Vart? Länk hade vart kul
  • Edisa

Det där har jag gått igenom också TS. OJ vad många gånger det har packats när min äldsta flicka inte fick som hon ville!! Det är ju jättebra att du och pappan är överens och att ni är konsekventa mot dottern. Hon använder ju det som ett hot när hon inte får som hon vill. Helt normalt..

• Rebekah84
  • Rebekah84

jaha tomt var det där....

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm

Det finns ingen 12 års regel inskriven. Hänsyn ska tagas till barnets mognad...

6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge

Inledande bestämmelser

1 § Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. Lag (1983:47).

2 § Barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap.
       Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och skall se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till dess ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan skall vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas.
       Om ansvaret i frågor som gäller barnets ekonomiska förhållanden finns bestämmelser i 9-15 kap. Lag (1994:1433).

2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.
       Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid
    - risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
    - barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.
       Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Lag (2006:458).

2 b § Har upphävts genom lag (2006:458).

Svar på tråden 12 åring bestämma själv?