• jannej

Pedofil - sexuell läggning eller psykisk störning?

Hurvida pedofili/hebefili är en sexuell läggning eller är en psykisk störning det tvistar de lärda om. Vissa anser att pedofili/hebefili precis som homosexualitet är en sexuell läggning och att det med andra ord skall anses vara en normal sexuell avvikelse. Å andra sidan anser vissa att pedofili/hebefili är en psykisk störning som inte har med sexuell läggning över huvud taget att göra utan snarare har sin grund i psykiska problem eller störing istället.

Bland dem som anser att pedofili/hebefili är en normal sexuell läggning finns det dem som inte ser några problem i att ha sexuellt umgänge med barn/tonåringar, inte så länge båda parter är överens och det sker i samförstånd i alla fall. Dessa individer menar att det är fullt normalt att älska barn och tonåringar precis som man kan älska en vuxen och att det med andra ord är helt fel att det är olagligt att idka sexuellt umgänge med barn/tonåringar.

De anser vidare att deras sexuella läggning diskrimineras och att det bedrivs en häxjakt på dem på samma sätt som homosexuella blev diskriminerade och jagade för inte allt för länge sedan. För ca 30 - 40 år sedan ansågs homosexuallitet bero på en psykisk störning snarare än en sexuell läggning men skulle man påstå något sådant idag skulle man bli mer eller mindre idiotförklarad och många skulle dra parareller till nazietysklands ariska tänkande.

Ett annat argument som kan komma upp, i alla fall när det gäller unga vuxna som är i puberteten, är att de är könsmogna och således ur biologisk synvinkel är redo för sex. Vissa menar att de lagar och regler som gäller idag snarare bygger på samhällets etiska och moraliska regler och inte har sin grund i rent biologiska orsaker.

De pekar även på att det finns kulturella skillnader, i västvärlden är det etiskt/moraliskt fel samt inte minst olagligt att gifta sig med en person som är i tonåren medan det i andra kulturer anses vara helt normalt att gifta sig med en person som har komit in i puberteten och kanske är 12 - 14 år gammal.

Å andra sidan anser många att pedofili/hebefili är och skall förbli olagligt och att det inte går att likställa med en sexuell läggning som homosexualitet. De anser istället att pedofili/hebefili snarare beror på någon form av psykisk störning som i många fall kan ha sin grund i att de själv blev sexuellt utnyttjade som barn, vilket också stödjs till viss del av vetenskapliga studier.

Många anser vidare att alla som atraheras sexuellt av barn eller unga vuxna är att anses som pedofiler och att personen i fråga är allmänt störd. Detta gäller i synnerhet om det rör sig om gubbar som är 40+ och detta gäller även om de attraheras av en person som är 18 - 20 år och således är myndig.

Så vad anser ni är pedofili/hebefili en normal sexuell läggning i likhet med homosexuallitet eller är det en psykisk störning? Eller kan det rent av vara så att pedofili och hebefili snarare är ett påfund som har skapats av västvärldens kulturella syn och etiska/moraliska värderingar med tanke på att det i andra kulturer anses som normalt att gifta sig med 12 - 14 år gamla personer?

Pedofil = en person som attraheras sexuellt av barn som inte har kommit in i puberteten

Hebefil = en person som attraheras sexuellt av barn och tidigt vuxna som har kommit in i puberteten

• Svar på tråden Pedofil - sexuell läggning eller psykisk störning?
  • Ms Maloney

Utan att ha orkat läsa hela ditt inlägg så kan jag bara säga att pedofili för mej är en pskisk störning som inte kan jämföras med homosexualitet. I ett homosexuellt förhållande är det ju båda som får ut något utav det vilket ett barn aldrig kan få. Pedofili handlar om kränkning och maktutövande!

• svag

Jag anser att det är en sexuell läggning. MEN, gör man något av denna läggning så har man gått över gränsen för vad som är acceptabelt. Alla har vi konstiga saker som vi tänder på, men som vi egentligen aldrig gör något av. Självklart finns det massa pedofiler där ute som aldrig någonsin skulle vilja eller ens tänka sig att ha sex med ett barn på grund av egna värderingar. Men det är en sexuell läggning enligt mig. Men jag skulle aldrig någonsin acceptera något argument för att någon skulle få ha sex med ett barn oberoende situation (mognad, pubertet osv).

• Lillan7704

Sexuell läggning OCH psykisk störning skulle jag nog vilja säga..

• lack73

Tycker det är en psysisk störning. Att vara homosexuell är något helt annat. Det är kärlek mellan 2 personer av samma kön. Att utnyttja barn sexuellt är inte alls i närheten av det.

• Jan 39

Både homosexualitet och pedofili är sexuella läggningar.

Det är politiskt korrekt att påstå att barnen inte har någon behållning av sexakten med en vuxen.
    Men påståendet håller inte vid konfrontation med verkligheten.
    Vilket man lätt kan se på skriverierna
    om den senaste tidens uppmärksammade rättsfall.
    Barnen åker långa vägar för att ha se med gubber och uppger sig vara äldre än de är för att få sex.
    Jag har träffat många fäder som är pinsamt berörda av att deras döttrar i 6-10årsålder klänger på dem och försöker utforska deras kön.
    Synen på barnsex och pedofili är givetvis en kulturell avvikelse som vi nutida västerlänningar anammat och som saknar tradition.
    Birgitta Ulfsson (den Heliga Birgitta) var tolv år när hon började alstra barn med sin make, Lagmannen i Uppland.
    I Afrika gifter man bort 7-åringar. I Indien är 11-12 år vanlig giftasålder och i vissa amerikanska delstater gifter man sig i tidiga tonåren.
    Vi har en tendens att anse att det just vi tycker, just nu, är allmänmänskligt och av naturen givet; men så är det ju inte.

• Chloe

Pedofili är en sexuell avvikelse.

Sexuella läggningar är hetero-, homo- och bisexualitet.

• isisisis

Pedofili är en sexuell böjelse.
    Precis som Jan 39 förklarar så bra här ovan!

Finns ingenting som tyder på att en attraktion är en psykisk störning.

• julmusten

Sa for att man gifter bort 7-aringar och 10-aringar sa ar dessa barn sexuellt mogna??? De gifts inte bort pga att naturen tillater det, utan for att det ar en del av kulturen i landet det intraffar.

Jag tycker att en vuxen manniska som ar sexuellt attraherat av ett barn som inte har genomgatt puberteten annu ar psykiskt storda. Innan puberteten sa kan man inte forsta de sexuella kanslor man har och det ar inte nagot en vuxen manniska skall lara dem heller.

Nar det handlar om sexuell attraktion mot sexuellt mogna barn, fast under 18, sa vet jag inte om jag tycker det ar pedofili, men om manniskan som ar attraherad ar MYCKET aldre tycker jag det ar fel. Tonaringar kan val fa utforska sin sexualitet med manniskor som ar lika gamla och har ungefar liknande erfarenheter?

• dextrosol

skämtar ni med mig eller om en vuxen man tex gersig på ett spädbarn är det en enligt er sexuellägning????
    värden blir bara sjukare och sjukare

Svar på tråden Pedofil - sexuell läggning eller psykisk störning?