• Joanna86

Tips för inhalering av asmta medicin till småbarn?

Min 2 ½ åriga dotter har nyligen fått astma,och det här med o inhalera är ju i stort sett hopplöst! Då hon verkligen avskyr masken över mun o ansikte,o det är mer än jätte svårt o försöka hålla i henne efter som hon tok skriker o ålar sej som bara småbarn kan,och dessutom hålla masken så den sluter tätt o inhalera! O allt ska man göra samtidigt,men jag har bara två armar så Det är hopplöst! Någon som gått igenom detta,o har några tips? känns som om jag prövat allt! Fundersam

Tacksam för tips!
    /Joanna

• Svar på tråden Tips för inhalering av asmta medicin till småbarn?
  • Majsan70

Jag har gått igenom det tre ggr. Det är bara att kämpa. De vänjer sig så småningom. Gör det till en kul grej. Andas med barnet o skoja o skämta. Hon är så stor att hon kommer att vänja sig.

• RonTin

Det gäller att vara bestämd,ha henne liggandes i knäet och håll masken som en nappflaska.
    Prata lungt med henne och försök att vara lugn och bestämd.
    I början blev jag livrädd att det inte skulle funka, eftersom hon fick panik och jag med.

Men öva ofta utan medicin så att ni är förberedda när det verkligen behövs.
    Låt henne själv hålla masken för munnen osv..

Det funkar efter ett tag men jag tror ingen har klarat det direkt det tar lite tid...

Lycka till!!

• ommseif

Låt henne få titta och leka lite med den, (utan medicinen) sen att ni inte gör värsta grejen av att hon ska inhalera, uppmuntra henne med att hon ska få något som hon tycker om efteråt

• Indah

Har din dotter syskon? Låt dem också få använda masken och andas i den (utan medicin givetvis) så hon ser att det är inget farligt. Andas i den du med så att alla använder den. Som RonTin skriver, öva med den ofta så det "farliga" med den försvinner.

• yttan

Det gäller att vara bestämd när hon ska ta medicinen och säga till henne att det är viktigt för henne. Så fick iaf jag göra när min ena dotter fick astma samt att jag lät hennes syskon få andas in i den utan medicin förstås. Idag är det inga som helst problem att ge henne medicinen vilket jag tycker är helt underbart.

Mamma till Patrik 040821 och Pia och Petra 050716
  • tessan27

Vi har också en kamp varje gång. Har bara haft nebunetten i ca 1 1/2 vecka. Vår dotter är bara 1 1/2 år än så länge men hjälp så staka de är de små liven. Jag läste någonstans att man kan sitta vi köksbordet och barnets ben under bordet och sen låsa armarna med ena armen tror jag att det var. Jag brukar i alla fall göra så och så håller jag fast masken och hennes haka typ så hon inte kan röra på huvudet. Funkar ganska bra. Har jag henne i famnen annars så ålar hon sig bara ur greppet. Just nu så tycker hon att det är roligt att leka med nebunetten och sätta den över munnen men när det väl är dags att inhalera så är det världens kamp.

Lycka till, hoppas att det går bättre snart.

• hemlis

Vet att det kan kännas hemskt att behöva hålla i sitt barn som blir helt galen, men ibland måste man.

Vi gjorde så att man satte honom i knät, stoppade in ena hans arm under sin egen armåla och den andra höll jag fast med min andra arm och så hade jag hans huvud "klämt" mot mitt bröst så han inte kunde skaka på huvudet och så tryckte jag masken mot honom så att det blev tätt.

Ska säga att det räckte att göra så här ett tag, sen lärde han sig att det inte var så farligt och han märkte att det var skönt att få medicinen.

Lycka till!

Svar på tråden Tips för inhalering av asmta medicin till småbarn?