• Margit72

Hittat min sallad

Nu har jag äntligen hittat en sallad som är god och håller sig länge i kylen så man slipper göra ny sallad varje dag. Den heter 3 veckorssallad och finns på skolorna har jag för mig men hittade receptet på nätet. Gjorde den i förrår en halv sats och jag och sambon har redan ätit upp den. Här kommer receptet om detär någon som vill prova den med:
    TRE VECKORS SALLAD

1 dl matolja
    1 dl äppelcidervinäger
    3/4 dl socker
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk salladskrydda

1 kg vitkål
    1 kg morötter
    1 grön paprika
    1 röd paprika
    1 purjolök

Blanda olja, vinäger, salt, socker och kryddan
    Koka
    Riv under tiden vitkål och morötter
    Skär paprika och purjolök
    Blanda alla grönsakerna i en skål
    Häll över den något avsvalnade lagen

Salladen håller i tre veckor och blir godare och godare

Jag hoppade över purjon för ungarnas skull dom hatar lök:)))me den var super god ändå. Värd att testas.

• Svar på tråden Hittat min sallad
  • Ankmor

Skall testa den jag också, det låter urgott.

Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
  • Margit72
    Ankmor skrev 2007-05-19 12:05:36 följande:
    Skall testa den jag också, det låter urgott.
    Gör det, hos oss blev det en hit. Ska göra en ny omgång idag men tar nog matberedaren och river med denna gång, det är nog betydligt enklare än att riva för hand med rivjärn.
  • Ankmor
    Margit72 skrev 2007-05-19 12:55:10 följande:
    Gör det, hos oss blev det en hit. Ska göra en ny omgång idag men tar nog matberedaren och river med denna gång, det är nog betydligt enklare än att riva för hand med rivjärn.
    Fundersam Blä! Jag har ingen matberedare - Skrattande men jag har två döttrar!
    Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
  • Häxan Jia
    kjempejente skrev 2007-05-19 16:46:04 följande:
    Det värsta är att den räcker aldrig i 3 veckor...
    Så tror jag de blir här med...

fast vi ha inte tillräckligt stor kyl för att göra så mkt sallad heller, då får ju inte min mjölk plats
    *Du vill ligga med mig, men de får du inte*
  • Häxan Jia
    isisisis skrev 2007-05-19 17:45:22 följande:
    Har för mig denna är nån viktväktarsallad?
    Den påminner om råkostsalladen i salgrhenskas bantningskur om ja inte minns galet...
    *Du vill ligga med mig, men de får du inte*
  • isisisis

Ja.Så kanske den heter.Den påminner starkt om en sallad en väninna till mig skulle införa!
    Jag vart förvånad att den skulle vara så mager när den innehöll så mycket socker.
    Därför kände jag igen den.

• Margit72

Hade ingen aning om att det var en bantningssallad;) Bara ett plus då jag har mycket övervikt. Och vilken tur att jag gillar den, hade jag vetat att det var en bantningssallad hade jag säkert inte gillat den hihi.

Svar på tråden Hittat min sallad